tirsdag den 26. oktober 2010

Aftalesvigt

Sådan noget gør mig sur. En aftale er en aftale. Jeg havde sådan set fået det rystet af mig, indtil mit blik faldt på disse spejle på værkstedsbordet.

spejle

Vi havde fået samlet et lille lager af campingspejle, fordi sådanne tingester ikke er lavet så de passer til alle bilmærker. Nu syntes jeg efterhånden, at vi måtte se at få ryddet lidt ud. Allan satte en lille annonce i den Blå Avis, og der var da også straks henvendelser. Allan og køberen aftale, at køberen kom mellem 10 og 11, og køberen sagde selv, at han ville ringe eller sende en sms, hvis han blev forsinket. Med min 6. sans fornemmede jeg, at vi aldrig så noget til den køber, så jeg sagde til Allan, da vi stod op om morgenen, at jeg tror køberen svigter os i dag. Hvorfor skulle han dog det. Jeg ved det ikke, siger jeg, men jeg tror bare ikke vi hører mere fra ham, nogen sinde. Jeg ved det irriterer Allan, når jeg fortæller om mine fornemmelser, men jeg får som regel ret. Da klokken blev 11.15 havde vi ikke set skyggen af køberen, og han havde heller ikke ringet. Dårlige erfaringer har lært mig at lave helt klare aftaler, hvor det indgår, at varen ikke holdes tilbage, men ryger til den næste på listen, men nu var det jo Allan der havde lavet denne. Jeg mener at en aftale er en aftale, så køber kunne ikke forvente at vi var hjemme, hvis han kom om eftermiddagen, for der havde vi selv lavet en aftale. Allan ville ikke være med til at forlade matriklen, hvis køberen dukkede op, så nu havde Allan et problem, da han aldrig selv ville svigte en aftale. Det endte med Allan ringede til køberen. Det var et barn der tog telefonen. Langt om længe, fik Allan køberen i røret, og spurgte hvad det blev til med deres aftale. Jamen køberen var da lige vågnet, for han havde været til fest i går, og det blev sent….. Hrmp…. jeg kan ikke tage det…så kunne han have sendt en sms inden han gik i seng. Køberen sagde til Allan, at han meget gerne ville have de spejle, så Allan kunne bare sende dem sammen med sit kontonr. så han kunne overføre pengene til os. Allan sendte kontonr. på mail og sms, og pointerede at spejlene blev sendt når pengene var på vor konto.

Episoden er næsten 2 mdr. gammel, men manden har vi stadig ikke hørt noget fra. Heldigvis er vi blevet af med de nyeste og dyreste spejle, så vi må jo bare på den igen.

PA263122

Sådan så skoven ud til fyraften i dag.

9 kommentarer:

  1. Vi er vist mange, der er gået i efterårsmode i dag :-)
    Flot billede og flot vej at køre på...

    Det må ligge til familien, det med de fornemmelser. Jeg er også begyndt at sige dem højt til en eller anden, så snart jeg får dem, for der er ikke en sjæl, der tror på mig, når jeg bagefter siger, at det eller det havde jeg også haft på fornemmelsen.
    Men det er rigtigt, at folk kan blive frygtelig irriterede over mine 'spådomme' - lige indtil det viser sig, at jeg fik ret. Så får jeg en anden slags blik - denne gang i mere positiv retning ;-)
    En enkelt på arbejdet er rent faktisk begyndt at spørge til min 'mavefornemmelse' en gang imellem. Det synes jeg er sjovt. Og forpligtende på en skræmmende måde...

    SvarSlet
  2. Vi er enige, en aftale er en aftale, uanset om man har tømmermænd/er kommet sent i seng. Enten må man give besked eller holde sin aftale. Heldigvis er det sjældent jeg har oplevet noget lignende din beskrivelse.
    Men jeg har det til gengæld meget svært med, at man i denne del af Holland, gør brug af hvad der kaldes "Brabantse kvartier", dette fænomen indebærer, at det er fuldt legalt at komme op omkring 15 - 20 minutter "for sent" til en aftale. Hold da op, hvor har jeg været rasende i begyndelsen jeg boede her, da jeg altid har været vant til, at man møder 5 - 10 minutter før tid og hvor er der meget mad der har været lidt trist, når gæsterne endelig er dukket op.

    SvarSlet
  3. Ihhhh, jeg kan også blive edderrasende når folk ikke overholder tiden eller andre aftaler...synes det er så frækt at spilde andres tid...kan godt forstå du er sur over det...æv...

    SvarSlet
  4. p.s. meget flot efterårsbillede....

    SvarSlet
  5. Tak for din herlige kommentar :-) Festsange har jeg kun dyrket meget, meget lidt.
    Om den udeblevne SMS kan vel opfattes som en forkortelse "Satans Modbydeligt Sløsehoved"
    Langt tilbage i tiden boede jeg til leje i kommunalt hus. En lokal murer skulle komme og udbedre en skade på skorstenen, men da kunden bare var kommunen. En aften var jeg inde på den lokale kro, hvor han sad sammen med nogle andre lokale håndværksmestre. Jeg gik hen til ham og sagde: "Nu har jeg snart gjort mere for dig end din mor!" - "Hvad pokker mener du??" - "Jo, hun ventede kun på dig i 9 måneder!" - Stort grin rundt omkring bordet, men altså ikke ham.
    Dagen efter kom han.

    SvarSlet
  6. Ellen, efteråret er også bare så flot nu, men pludselig er det hele forbi og træerne nøgne.

    Det er for nemt, efter hændelsen, at sige: "Det vidste jeg godt," Kommer man dem i forkøbet så er man bare "så klog," indtil det modsatte er bevist. ☺
    Det er oftest mig der tager telefonen her i huset, men somme tider siger jeg til Allan, uden egentligt at tænke over det, at han lige så godt kan tage den tlf. for det er til ham. Han bliver lige overrasket hver gang, og siger, hvor f..... vidste du det fra.
    Det er som du skriver, både sjovt og skræmmende. Jeg ønsker bestemt ikke at være spåkone.

    SvarSlet
  7. Annette, jeg har godt hørt om de lande, hvor et tidspunkt bare er inden for en time eller to, men at der også er lignende tilstande i Holland var jeg ikke klar over. Det er ikke en lækker rød bøf, man skal servere så, med mindre man først steger den når gæsterne ER ankommet.

    SvarSlet
  8. Helt enig Annemarie, det er altid dejligt med lidt forståelse :-) Tak :-)

    SvarSlet
  9. Rimkogeren, det kan man godt kalde det :-)
    Selvfølgelig kunne lige nøjagtig mureren, ikke se det sjove i din lille kommentar, men den virkede, så han forstod budskabet ☺

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)