Jeg har før skrevet om GN Resound, hvor Allan er testperson, og det er han rigtig, rigtig, glad for. Ellers ville hans hverdag se meget anderledes ud i dag,
Som minimum skal der gå mindst 4 år imellem, før man kan søge om nye høreapparater. Dermed ikke sagt at man også får det. Allan fik i sep. 2006 nye høreapparater Azure AZ8-D, Power BTE med volume kontrol, hvis nogen skulle have interesse, og BTE, står for. “behind the ear” af det offentlige, men han kan bare ikke høre med dem, fordi de hyler. Beskeden var, at det var det bedste på markedet, på det tidspunkt, til hans høretab, så det skulle han bare lære at leve med. Apparaterne hyler så højt, at det også skærer i mine ører, når jeg er i samme rum som ham, men min hørelse fejler jo heller ikke noget.
Allan har været testperson siden 2003, og har langtidstestet mange høreapparater, så han ved der findes noget bedre på markedet. Hele 2010 har han næsten udelukkende brugt GN-Resounds testapparater. GN-Resound har foræret ham et gavekort til Dansk Hørecenter, fordi de høreapparater han tester, ikke er frigivet i salg til det offentlige endnu, men kun til Dansk Hørecenter.
Hvis man ikke kender systemets love og regler, lyder det umiddelbart godt nok…. Men… ordet ”prøve” betyder i dette tilfælde, at når de har bestilt høreapparaterne til ham, så skal han beholde dem i min. 4 år, og derefter søge om nye igen, uanset om han nogen sinde kommer til at kunne høre med dem eller ej, og så er vi jo tilbage i 2006, det som han prøver at kæmpe sig ud af nu. Hvis I har hørt om folk, der er utilfredse med deres høreapparater og bare har dem liggende i skuffen, så er en del af forklaringen måske at finde her. Allan har været i systemet i 15 år, og med hans relation til GN ved han, at han med de rigtige høreapparater hører lige så godt som normalt hørende, og det til trods for, at vi med al hvor stemmestyrke overhovedet ikke kan råbe ham op, hvis han har lagt høreapparaterne.
Siden december har Allan kæmpet for sin sag, og sidste nye er, at han nu er gået uden om det offentlige, og direkte til Dansk Hørecenter i Næstved, hvor han nu har været. De har foreslået en ørelæge i Næstved, som han skal til snart, og nu regner vi med at denne ørelæge vil henvise til Dansk Hørecenter, så vi stadig kan føre en helt normal samtale i vort lille hjem, samt høre radio og tv med de remedier, vi har til rådighed i huset.
Vi forstår udmærket dem der opgiver at kæmpe, men vi forstår absolut ikke systemet. Det er vi ikke blevet klogere på i alle årene.
Åhhh for pokker hvor er vores regler og systemer altså tunge og ufleksible ind i mellem.. Jeg har en lillesøster som er hørehæmmet, og har haft flere høre"dutter" liggende i skufferne.. så jeg har hørt lidt om nogle af de prøvelser hun jævnligt er udsat for af vores velfærdssystem.
SvarSletJeg synes det er suverænt at I kæmper for det bedste og for det I ved virker, og jeg bliver ret harm på jeres vegne, at det skal være så besværligt. :-)
Inge... så kender du også et par historier :) De stive systemer er en udfordring for mange, og de gavner ingen. Det er bare kassetænkning og spild af vores skattekroner, hvis du spørger mig :-)
SvarSletDet er ikke nemt at komme igennem, men vi fortsætter kampen
ARGH hvor er systemet bare tung indimellem!!! Jeg kender det selv fra min færden på forskellige hospitalsafdelinger. Det er vigtig at være velinformeret synes jeg - så det er jo skønt at han har mulighed for at være testperson ved GN og dermed kende til mulighederne men det er da fuldstændig spild af penge at han skal have et par høreapparater der hyler på trods af at der findes alternativer der er lang bedre. Godt i kæmper for det - håber snart det falder å plads!
SvarSletHar selv oplevet systemet som stift i den sidste tid. Ikke det enkelte menneske, men måden det kører på.
SvarSletTusind tak for dine varme hilsener i forbindelse med min fars sygdom og død. Det varmede meget i en hård tid - det var hårdt, mens det stod på, men den rigtige regning kommer først nu bagefter. Jeg er noget ødelagt - glæder mig til jeg igen får energi og overskud til at fordybe mig i din blog, og det øvrige blogland.
Anette...Ja det er træls. Uden den viden han har fra GN ville det være endnu vanskeligere. Vi håber også der snart kommer en løsning :-)
SvarSletFru Olsen... Nej de enkelte mennesker, gør da heldigvis oftest alt hvad de har mulighed for.
Jamen det var da så lidt:-) Ja, desværre er der meget der skal tages hånd om bagefter, og mens det hele står på, er der ikke rigtigt tid til at tage vare på sig selv, og man har ikke næppe tanken derom heller. Men det er vigtigt at kunne blive på benene både under og efter.
Mange varme tanker til dig herfra :-)
For hulen, hvor er jeg sommetider træt af vores tunge, tunge system.
SvarSletNogle gange (de fleste, heldigvis) virker det såmænd godt nok, men når man skal slås, skal man så VIRKELIG slås.
Hatten af for jer, at I stadig har overskuddet - jeg håber I, eller selvfølgelig især Allan, får noget ud af det på et tidspunkt.
Ellen... Selvfølgelig skal man huske på alt det der bare kører, som det skal. Men det er træls at skulle kæmpe. Vi håber også det giver pote :-)
SvarSletJa, vi har et meget regelstyret og indviklet system, som desværre så også kan være forfærdeligt ufleksibelt. Det ser pænt ud på papiret, men for den enkelte er det tit helt håbløst.
SvarSletGodt at I har kræfterne til at gøre noget, men der er desværre mange syge og dårligt stillede mennesker, med få ressourcer, som i den grad bliver sorteper.
Held og lykke med den nye ørelæge; selvfølgelig skal Allan ha' det apparat som han kan høre med!
Ditte.. Tak...Det kan vi sagtens blive enige om, og i forhold til så mange andre er vores "sag" det rene vand. Faktisk burde vi ikke klage, men det gør vi så alligevel :-)
SvarSlet