torsdag den 31. januar 2013

Kvæder, kvædesmør, gulerodskage og særsyn.

KvædeflæskDer er mange steder at opbevare ting og sager i det lille hjem, så der er oprydning flere steder i disse dage. På værkstedet stod der, ikke bare en kasse kvæder, men også en halvfuld bærepose. Desværre havde de stået for længe, til at jeg kunne få noget ud af dem alle sammen. En del af dem blev i stedet fuglemad. Jeg ville ellers have lavet lidt mere kvædesmør, for vi er løbet tør. Det har ikke det fjerneste med smør at gøre, ud over at det kan smøres på brødet. Det er frisk og dejlig i smagen, så det skal jeg helt sikkert lave igen i år. I stedet fik jeg lavet en stor portion kvædeflæsk. Det er vi nemlig også ret vilde med. Kvæder i både eller tern, bacon og løg blandes sammen på panden. Det både mætter og smager faktisk bedre en æbleflæsk, som vi elllers også vældig godt kan lide. Opskriften på kvædesmør er:
  • 12 kvæder
  • 1/4 kop vand
  • 1/4 kop citronsaft
  • 1 kop sukker  
Dette skal simre rigtig lang tid, indtil det er kogt til mos. Mere vand og citronsaft kan tilsættes efter smag. Det kan sukkeret selvfølgelig også, men jeg foretrækker det andet. Det hele hældes derefter på glas. 
-------------------------------------------------------------Gulerodskage
Vi er også vilde med den gulerodskage jeg bagte til kollegaerne. Helt usund kan den da ikke være, den er jo fyldt med grøntsager :-)
  • ½ kg gulerødder rives fint
  • 4 æg og 300 g sukker røres piskes godt
  • 350 g mel, 1 tsk. salt, 2 tsk. kanel, 2 tsk. natron, 4 spsk. mælk og 2½ dl olie blandes i æg- og sukkermassen.
  • Tilsidst tilsættes de revne gulerødder, og kagen bages 1 time ved 145 grader.
Glasur:
  • 100 g flødeost naturel
  • 125 g margarine
  • 250 flormelis
  • 2 tsk. vanilleessens
Jeg doblede denne portion, så passer den nemlig til den store bradepande i ovnen. Arbejdet er jo det samme. Kagen kan holde sig utroligt længe og bliver kun bedre og bedre af at stå og trække. Vi nyder stadig et stykke gulerodskage til kaffen hver aften.
P1080682
Der var nogen der havde dækket op på parkeringspladsen. Dette syn mødte jeg ved skoven i tirsdags. Underligt synes jeg. Der var ikke et øje eller et køretøj at se nogen steder. Appelsinerne så helt friske ud, men jeg lod dem ligge. Måske skulle der være gilde blandt skovens dyr senere!    
TVA motorsport P1080694
Jeg mødte også et par andre sære syn på min vej. Den store bus fra TVA motorsport, samt to huse helt uden vinduer. Jeg aner ikke hvad der er gang i, hverken det ene eller det andet sted.

16 kommentarer:

  1. Jeg er vild med gulerodskage. Og ja - den må da være sund :-)

    Vi har et kvædetræ i haven. Det har stået 2 somre nu uden at sætte en eneste frugt. Måske i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Både gulerødder og ost er jo sundt :-)
      Vores kvædetræ bar godt allerede første år. Nu er det tudse gammelt, og bliver beskåret hårdt flere gange om året, og alligevel drukner vi nærmest i alle de frugter.

      Slet
  2. Meget mystisk tirsdag! Måske er det en avanceret happening eller kunstprojekt i stor skala?
    Kvæder er da til at forstå - og som de dufter, ahhh :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kunstprojekt tror jeg ikke på :-) og bussen er ikke fra i tirsdags, men den undrede mig alligevel. Hvad skal den ved et lille hus herude på landet. Det lyder jo stort :-)
      Kvæder ved vi hvad er :-)

      Slet
  3. Det viser jo bare at hvis vi har øjnene lidt åbne, så får vi mange sjove indtryk i løbet af en dag!
    Takfor opskrift på gulerodskage, den ser god ud og skal d afprøves!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange muligheder for at opleve, hvis man har øjnene åbne. Man bliver bare så nysgerrig og vil gerne have en historie også :-)
      Velbekomme.

      Slet
  4. Hvis man har øjnene med sig - og det har du jo haft - så er der altid noget interessant at se. Og/eller undre sig over :-)
    Vi nyder SÅ meget godt af dine kvæder ... jeg kan absolut anbefale kvædegele på en ostemad. Der er mere smag i det end i alm. æblegele.

    SvarSlet
    Svar
    1. I dette tilfælde er det nok mere undringen end det interessante der fylder :-)
      Det er godt :-) Vi er dog blevet lidt træt af kvædegele, så fornyelse må der til. Havtorngele kan også varmt anbefales :-)

      Slet
  5. Det ser spændende ud med alle appelsinerne i sneen og det kalder på nysgerrigheden.

    Jeg gemmer også din opskrift på gulerodskage, da min gamle opskrift fra Karolines Kogebøger er blevet væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre får jeg nok aldrig forklaringen på de appelsiner.

      Karolines bøger indeholder mange gode opskrifter, men gulerodskagen har jeg aldrig prøvet. Jeg har jo denne, og den skal ikke erstattes, for bedre findes vist ikke :-)

      Slet
  6. Sære ting går i svang på de syddanske øer ;-) Er du kommet nærmere en fornuftig forklaring?? Gulerodskagen ser lækker ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det udtryk kendte jeg altså ikke, men ja det ser sådan ud :-) Måske er jeg ved at finde frem til en forklaring på husene. "Nogen" mener de skal jævnes med jorden. Synd og skam, for det ser ud til at være gode, sunde huse, men de har godt nok stået til salg længe. Og hvem vil flytte herud, hvor der hverken er bus, indkøbsmuligheder, skole eller job?
      Kagen er god. Har lige smovset et stykke mere :-)

      Slet
  7. Jeg håber der snart er gang i nye vinduer til det hus, det må være vådt og koldt at bo der.. ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Husene har været ubeboet længe. Tyve render jo med det mest mærkelige herude. Opstillede køkkener, toiletter, håndvaske, vinduer og døre. Det kunne jo også være der bare skulle nye vinduer i, men jeg havde nok valgt et ad gangen i denne kulde.

      Slet
  8. Tak for opskriften til gulerodskagen. Den tror jeg, at jeg skal prøve. Jeg har desværre ingen kvæder, men du nævnte også havtorn, og der er jeg helt enig. Det smager bare så godt som gelé, syltetøj eller hvad ved jeg.
    Fint bord til dyrene! Sære ting, du har fundet på din vej. Det er sjovt at prøve at digte sig til, hvorfor? Når der nu ingen forklaring følger med. God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, og jeg tror ikke du bliver skuffet ;-) Jeg har jo læst om din havtornehøst. Jeg nåede det ikke i efteråret, men fik en portion af Ellen, færdiglavet og serveret på glas. Fin byttehandel med kvæder :-)
      Sommetider er det godt med en livlig fantasi. Tak og i lige måde.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)