søndag den 6. januar 2013

Arbejdsmand, husmor og finansminister

Tre vidt forskellige titler, men alle nogen jeg beskæftiger mig med i det daglige, altså hverken som politiker eller i erhvervslivet, men bare herhjemme og for nogle få udvalgte i den nærmeste familie. Jeg Vi har haft rigeligt at se til den sidste tid. Godt jeg har tre lørdage om ugen. Mads rendte ind i influenza onsdag aften, efter at have fået støbt sit gulv. Han måtte torsdag kapitulere og lægge sig, efter han og Allan havde været ude at se på, og bestille, de næste materialer til huset.P1080501  
Fredag formiddag havde Allan, som så ofte, en aftale i Ballerup. De materialer der var bestilt, dagen i forvejen kom denne morgen og skulle bæres ind, så de var klar til håndværkeren kom et par timer senere. Der var kun mig tilbage, så jeg slæbte fra indkørslen ind gennem gangen og ud i køkkenet. Vigtigst var det at få fliseklæb ind, for selvom det var dækket af, så havde det ikke godt af at ligge derude i regnen. Alle kasserne med gulvklinker var bløde og de fleste gået op i limningen, så de holdt ikke meget om indholdet. Da det afbillede materiale var i tørvejr, manglede jeg stadig 12 kasser fliser, men da måtte mine arme have en pause. Jeg havde lovet at lægge fliserne i denne weekend, som jeg har gjort så mange gange før,  men da en ven, Mads altid laver bil for, mente at han skyldte ham en masse arbejdstimer, tog han over, og jeg fik næsten en hel weekend forærende herhjemme.
Mellem jul og nytår var planen at jeg skulle kigge på forskudsopgørelser, både for os selv og ungerne. Det blev der bare ikke tid til, der var andre ting der var vigtigere. For vores eget vedkommende bliver der nogle ændringer i 2013, da Allan bliver pensionist til april. Og vedrørende mig selv - så ser det også ud til, at der bliver ændringer. Hvorom alting er, ændres der i hvertfald ikke på Allans situation. Camilla har lagt lån om i 2012 og Mads fik igen et arbejde. Det betød altså, at vi alle har ændringer, der virkelig betyder noget for vores skatteberegning i år. Selvom jeg fik rettet ungernes til for 2012, da ændringen indtraf, gjaldt det ikke for 2013. Det er nu rart ikke at få den helt store overraskelse, især hvis det betyder et vedhæftet girokort, som oveni købet indeholder renter, efter den nyere skattemodel. Hvis man regner med at få en ekstraskat for 2012, så er der allerede, i skrivende stund, løbet rente på for 6 dage i år, skønt man ikke kender beløbet der skal betales.
Grove hørfrøboller og fiberbollerRugkernespeltboller
Endelig lykkedes det mig sandelig også her i den forlængede weekend at få ryddet al julepynten væk og få smidt juletræet ud. Kun en eneste gang i mit liv som som husejer, har juletræet stået inde nytårsaften. Det var vores allerførste nytårsaften her i huset, og før vi fik børn. Vi var en lille håndfuld venner samlet. En af mændene dansede rundt om spisebordet med juletræet, som en anden rumsterstang. Det var dengang vi havde gulvtæppe på. Prøv at forestille jer alle de grannåle der sad fast i det tæppe. Siden har jeg sørget for at smide juletræet ud inden nytårsaften, selvom vi i mange år kun har været os selv.  Hakket grønkål
Fryseren var næsten støvsuget for morgenmad, så der blev produceret en ny stor portion. Den grønkål, som jeg absolut måtte eje et par dage før jul, er nu endelig også kogt, hakket og lagt i fryseren. Det har været sådan en weekend, hvor jeg virkelig føler jeg har fået noget fra hånden. Der var så mange småting hist og pist, der bare havde hobet sig op, og de giver altså rod i mit liv, så nu fylder det ikke i mit hoved mere. Vi har set “Til havet,” som er en børnefilm jeg købte før jul. Et filmmesterværk, der har vundet adskillige priser, og er blevet rost til skyerne af flere danske anmeldere. Min fascination er ikke helt den samme, men det er der ikke noget nyt i. Filmen var okay, men jeg ser den med helt andre øjne.

