søndag den 23. oktober 2011

DM i dans

Vores lille danseklub har igen i år, sammen med Danmarks Sportsdanserforbund og Danmarks Idræts-Forbund, stået for arrangementet af Officielle Danmarksmesterskaber i Standarddanse. Det er et kæmpe arrangement, der kræver en masse frivillige kræfter. IMG_0842
Der skal stilles borde og stole op, sættes store spotlamper op, musikanlæg, der skal lægges gulv osv. osv. For en trofast hjælpeskare, blev fredag aften og nat brugt på at opstille, så alt var klappet og klart til publikum og de 154 dansepar fra ialt 19 forskellige foreninger og klubber ankom.



Når alt er stillet op, er der stadig brug for en masse frivillige hænder, for at få det hele til at køre. Jeg havde sagt ja, til at sidde ved indgangen og sælge billetter sammen med en danseven. Allan fik tjansen som fotograf og “videofører” for foreningen. Vi mødte op i hallen kl. 11.00 i går, så vi var klar til at tage entre, når publikum strømmede til, og det gjorde de allerede halv tolv. Danserne skulle have udleveret deres rygmærker med numre.
IMG_0859  IMG_0864
Der var flere kendte ansiget blandt publikum, bl.a. Anne Laxholm og Jens Werner. Der var dommere fra 6 forskellige lande. Et tv-hold fra DK4, optog dansen, som bliver sendt i tv den 29.okt. kl. 18.30 og 30. okt. kl 13.30 samt den 4. nov. kl 22.15, hvis det skulle have interesse.
IMG_1113  IMG_0866
Vores lille klub, kunne stille op med to par. Øverst er det “vores” børn og nederst, midt i billedet, er det de voksne, der hvor Allan og jeg kunne være med, hvis altså vi var dygtige nok til denne sportsdans.
IMG_1031  IMG_1135
Mens der blev danset til den store guldmedalje, holdt dommerne skarpt øje med alle par på gulvet. Andre passede tekninkken, lys og kameraer. Et kæmpe apparat i sig selv.
IMG_1230 IMG_1069
Dommerne afgav stemmer, og nogen kæmpede videre om medaljerne.
IMG_1253 IMG_1276
IMG_1290 Vinderne af DM i dans
Vores egne dansere klarede sig flot. Det blev til en 5. plads til begge par.
IMG_1307 Da dansen sluttede kl. 22.30 efter 9½ times effektiv dans, var det slut, og vi kunne starte den store oprydning. Affald, service, sjatter og tomme flasker i massevis. Alt skulle pilles ned igen og køres væk. Musikanlæg, ledninger, spot, lamper, borde, stole osv. Gulvet skulle skilles ad og sendes til København. Klokken var 1 om natten, da Allan og jeg holdt fyraften, efter 14 timers frivilligt arbejde.  
I morgen er det atter arbejdsdag, og om aftenen er vi igen at finde på dansegulvet, men det bliver som dansende par, på et helt andet niveau.
Jeg satser på, at jeg i løbet af et par dage, får læst hvad der er sket rundt omkring på jeres blogge i denne weekend. Jeg vil nemlig skynde mig under dynen og prøve at få indhentet lidt nattesøvn.

16 kommentarer:

  1. Uhhh der gad jeg godt ha' brugt en dag, jeg elsker at se de dygtige dansere i deres flotte skrud. Jeg må huske at se det på tv.

    SvarSlet
  2. Sikke et kæmpe arbejde der ligger bag ved sådan et arrangement. Gode billeder der blev taget..;D En god mandag til dig..

    SvarSlet
  3. Hold da op, hvor er I engagerede, men det må nu også være sjovt at få det hele til at køre på skinner - hvad det jo selvfølglig gjorde... ;-)

    SvarSlet
  4. Hej! Spännande bilder. Det finns många roliga sporter och aktiviteter. Ha en fin dag !

    SvarSlet
  5. Ja, det tager tid at få stillet op og pillet ned igen.. Men det er også en rar følelse at have hjulpet... Ser ud til at have været en god dag !

    I mine øjne er det lige meget hvilket niveau man danser på, bare man nyder det og har det sjovt !

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  6. Sikke et arbejde! Og hvor er det godt, der findes mennesker som jer, der vil gøre en frivillig indsats for at få det hele til at køre.

    SvarSlet
  7. Inge... Ja, og jeg blev snydt for det meste, vi sad i en gang langt væk fra dansehallen. Men jeg så finalen :-)

    SvarSlet
  8. Annemarie.... Ja det er et meget stort arbejde. Tak, det bliver Allan glad for, så er det om foreningen synes det samme :-)
    God aften til dig.

    SvarSlet
  9. Ellen.... Jeg (vi) vil jo gerne ALT :-) Jo, det kørte på skinner ;-)

    SvarSlet
  10. Janne... Der er sportsgrene, men ikke så mange jeg synes er sjove :-)
    God aften til dig.

    SvarSlet
  11. Marianne....Det var en dejlig dag, vi hygger os med det hele :-)
    Fuldstændig enig, niveauet er underordnet. Vi har ingen ambitioner om at danse på højre plan.
    En hyggelig aften til dig.

    SvarSlet
  12. Hanne.... Ja, det er et stort arbejde. Og så længe vi ikke er bundet fast til de arrangementer vi deltager i, så giver vi gerne en hånd med, hvis der er plads i kalenderen.

    SvarSlet
  13. Det er da egentlig ret hurtigt, at man kan rydde op og fjerne et dansegulv på to-en-halv time :) Flot professionel super-oprydning!

    Jeg fornemmer at det har været ulejligheden værd, 14 timers frivilligt arbejde, godt givet ud til den herlige fornøjelse, som dansen er. Man får så meget energi og glæde ud af at danse (selv om det ser lidt anderledes ud end det, de unge kan gøre;-)

    SvarSlet
  14. Det er et stort arbejde når sådan nogle arrangementer skal løbe af staben. Jeg kan godt tænke mig det kræver mange frivillige. Men jeg syntes også det er sjovt at deltage, hårdt og travlt, men det giver også et sammenhold og en masse sjov.

    Jeg kender det lidt fra tidligere år, hvor vi holdt stort træf i mc-klubben og jeg har lavet gryderet til 250 mennesker på 2 gasblus i et telt :o)

    KH Anette

    SvarSlet
  15. Donald..... Vi synes også selv det gik ret godt, men vi var også mange hjælpende hænder, og det kørte bare på skinner uden at nogen fortalte hvem der skulle gøre hvad :-)
    At give er dobbelt glæde :-) Den ældste danser var 70 år, og der har vi lidt at lære endnu :-)

    SvarSlet
  16. Anette.... Jeg har ikke tal på de frivillige, men jeg er helt enig med dig.
    Det er da også lidt af en præstation med den portion mad du har lavet. Jeg ved godt hvor store gryderne er når der skal laves mad til 200 mennesker :-)

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)