mandag den 24. januar 2011

Afsløret

Jeg har ikke fortalt vidt og bredt at jeg blogger. Her i aften tikkede en mail ind fra Allans søster. Hun havde læst jeg bagte nøddebrød, men hun kunne ikke finde opskriften.

Opskriften kommer her:

P8312705 (2)

150 g mandler

100 g valnødder
100 g solsikkekerner
100 g græskarkerner
5 æg
5 spsk koldpresset olivenolie

Blend alle nødderne og kernerne halvfint, tag evt. nogle af valnødderne fra og hak dem groft. Dejen skal være forholdsvis fast og let at arbejde med. Bland alle ingredienserne i en skål, og form derefter massen til et firkantet brød på en bageplade.

Bages ved 160 g i 40-45 min, alt efter hvilken form du har givet brødet. Det kan også bages i en rugbrødsform.

Brødet kan varieres på utallige måder. Du kan bruge kokosmel i stedet for f.eks. græskarkerner, du kan bruge hasselnødder, usaltede jordnødder eller hørfrø. Eller du kan krydre brødet lidt med kardemomme, kanel, eller allehånde. Kun fantasien sætter grænser.

Der er 34 g kulhydrat i hele brødet, og er godt hvis man ikke vil spise for mange kulhydrater.

6 kommentarer:

  1. Lyder som et lækkert brød. Tror jeg vil prøve det af på familien her.

    Ja helt anonym er det ikke let at være :o) jeg blev "fundet" af min egen mor.

    SvarSlet
  2. Ja håber da også svigerinden kan få glæde af, at du blogger :-)

    SvarSlet
  3. Lone, brødet fylder godt, og så sætter det gang i forbrændingen :-) Men smag og behag er forskelleigt. En pæn tyk skive til middag er nok til mig.
    Jeg vidste jo at chanchen eller risicien, om man vil, var der :-) men min mor finder ikke mig, hun har nemlig aldrig lært at bruge en pc, men hun kigger gerne med over skulderen på FB, når hun er her. Det synes hun er sjovt :-)

    SvarSlet
  4. Runa, mon ikke hun holder lidt øje med mig nu, jeg tror det næsten :-) Måske får hun selv blod på tanden - hvem ved.

    SvarSlet
  5. Det lyder som et dejligt brød og må prøves - tak for opskriften

    SvarSlet
  6. Velkommen til Fru Olsen, og velbekomme, både hvad opskriften og appetitten angår :-)

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)