mandag den 23. marts 2015

Hjemme igen efter otte dage på Madeira

Det var ikke just masser af sol og sommer, vi havde udsigt til, da jeg kiggede på vejrudsigten hjemmefra. Den kunne dog godt slå de 6° vi havde derhjemme.Vejrudsigten Madeira marts
Det er dog første gang nogensinde, vi har haft de varme trøjer, lange bukser og regntøj med, når vi er fløjet sydpå. Vi har også haft brug for det hele.
Det er (vist) også første gang vi har prøvet at aflevere vores kufferter lufthavnen, efter lige at have fået fat i dem på transportbåndet. Alle kufferterne skulle transporteres rundt på øen til diverse hoteller med et specielt transportfirma. Vi selv nåede frem til hotellet, godt et par timer før vi endelig blev forenet med vores kufferter.
I bussen fra lufthavnen til hotellet, blev vi informeret godt af den unge guide, Jonas. Han talte uafbrudt om Madeira og gav gode fif og historier under hele turen. P1050683
Der var velkomstmøde allerede samme aften. Nogle gange får man meget ud af at deltage i sådan et møde, andre gange er det nærmest spild af tid. Det er ikke til at vide. Denne aften var vi alligevel ikke til så meget andet spræl. Vækkeuret havde ringet kl. 3 om natten, for at vi kunne nå flyet. Desuden havde vi rendt rundt i Funchal by hele eftermiddagen, så vi troppede op på hotellet, nærmest lige rundt om hjørnet. Det var et meget interessant møde, af endnu en ung mand, Cliff, som også fortalte os, at de af os, der havde været i bus sammen med Jonas, havde haft fornøjelsen af chefen selv, da en guide var blevet syg.
Vi tager normalt ikke på udflugter med rejseselskaberne, men Levadavandring var noget vi gerne ville, og det må man ikke selv. Det er alt for farligt. Det er kun de lokale folk, der kender områderne, der er kompentente til at lede disse ture. Stierne kan pludselig være forsvundet med en regnskylle, så der må findes andre ruter eller man må vende om. En anden udflugt om besøg i et nonnekloster trak også gevaldigt meget. Det er nemlig et sted som ingen andre rejseselskaber eller mennesker overhovedet kan komme til, men Spies, som vi rejste med denne gang, har kontakt med en dansker, som kender nonnerne helt privat. Dette arrangeret var så unikt, at vi måtte på tur med Lene, som er portogisisk gift, og har boet på Madeira i mange år, og altså arbejder lidt for Spies, men er ikke ansat der.
P1050641Var man interesseret, kunne man blive og bestille mad efter informationsmødet. I dagens anledning kunne man vælge en speciel velkomstmiddag. En 3-retters menu, incl. ½ flaske rød- eller hvidvin pr. næse, samt hver en kop kaffe. Menuen kunne blandes på flere måder. Man kunne også frit vælge menu fra hele menukortet. Vi blev siddende, hvad nogle ganske få andre også gjorde.
Vi tog menuen med de 3 retter og startede med en stor portion dejlig brændende varm grønsagssuppe, med hvidløgsbrød. Madeiras eget specielle brød, selvfølgelig. Suppen lignede ikke den grønsagssupper vi kender. Denne var noget tykkere. Jeg hørte nogen sige, at det var gule ærter. Det kunne det måske også godt ligne, men det smagte ikke sådan.
Jeg ville gerne smage Madeiras specielle menu. Espadafilé med banan. (fisk med banan). Efter sigende, en fisk man skal smage før man ser den. Den var virkelig lækker, den fisk, og helt uden ben.
Allan skulle ikke nyde noget. Han ville hellere have en Steak on Stone. Han fik serveret en stor klump helt rå kød, som han selv skulle stege. (Vi har fået Stone-steak før, så han vidste hvad han gik ind til)P1050643
Det var virkelig lækkert og godt alt sammen, og som I nok kan se, var det bestemt ikke små portioner, der blev serveret på Solar da Ajuda, hvor man spiser rigtigt godt. Foran denne restaurant, finder man aldrig nogen, der står ude på gaden for at kapre kunder. Det er ikke nødvendigt. Kunderne kan godt finde derind alligevel. De har en god forretning, og fuldt hus hver dag.
P1050645 P1050646

Så nåede vi til desserten. Allan valgte en chokolademousse. Jeg valgte passionsfrugter. Jeg havde bare forstået at det var FRUGT, men det var altså noget fromage. Det smagte dejligt friskt. På husets regning fik vi henholdsvis en cognac og en mandellikør.
Vi gik hjem og fik en god nattesøvn, og fyldte endnu flere oplevelser på kontoen allerede næste dag.
Tidligt i morges måtte vi sige farvel til vores kufferter, mens vi selv først blev afhentet nogle timer senere, for atter at blive forenet med kufferterne i lufthavnen, hvor vi selv skal tjekke dem ind.
Dette indlæg er skrevet fredag aften, og på dette tidspunkt viser skridttælleren på 5 dage 71.530 skridt. Vi er ganske godt tilfreds med det, da Allan hele ugen har haft problemer med sine ben, og det er virkelige stigninger og hårdt arbejde for bentøjet at gå rundt hernede.
Der vil uden tvivl komme en stribe indlæg om hvad vi har oplevet, men i morgen er det atter hverdag, så det vil komme lidt efter lidt, måske blandet med andet der sker i mit liv.

