torsdag den 20. oktober 2011

Mandagstema: Spiselig

Der er som sædvanlig mange ting at vælge imellem. Spiselig for øje eller mund -  eller måske for begge dele. Jeg vælger et udpluk, fra vores ferie på Rhodos i denne uge.
På anbefaling af en græker, kørte vi til den lille bjerglandsby Emponas, Embona hvor vi gik os en lille tur rundt i byen. Da jeg fotograferede et granatæbletræ, hvor alle æblerne hang og vær sprækket, kom en meget ældre herre frem og plukkede to, som han forærede mig. De smagte helt anderledes end dem man køber herhjemme i butikkerne. Vi fortsatte vores vej rundt i byen, og jeg fik øje på denne tørreplads for havens figner. Fignerne var godt omsværmet af fluer og masser af andre insekter. 
Granatæbler fra privat have i Emponas Figner til tørre i Emponas
Vi har været igennem det meste af det græske menukort, med de specielle græske menuer, som næsten alle blev genopfrisket af vores smagsløg.  
Græsk salat Græsk platte
Stifado Græsk bøf
De fleste steder, får man serveret en lille ting, når man betaler. Selvom vi ikke kan vælge selv, foretrækker jeg frisk frugt, mens Allan foretrækker det søde.
Friske græske frugter græsk is og sød kage
Vi kom ofte forbi en hel stribe vinduer med masser af kager. Der måtte Allan have hånden op som skyklapper, når vi gik forbi. Selvfølgelig skulle vi også smage. Allan spiser med gælde to, hvis jeg ikke kan få den ned, men da den var fyldt med udelukkende frisk frugt og flødeskum, gled det ganske let ned. Vi blev også nærmest ruineret ved det cafébesøg.
græsk kage  græsk omelet (pandekage)
Det søde trak hele tiden i Allan, men jeg ville hellere have mad. Det kan han jo også godt lide. Den sidste dag, hvor vi var “smidt ud” af hotellet, og “boede på gaden”  i 8 timer, blev det bl.a. til denne lækre pandekage, omelet kaldte de den,  med bacon, tomater og ost.
Du kan se mange flere spiselige billeder her.

22 kommentarer:

  1. Uhhmmmm en masse lækkerier du viser billeder af, jeg kunne såmænd klemme det meste af det ned også. :-)
    Og velkommen hjem da..

    SvarSlet
  2. Velkommen hjem, og sikke en masse lækre spiselige sager I har sat tænderne i...;D

    SvarSlet
  3. Inge... Jeg har nu også fortæret det meste :-)
    Tak skal du have.

    SvarSlet
  4. Annemarie..... Tak skal du ha´ :-) Der var mange lækre ting, vi kunne ikke nøjes med dette billedudvalg :-)

    SvarSlet
  5. Spiseligt det hele, uhm - utroligt, at Allan ikke vejer for meget med den enormt søde tand, han er i besiddelse af. Hvor er det altså uretfærdigt fordelt ;-)

    SvarSlet
  6. Ellen... Iflg. BMI vejer Allan for meget :-) men jeg er enig, han har åbenbart en god forbrænding.
    Vi går dog også mellem 7 og 15 km hver eneste dag selvom vi lejer bil :-) længere ture kan hans ben ikke holde til.

    SvarSlet
  7. Ser virkeligt lækkert ud! Der er ikke noget som eksotisk frugt, når man får det frisk på plads.... det smager helt anderledes end supermarkedsudgaven!

    Velkommen hjem!

    SvarSlet
  8. Velkommen hjem, det er da nogle vanvittig lækre billeder, uhmm. . :-)

    SvarSlet
  9. Nille..... Frugterne får jo heller ikke alle de solskinstimer at modnes rigtigt i, under den lange transporttid.
    Dansk frugt direkte fra haven, smager nu også bedre end supermarkedets :-)
    Tak, skal du have :-)

    SvarSlet
  10. Prikker..... Tak. Det smagte alt sammen lige så godt, som det ser ud :-)

    SvarSlet
  11. welcome to tina´s picstory! our topic on picstory this week is *food*. :)

    SvarSlet
  12. Velkommen hjem efter en dejlig ferie under lagenet ☺. Selv om vi også har haft dejlige temperaturer her, så har termometret ikke været så højt oppe, som I har haft.
    Jeg har med stor glæde læst om Mads fantastiske køb, om fødselsdagsmenuerne og set dine dejlige skovbilleder. Jeg har også nydt synet af de skønne feriekager, hvor er det hårdt at være Allan og må gå med skyklapper i ferien ☺.
    Er du allerede tilbage på arbejde eller er der flere feriedage tilbage i posen.
    En rigtig skøn aften til jer.

    SvarSlet
  13. Tina... Tak, hvor heldigt :-)

    SvarSlet
  14. Annette.... Tak, og det var rart at have hver en sommerdyne i nat :-) Allan har det (altid) hårdt, der er alt for mange fristelser hele tiden :-)
    Jeg har haft fri i dag, men skal på arbejde allerede i morgen, har dog et par feriedage til senere brug. Der er jo også længe til 1. maj :-)
    I må også have en dejlig aften dernede sydpå, med tanker og overvejelser om job (igen)

    SvarSlet
  15. Utroligt at jeg ikke nåede dig da jeg kikkede rundt på alle der har deltaget i denne udfordring. Sikke nogle flotte billeder - jeg bliver da helt lækkersulten og klokken er altså 1.00 om natten - hehe vil sikkert komme til at drømme om mad nu. Tak for kikket :D

    SvarSlet
  16. Hej! så mange gode ting du lagt ud här ! Jag tar en lten bit af alle de tingene du lagt opp här. Ha en god helg !

    SvarSlet
  17. Øjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj hvor ser det altså bare godt ud...... Har jo selv en meget stor svaghed for Grækenland......... og de græske øer,..

    Og dine billeder giver mig "hjemve "...

    Rigtig god weekend
    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
  18. Mariane.... Natmad er da også skønt, og det man drømmer om feder ikke :-)

    SvarSlet
  19. Janne.... spis du bare løs :-) God weekend til dig også.

    SvarSlet
  20. Marianne.... Vi er også bidt af det græske, og der er heldigvis mange øer at tage af, når nu man (jeg) helst ikke vil feriere samme sted mere end en gang :-)
    God weekend til dig også.

    SvarSlet
  21. Jeg elsker grækenland - og græsk mad! Det ser skønt ud ;-)

    SvarSlet
  22. Anette.... Det holder jeg også meget af :-)

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)