søndag den 24. april 2016

Regnvejr på Maderia

Onsdag den 13. april. Det regner. Det regner rigtigt meget. Jeg tjekker vejrudsigten på yr.no, som siger regn, regn og atter regn resten af ferien. De kommende dage vil det regne endnu mere end i dag, og det vil også komme til at blæse endnu mere, og vi skal have respekt for regnen på Madeira. Vi gider ikke sidde i lejligheden, så hvad gør vi? P1100637
Hjemmefra havde vi store planen om at gå i et par nye levadavandringer. Om muligt gerne på egen hånd, men især det sidste, var nok ikke særligt klogt i det vejr, selvom Ribero Frio på 11 km, iflg. guiden, er blevet en rute som mange turister går, helt uden guide, så rejseselskaberne har taget turen af programmet og bybussen går både til og fra. Rejseselskabets tilbud var samme tur som sidste år, blot i en endnu kortere udgave. De havde dog mulighed for at arrangere en tur med engelsktalende guide til Caldeirao Verde, men det var en meget krævende tur på 13 km med op til flere stejle skråninger og mange trapper. Det ville ikke være godt for Allans knæ.
Vi trak i regntøjet og gik 1½ km ind til Avis for at leje en bil, så vi kan komme rundt om øen endnu engang, og blandt andet se det vejret forhindrede os i sidste år. Da det var klaret, gik vi ad små stikveje tilbage til lejligheden, for at spise lidt frokost. Sådan en enkelt ostemad er hurtigt klaret, så vi trak atter i det våde regntøj, for at gå på Strandpromenaden fra Funchal til Camara De Lobos, en tur på 6 km, som også stod på ønskelisten sidste år. Blev det for surt, kunne vi jo altid vende om, eller gå op og vente på en af de gule busser.

Faktisk gik vi der og hyggede os i regnvejret. Pludselig nåede vi til en tunnel, og da der ikke var andre veje, måtte vi jo ind gennem den åbne låge. Vi bemærkede begge hængelåsen og advarselsskiltet. I min fantasi udspillede der sig en helt actionfilm om at blive fanget derinde. Hold op hvor det larmede og buldrede. I første omgang kunne vi ikke lokalisere hvad pokker der skete. Det gav næring til min livlige fantasi, som jeg stille gik og legede med. En livlig fantasi, kan give en grå dag masser af kulør. Da vi kom til et hul i tunellen, fandt vi ud af, at det var de store bølger, der piskede hen over, eller op ad klippevæggen. Her kunne vi se hvor galt det kunne gå, da vandet i små stænk, sprøjtede flere meter op til dette klippehul. Helt tørvejr i tunellen var det ikke, men det dryppede, eller tapløb, kun på udsatte steder.
P1100646 P1100650A

Vi kom til den anden ende af tunellen, hvor lågen heldigvis også stod åben. Efter en tid holdt den silende regn op. Det er en anbefalelsesværdig spadseretur, selv i blæst regn- og gråvejr.
P1100655Strandpromenaden består, en lang del af ruten, af en ‘lamelgangbro’ af træ lagt ud over en masse store sten, som ellers ikke ville have været særlige gangvenlige. Området er med jævne mellemrum opdelt af låger, der kan lukkes og låses, når vejret er derefter. Når man har gået turen i det vejr, vi har, forstår man det godt.

Vi kom til det sorteste fine sand, og overvejede at gå ud til klippen og tage trapperne op for at få et vue ud over havet, men blev enige om, at der ikke kunne være noget at se. Vi måtte hellere spare vores skridt og evt. gøre det på tilbagevejen.
Vi fortsatte vores ‘ørkenvandring’ med stribevis af hoteller på højre side, indtil vi nåede et mere grønt område, hvor vandfaldet piskede ned ad klippevæggen og solen tittede frem gennem de små regnstænk.
Skyerne hang stadig tungt i horisonten, da vi nåede cementfabrikken og tankerne gik til Eric.
P1100658 P1100661

Den sidste del af turen, inden vi nåede Camara De Lobos, var i et noget anderledes terræn og med en hel anden udsigt end den første del, men den får I, når vi har fået en tår kaffe og hvilt benene, for nu er målet, den lille fiskerby, til at øjne i horisonten langt nede.
P1100664 P1100684
Hvor heldig kan man være! Solen var brudt frem, og der var lige to ledige pladser til os i solen og endda i læ for vinden, så der blev vist bare arme. Efter 16 km til fods i går og foreløbig 10 km i dag, spørger jeg Allan, hvordan hans ben har det. Kan du gå tilbage, eller skal vi tage en bus? Hans ben havde det fint - endnu, og i morgen skulle vi jo hente bilen, så vi tog den samme tur tilbage. Nu vidste vi også hvad det indebar.P1100685
Først en hulens masse trapper. Her er en lille bid af dem. P1100671
Da vi havde forceret denne etape, ville vi se, om vi stadig kunne se den sjove fugl, der gik rundt langt, lang nede. Det gjorde den, men med det blotte øje, kunne vi ikke artsbestemme fuglen. Silkehejren, som det viste sig at være, var hele tiden i bevægelse, så det svært at få zoomet ind og få et billede af den, så vi på den store skærm kunne se hvad det egentlig var for en.  P1100687A

Der var et meget smukt område omkring den lille fiskerby, hvis man bevægede sig væk fra selve byen, hvor turisterne flokkedes om de tre restauranter, der lå side om side på havneområdet.  P1100688
Smukkere findes det da ikke, uanset om man kigger den ene eller den anden vej.
P1100691Okay, der findes også knapt så smukke udsigter, med ting man undrer sig over, som for eksempel. hvad der er bag disse to døre i den kæmpe klippe med huse på toppen. Det så ud til blot at være fyldt op med haveaffald. Meget underligt, for dernede fra er det ikke muligt at køre noget væk, men måske sejle?