24 kommentarer:

  1. Uhmmm hvor ser de boller altså lækre ud. :-)
    Som sædvanlig har du nået rigtig meget Pia..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også ganske godt tilfreds med det hele :-)

      Slet
  2. hehe, mom ikke de fleste kvinder kan nikke genkendende til det med at have flere titler?
    Okay, det med slæberiet er nok ikke helt almindeligt ...
    Det var nu lidt synd, at du pga. den ene hændelse har smidt juletræet ud hvert år derefter ... vi synes det er så hyggeligt at brænde lysene ned netop nytårsaften - der ligger noget meget symbolsk i det :-)
    Laver du forskudsopgørelser allerede nu, hvis ændringen sker senere på året? Med de nye, øjeblikkeligt virkende systemer venter jeg helst til sidste øjeblik - det var noget andet dengang det hele tog en krig at behandle i systemet.
    Det er muligvis forkert, men jeg har ikke tænkt mig at ændre min, før det er aktuelt senere på året - bl.a. fordi jeg ikke ser det som en fordel at dele min skat ud over hele året, som SKAT garanteret vil gøre, hvis jeg allerede nu fortæller, at min indkomst falder pr. 1. juli.
    Eller også har jeg bare ikke fattet en pind ... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det kan de helt sikkert, og vi nøjes ikke med disse tre :-)
      Her vil vi helst sætte tæring efter næring fra årets start, og så lider jeg nok af en arbejdsskade :-) Jeg har set mange der bliver overrasket, når de ingen fradrag har de sidste par måneder eller tre, fordi de ikke har rettet i tide. Jeg har ikke lyst til at have "ingenting" den sidste del af året, fordi SKAT ikke kender de rigtige tal.

      Slet
    2. Angående juletræet, så har vi det faktisk altid kun tændt juleaften, og ikke som i min barndom, hvor det blev tændt mange gange i julen.

      Slet
  3. Godt Nytår
    Er der min noget at sige til, at jeg kommer til at tænke på sangen "Der er altid noget at gøre for en husmor" :)
    Dine boller ser meget fristeende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde.
      Næh, det er nok meget relevant :-)

      Slet
  4. Jøsses! Nu passer du lige lidt på dig selv og især din ryg, ikk'? De fliser ligner noget, der burde trilles på sækkevogn og ikke slæbes af dig. Ja ih, de boller ser LÆKRE ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg overvejede også at køre hjem og hente sækkevognen, men den kunne alligevel kun køre en trediedel af vejen. Heldigvis har jeg stærke ben og en god ryg. Det er armene der er mit svage punkt. Jeg er stærkere end jeg ser ud til, og ikke bare i lugten, som min far altid sagde :-)

      Slet
  5. Ellem har ret i, at skatten vil blive fordelt over hele året, hvis hun allerede nu giver meddelelse om en lavere indtægt.

    Hvor har du dog været flittig som altid Pia. Både grønkålen og bollerne ser rigtig lækre ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jeg helt klar over, og det er lige netop derfor det er så vigtigt for mig og mine at få det rettet til fra årets start.
      Vi har nået at smage dem alle, den sidste af slagsen her til morgens. Nybagt efter få sekunder i mikroovnen. De kan alle godt spises :-)

      Slet
  6. Du er altså flittig..;-D

    SvarSlet
  7. Det er slet ikke så tosset at kunne passe flere kasketter. Jeg har også været på forskudsopgørelser og bagning i denne weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig slet ikke så tosset :-) Det er i hvert fald rigtigt dejligt at have styr på både økonomi og det man skal overleve på :-)

      Slet
  8. Den Pia, altid så flittig og effektiv :-) Du kan da fodre et helt kompagni! Kh herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg måske nok til et enkelt morgenmåltid, men det blev fryseren der blev fodret :-)

      Slet
  9. Jeg kan godt huske, at vi selv hakkede grønkål i 1953. Det var smukt at se :) Min mor kunne ellers bedre lide spinat (med kalk-tilskud imod oxalsyren) - men hver ting til sin tid/ret.

    Jeg kan se at du/I har haft forrygende travlt, og så med en fluenza oven i - min søn fik også influenza og jeg er bekymret fordi han siger at han kastede op flere nætter. Hvad skal man gøre!?

    SvarSlet
    Svar
    1. Grønkål har en fin farve og er den fyldt med masser af dejlige vitaminer. Vi kan også vældig godt lide spinat. Det er ofte på menuen her i huset.

      Det var "kun" sønnen der havde influenza og han er faktisk stadig syg. Desværre kan man ikke gøre meget ud over at varte lidt op og handle lidt ind måske.

      Slet
  10. Det er da utrolig hvad du kan nå på en weekend.

    SvarSlet
  11. Det var nu på lidt mere end en weekend, nemlig hele tre dage.

    SvarSlet
  12. kære dine arme må snart være halvanden meter lange,
    skatterenterne vi skal betale på en nærmest blanco check kan gøre mig vildt arrig ,,,,øv
    pas nu lidt på dig selv.....

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde et par ømme armmuskler dagen efter, men det var hurtigt overstået.
      Skatterenter på den måde, hidser også mig gevaldigt op.
      Jeg passer på :-)

      Slet
  13. Du har da nok at gøre :) Håber du slipper for influenzaen, den er ikke sjov.
    Jeg er hoppet på som fast læser og glæder mig til at følge dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja i denne tid har jeg. Jeg håber sandelig også jeg undgår den influenza.
      Det skal være så hjertelig velkommen :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)