mandag den 31. oktober 2011

Rhodos til fods

Fra min seng kunne jeg nå de tykke gardiner som holder solen og varmen ude. Det var bælgravende mørkt, men jeg kunne bare ikke sove. Jeg har ikke tal på alle de gange jeg har lettet på gardinet, for at se om dagen er ved at vågne. Det var meget tidligt, da jeg røg ud af fjerene og prikkede til Allan, for at høre om han ville med på en morgentur til Mandraki havn. Der tog længere tid at gå derind, end jeg havde regnet med. Vi kunne i hvert fald ikke følge med solens tempo.
Solopgang Mandriki Rhodos Solopgang Mandriki Rhodos
Godt mit lille Lumix kan zoome langt, for da vi nåede helt frem, var det blevet lyst, men så fik vi da set hele det historiske havneområde.
Mandriki Mandriki
Som man også kan se fra den gamle by.
Den gamle by Rhodos  Den gamle by Rhodos
Vi spadserede også en tur på den anden side af muren i den gamle by. Murene var 16 meter tykke, fortalte en guide en flok turister vi gik forbi. Og alle de kugler var kanonkugler, der havde været brugt. Fantastisk store, og lige til at tage et hvil på.
P1000746 P1000667 P1000745
De fleste mure tvivlede vi dog på var 16 m tykke, men vi fandt en der, opmålt med vores skridtlængde, var 26 meter. Vi så et squaschtræ. Selvfølgelig en plante der klatrede op af et næsten dødt træ.
P1000749 P1000318 P1000268
I butikkerne, var der også nogle der arbejde gevaldigt stærkt. Det er ikke alle grækere der er dovne. Hende her havde et imponerende tempo, mens hun vævede dette tæppe. Alligevel tager det 5 måneder, før det er færdigt.
P1000673 P1000672
En anden tog sig et hvil. Nogen vil måske mene, det var frækt at tage dette billede. Konen er blind, og sidder og snakker højt med sig selv, mens hun “leger” med det bobleplast, man pakker ting ind i for beskyttelse. Det hændte hun fandt en bobbel hun kunne trykke med et lille smæld.
P1000750 P1000751
Udenfor den gamle by, var der også lidt kunstværker at se på. Og som altid er vi imponeret over at træer kan gro midt på fortove, i det rene beton ser det nærmest ud til.
P1000684 P1000743
Den allersidste dag, sad vi og nød et måltid mad på taget af en restaurent, og inden vi blev hentet af bussen, nåede vi at se lidt af den sidste solnedgang på Rhodos
P1000778 Solnedgang Rhodos
Hver eneste dag rundede vi de 10.000 skridt, også de dage vi lejede bil. Ialt har vi gået 124.663 skridt på vores ture, de 8 dage ferien varede, uden de helt store problemer for Allan. Jeg kører af princip aldrig i elevator, og har taget trapperne til 6. etage 2-3 gange dagligt, uden undtagelse. Kun ganske få gange, måtte Allan krybe til korset og blive “hejst” op. 
Ferieberetningen fra Rhodos er slut, selvom der stadig er masser af billeder på lager.

12 kommentarer:

  1. Så smukt og stemningsfuldt....ja, jeg gentager mig selv...de store kugler fyldt med sten er en ide, man måske ku'...

    SvarSlet
  2. Lavendel.... Ja, dejlige minder at have :-) Kuglerne med sten, var kæmpe store, men mindre kan også gøre det. Jeg glæder mig til at se hvad du finder på :-)

    SvarSlet
  3. Tak for turen, endnu engang. Nogle af mine billeder ligner præcis dine, synes jeg er ret sjovt.

    SvarSlet
  4. Godt du kom så tidligt op, for pokker en flot solopgang i alligevel nåede at få med..
    Tusinde tak for nogle skønne billeder og fortællinger fra jeres tur. Nu vil jeg tage sydover om nogle dage, mine mange skridt dernede i varmen bliver nok mest på golfbanen og shoppeturene.. :-)

    SvarSlet
  5. Nete.... Velbekomme :-) Det må jo så være fordi vi som turister falder for det samme :-)

    SvarSlet
  6. Inge.... Velbekomme :-) Du må have en rigtig dejlig tur. Skridtene på golfbanen og andre steder tæller da også med, og det kan da godt blive til nogle stykker også :-)

    SvarSlet
  7. Dejlige billeder fra jeres morgentur, og tak for rundvisning på Rhodos.. En dejlig dag til dig..;D

    SvarSlet
  8. Jeg kan godt forstå du måtte tidligt op og nyde de skønne omgivelser. Det er skønt med sådan en ferie der både er afslappende men også gir mulighed for en masse motion. Tak for en dejlig rejsebeskrivelse:-)

    SvarSlet
  9. Tak for en fin rejseberetning :-)
    Alene solop- og -nedgangene er da næsten hele turen værd.
    Den med trapperne kan jeg godt genkende... i Paris tog jeg den også ad trapperne, selv om det 'kun' var til og fra 4. sal, men elevatoren var så lille, at jeg pure nægtede at kravle ind i den.

    SvarSlet
  10. Annemarie.... Velbekomme, og en dejlig aften til dig :-)

    SvarSlet
  11. Prikker.... Det er altid dejligt at komme ud og opleve noget :-) Velbekomme :-)

    SvarSlet
  12. Ellen... Velbekomme :-) Den sol var vi meget betaget af. Trapper er også god motion :-) Vi har et supermarked i Nyk., hvor der er tagparkering. Det kræver at man tager elevator, hvis man vil have en indkøbsvogn med. Det nægter jeg. Mine indkøb bliver alene af den grund lagt andre steder, hvis jeg skal have mere en jeg kan bære i en indkøbstaske op ad trapperne :-)

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)