Tilføjelse: Hjemrejsen gik slet ikke efter planen. Vi landede her på matriklen 3½ time før jeg skulle møde på arbejde. Mere om det næste gang. Nu skal jeg bare snart sove.

1. Jeg har aldrig været på Madeira men har hørt meget godt om øen. Også om bedre ejr end i åbenbart har haft. Kan godt forstå i valgte de to udflugter. Der havde jeg sikkert også overgivet mig til turismeræset :-)

1. Vejret kunne godt have været bedre. Det regnede hele ugen, og de sidste par dage regulært uvejr. Udflugter på stribe blev aflyst, fordi busserne ikke kunne køre i bjergene p.g.a. sne, glat føre, og en masse vand og meget andet.

2. Velkommen hjem til hverdag og vasketøj....
    Jeg ser frem til flere detaljer om turen. Især levada og klosteret... Mine to rejseveninder har besøgt øen og fortalte meget om frodigheden og blomsterne.
    Imponerende skridttællertal! Måske nødvendigt med de portionsstørrrelser???

1. Hverdagen kunne ikke vente, men det kan vasketøjet heldigvis ;-)
      Du skal nok få detaljer senere. Både de gode og dem vi godt kunne have undværet. Dem var der desværre også en pæn portion af.
      Uanset madportionernes størrelse, så er det meget normalt, at vi går det antal skridt, når vi ferierer. Før Allan fik dårlige knæ, gik vi det dobbelte, og det ville vægten også have haft godt af :-)

3. Fisk med banan skal man vist smage for at forstå det ...

Glæder mig til at læse mere om jeres tur. Og så synes jeg, det er smart, at man kan slippe af med sin kuffert, så man ikke skal sidde på den halve og hele dage efter udsmidning fra værelse men før afhentning til lufthavn :-)

1. Det var også en af årsagerne til jeg bestilte den menu.

Det kan være rigtigt rart, hvis man nærmest er hjemløs inden man skal hjem, men lige nøjagtigt på denne rejse manglede vi dem da vi ankom, så vi kunne have fået glæde af de eneste solstråler der ramte øen denne uge. Da vi skulle hjem, skulle vi aflevere kufferterne meget tidligere end vi selv blev afhentet, men påklædningsmæssigt, passede det fint til det danske vejr.

4. Velkommen tilbage :-) Det lyder som om I er kommet godt omkring i ferien, så det vil jeg glæde mig til at læse mere om?

1. Tak. Vi er kommet MEGET vidt omkring,. Den sidste 'udflugt' var absolut ikke med i planen. Der kommer beretning om det hele :-)

5. Madeira - jeg får vist helt julelys i øjnene - vi var der i oktober 2005, og vi havde en fantastisk dejlig ferie. Den første aften, spiste vi på det hotel, vi boede på og jeg fik anbefalet en Espada med mandler - jeg var vild med den fisk og fik den i mange forskellige afskygninger i løbet af ugen - manden min var mere til Espetada, noget oksekød på spyd og det var også lækkert. Vi brugte mange penge på guide ture på den ferie, vi så en meget stor del af øen og var også på en kort levadavandring.
    Vi var blevet advaret om, at man kom ingen steder på Madeira uden at gå op eller ned ad - og det var rigtig :)
    Vi havde 20-25 gr. hele ugen, men oplevede den første efterårs storm en nat - det var en oplevelse, for vi boede meget tæt ved havet og er jo ikke vant til at høre bølgerne banke ind mod kysten.
    Jeg er vild med papegøje-blomsten, dem så vi mange af og vi så julestjerner, som store buske i folks haver.
    Jeg glæder mig til at læse mere om jeres ferie.

1. Vi smagte også bege to Espetada, men jeg foretrækker fisken.
      De 2 guidede ture vi var med på var virkelig gode. Vi talte om at tilmelde os en delfin- og hvaltur, men der var for høj søgang, for sådan en landkrabbe som mig, og faktisk også for Allan, når det skulle foregå i en gummibåd med plads til 12 personer. Resten af ugens udflugter,kunne ikke matche det vi selv gerne ville opleve, og godt det samme, for de blev nemlig aflyst på grund af ekstremt dårligt vejr. Læs, farligt trafikvejr, ikke bare for busser, men også for personbiler, og vandrere.
      Paradisfugleblomsten er smuk, og er ikke uden grund, også udnævnt som Madeiras nationalblomst.

