onsdag den 12. januar 2011

Sne, is og oversvømmelser

Det svinder ind, det sne, men vi har stadigvæk meget tilbage. Billederne er taget i dag.

Falster 12. januar 2011 sne 12. jan. 2011

Heldigvis er der også kommet asfalt til syne mange steder, men ikke overalt, og der skøjter bilerne rundt på isen, selvom kørslen foregår i sneglefart.

Næsten ren vej 12. jan. 2011 Isbelagt vej 12. jan 2011

Mange marker står under vand. Jeg ville gerne have taget et billede, men kunne ikke parkere noget sted. Vejene er også oversvømmet flere steder - dog ikke lige på min rute i dag.

P1123881 P1123877

Vi har også oversvømmelser inde i huset. Et par gange har vi haft så meget, at der er et helt soppebassin, så jeg har skovlet vand op med en fejebakke. Når det sker, er det altid i forbindelse med regnvejr, men det kan regne ned i stænger og og slå lige mod døren, uden at der kommer en dråbe vand ind. Det går over vores forstand. Vi aner simpelthen ikke hvordan det kommer ind. Døren har været skilt ad, og den indvendige plade i hulrummet er repareret og udskiftet. Allan har prøvet alt. Nu har vi fået nok, og en ny dør er bestilt.

14 kommentarer:

  1. I har godt nok meget sne liggende endnu.. og hvor er det dog træls med det vand der kommer ind, uden I ved hvordan det ender inde..
    Håber det hjælper med en ny dør.. :-)

    SvarSlet
  2. Håber at sneen forsvinder langt væk de har jo heldigvis lovet tøvejr...Det kunne være i skulle købe en vandfast luge i stedet for en dør..;-D...Håber det hjælper med en ny dør..

    SvarSlet
  3. I England, hvor man af og til har oversvømmelser af dimensioner, har man opfundet en lille halvdør af metal eller plastik, som man med et snuptag kan sætte foran døren ved regn. Jeg tror ikke, at den er højere, end man kan skræve hen over den, men den holder tæt, så der ikke trænger vand ind... ;-)

    SvarSlet
  4. Sne har i da nok af, men det er irriterende at få indenfor, håber en ny dør er løsningen.

    SvarSlet
  5. Sikke da en masse sne, jeg troede egentlig at det var smeltet nu.
    Her har vi også haft lidt vand ind, men via terrassen som er ovenover køkkenet, og ikke pga. af sne ;-)

    SvarSlet
  6. Jamen, jamen, vil det da ingen ende tage med den sne? Jeg tror, at vores sidste sne forsvandt i sidste uge, men så har det også regnet konstant siden da.
    Hvor var det en smuk tanke fra datteren, det er rørende at få sådan et brev.
    En god aften til dig.

    SvarSlet
  7. Hmmm.... mystisk med det vand. Kan det tænkes, at det kommer nedefra? Nu prøver I i hvert fald først med en ny dør, kan jeg se - det vil jeg da håbe for jer kan løse problemet :-)

    SvarSlet
  8. Inge, jeg synes også vi har meget sne endnu :-)
    Det ER træls med det vand. Jeg tror vi har fået købt "en mandagsdør" for nogle år siden.

    SvarSlet
  9. Ha.ha.. Annemarie, måske skulle vi have kigget hos en forhandler af skibsdøre ☺ Jeg håber sandelig også en ny dør hjælper.

    SvarSlet
  10. Mia, det er sikkert en god løsning. Jeg tror bare ikke den passer til mit temperament. Den skal jo sidde på altid, fordi vi aldrig ved hvornår det regner. Jeg har ellers altid ønsket mig en rigtig halvdør, jeg synes bare ikke den passer til et parcelhus.

    SvarSlet
  11. Lone vi har rigeligt sne. Hos os er det også kun regnen der kommer ind :-) Sneen bliver heldigvis udenfor, selvom jeg godt kunne ønske det lå et andet sted, så skal det ikke være i huset ☺

    SvarSlet
  12. Lene, halvdelen af sneen er tøet, men vi har et stykke vej endnu inden det er væk. Sne kan ellers komme ind af de mindste sprækker, men det har vi heldigvis ikke haft inde. Det er kun når det regner der bliver vådt en gang imellem.

    SvarSlet
  13. Annette, næh..det ser ikke sådan ud, men heldigvis er det ikke de store gener på landevejene og hovedvejene er fine og tørre.
    Her havde de lovet regn, men det er heldigvis minimalt hvad vi har fået af det. Der er nok af smeltevand der skal trænge væk fra markerne i forvejen.
    Det var et dejligt brev vi fik.
    God aften til dig også

    SvarSlet
  14. Ellen, det er også undersøgt. Dørtrinet er altid tørt, det samme er døren (indvendig :-)) Der er de lufthuller der skal være, der er den rigtige hældning osv. osv. Kun gulvet sejler og vi kan se vandstriben, men ikke finde utætheden.
    Vi har før haft en dør der som var tæt, men der har altid været problemer med denne dør. Nu gider vi bakse mere med det.

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)