Hvorfor vælger man at mure skårede flasker og glas ned i en mur, der i forvejen er 2,5 meter høj og afspærret med hegn?
P1100694Mange steder på denne rute, var bjergvæggene boltet sammen og fuget som man fuger huse.

Det trak igen sammen til regn. Da vi nåede tunellen var lågen stadig åben, men nu var der masser af vand i derinde.
Sådan fik en regnvejrsdag ben at gå.

1. Den tunnel gennem bjerget var den vi skulle igennem for at kunne gå ind til byen uden at skulle gå en omvej på flere kilometer. Den lukker klokken 22, men det var nok ikke et problem for jer :-)
    Vores hotel var det første, I mødte efter I kom ud igen - i retning mod Camera des Lobos, som vi også syntes var en hyggelig lille fiskerby.
    Godt I også kom til at se bare en smule sol ...

1. Ja, der fandt jeg ud af da vi gik forbi jeres hotel, som vi kiggede ekstra på. Vi var helt inde i gården :-) Nej, vi gik igennem ved 18 tiden. Vi havde ellers talt om at spise aftensmaden på den anden side, men tænkte det var en god ide at komme på den rigtige side rettidigt, hvis det var muligt, da vi godt vidste at det ville være noget af en omvej ellers.
      Vi har været i Camera De Lobos sidste år også, men det var i bil og helt umuligt at finde en p-plads. Samtidig var der sort af mennesker, så vi forsvandt hurtigt igen.
      Vi synes faktisk, vi har været utrolige heldige med vejret, men mere om det i kommende indlæg :-)

2. Godt at solen tittede frem en gang imellem. Jeg tror nu ikke, at det er en cementFABRIK - snarere et siloanlæg for importeret cement og måske blandeanlæg for færdigbeton.

1. Det satte vi også stor pris på :-)
      Nej, det er nok mig, der ikke udtrykker mig rigtigt, men der stod noget med cement, så meget portugisisk mene jeg at kunne tyde ;-) Der var også noget 'transportværk', som så ud til at foregå i nogle rør, ud til hvor de store skibe kunne lægge til. Vi blev enige om, at transporten kunne gå både til og fra firmaet.

3. Hvor er i bare gode til at se mulighederne og dit forrige indlæg var godt fundet på, for jeg nåede at tænke, hvad i alverden, det ligner ikke Pia med sådanne ord :-)

1. Når man ikke gider hænge på hotellet eller andre steder ret længe, må man jo finde på noget at fordrive tiden med. Nej, du har ret, det er ikke min stil, men ideen opstod på ferien, og så ville jeg se, hvir meget negativt jeg kunne samle sammen, hvis jeg gjorde mig umage :-)

4. Fin tur - og du illustrerer glimrende at man ikke skal lade sig afskrække af at vejret (u)arter sig. Det ser ud som der kan være ret dramatisk på Madeira.

1. Hvis vejret alene skal bestemme, bliver udfoldelserne ofte meget begrænsede. Der var rigtigt mange af de gamle veje, hvir der skulle være fantastisk udsigt over landskabet, der var afspærret og lukket, enten fordi vejen allerede var styrtet ned, eller der var fare for det.

5. En fantastisk beretning. Det kunne være spændende at følge i jeres fodspor når jeg læser, men ved det ikke vil ske, før jeg engang bliver pensionist, eller måske hvor jeg har mulighed for 3 uger sammenhængende ferie i syden, og et par dage eller 3 i hver ende herhjemme, så ville der kunne være plads til noget så spændende. Det koster på psyken at være kronisk udbrændt, det er dette jeg skal budgettere.
    Tak for en skøn beretning.

1. Du må så nøjes med at følge med i fodsporene her på bloggen. Det kan heldigvis gøres i det tempo, der passer til dig. De der dage hjemme i hver ende af en ferie, vil jeg også helst have, men det er dog ingen betingelse.
      Vi skal alle passe på os selv, og lytte til kroppens signaler, og vi er så heldige, at vi begge her i huset trives vældig godt med aktiv ferie. Endnu er der kun Allans bentøj at tage hensyn til, og denne ferie har, hvad det angår, været helt fantastisk, det havde ingen af os turde håbe på hjemmefra.

6. Godt du jan se det smukke skinne igennem. Ja det blev til næsten 100 km på en uge og godt 400 i bilen.
    Vejret er ingen hindring for at komme ud, bare man har det rigtige tøj på.

7. Vi kunne lære en del af jeres ihærdig på trods af dårligt vejr. Vi er ikke helt gode til at komme ud, hvis det regner. Ret spændende med den tunnel, tænk hvis de bare låste den af om aftenen uden at undersøge, om der gik nogen derinde. Nå, det gør de nok ikke ;-)

1. Vejret generer os ikke, Og kan vi ikke finde på andet, render vi gerne de samme gader tyndt flere gange.
      Sjovt nok, var det også min tanke om den tunnel :-) mine øjne havde spottet at der var luft over lågen, så jeg måske kunne klatre ovenud, hvis uheldet skulle være :-)

8. Der findes ikke dårligt vejr.. kun dårlige klær.. :-) og ind i mellem har I da også set solen, kan jeg se på billederne.
    I er så gode til at få det bedste ud af situationer, som mange andre ville hyle og klage over. Det er en fornøjelse at læse. :-)

1. Nemlig :-) Som jeg også skrev i første indlæg, så skinnede solen i ny og næ, og havde det ikke blæst så meget, ville temperaturen føles meget højere.
      Der var også nogen der jamrede over de ikke fik brug for sommertøjet og badetøjet, og lukkede sig inde på hotellet. Tak, det glæder mig :-)