6. Velkommen hjem til det danske - lidt lunefulde - forår. Jeg har aldrig været på Madeira, men jeg har både hørt og set hvor smukt der er på den ø.

1. Vejrmæssigt har I haft det varmere herhjemme end vi har, men dog også koldere. Det var trods alt ikke frostvejr, hvor vi opholdt os, men lidt højere oppe var der, og det er usædvanligt for Madeira.
      Der er smukt, også selvom vejret ikke viste sig fra sin bedste side. Og vi vidste jo at det største blomsterflor først kommer om en måned eller to.

7. Nå så det er dér I har haft gemt jer :-)
    Jeg har altid kun hørt godt om Madeira, at den skulle være så smuk og frodig, osv., men det hører vi nok lidt mere om en af dagene.
    Jeg mener, at blomsten hedder paradisfuglblomst - vi så dem også i Sydafrika.
    Maden ser lækker ud - kønsfordelingen for vores vedkommende ville nok have være lig med jeres ;-)
    Vi har ellers altid haft den samme mening om guidede ture som jer, men vi har ændret holdning, for man får bare SÅ meget mere information, end man ville have fået, hvis man skulle se tingene på egen hånd. Det gør tingene lidt mere interessante, synes vi.

1. Det er det :-)
      Der kommer lidt om det hele i både tekst og billeder :-)
      Du mener helt rigtigt. Det er som jeg skrev til Randi, Madeiras nationalblomst, og man ser dem også herhjemme i de danske haver, men der er det et sjældent syn. Den er mere almindelig i vindueskarmen.
      Både ja og nej til de guidede ture. Det afhænger ganske af guiderne. Mange siger intet. Vi har prøvet at blive skuffet alt for mange gange. Nogle siger intet. Hvis der bliver stillet spørgsmål, VED de ingenting, og vi taler om betalt guidede ture, og ikke bare for 'at luske' oplysninger ud af dem til egen vinding, for det kan man heller ikke. Disse 3 guider vi havde med at gøre på denne tur, skal virkelig have ros. De delte velvilligt ud af deres viden, også selvom man ville udforske øen helt på egen hånd. Så sent som på denne tur, hørte jeg flere andre, der talte om det samme problem på deres rejser, nemlig at der er alt for mange, der ikke fortæller noget. Informationer og oplysninger gør turen meget, meget mere interessant. De kan vi sagtens blive enige om.

8. Ah, Madeira er en smuk ø! Så må man tage med, at det regner en gang imellem - ellers var der nok heller ikke så frodigt. Espada med banan er ikke ilde, og i det hele taget har de fisk af fantastisk kvalitet.

Blomsten kaldes en "papegøjeblomst". På engelsk kaldes den Strelitzia eller "paradisfugleblomst". Jeg har ikke forstand på den slags, men fik det at vide af en venlig læser, da jeg selv engang offentliggjorde et billede uden at vide, hvad den hed.

1. Det var en meget regnfuld uge, men det er jo det der sker. Vi havde det rigtige tøj med, så det holdt os ikke inde. Vi oplevede en meget, meget grøn og frodig ø, selv på denne tid af året. Vel vidende at den er kønnere om et par måneder, når alle blomster er sprunget ud. Fisk er godt, og mange af de fisk de serverer, bortset fra Espadaen, er faktisk fisket i Norge, ofte af portugiserne selv, som tager den lange vej, for at få de bedste fisk. Det var i hvert fald det guiden sagde.
      Jeg var bekendt med blomsten, allerede inden vi tog derned. Den står i mange stuevinduer, ligesom mange andre af Madeiras blomster og buske. Herhjemme har vi dem bare i en lidt mindre størrelse, hvor det dernede, er kæmpe buske. Muser man hen over billedet, kan man se teksten: Madeiras nationalblomst.

9. Jeg har også Madeira tilgode, men jeg kan nu godt lide et glas Madeira. I har da bevæget jer ikke så lidt og jeg ser frem til at læse videre. Det er altid inspirerende at læse rejseberetninger - man ved jo aldrig om turen går dertil engang.

1. Et glas madeira var en yndet dessertvin, til fester her i landet før i tiden. Allan havde helt glemt hvordan det smagte.
      Det er bestemt et anbefalelsesværdigt rejsemål for os der kan lide naturen. Der er ikke mange unge mennesker på øen. Ikke engang de indfødte. De rejser til fastlandet.