søndag den 2. oktober 2011

Tagarbejde, weekend, weekend og tagarbejde

Som jeg skrev her, er Mads ved at lægge nyt tag på den anden side af huset.
Vi har været så heldige med vejret i snart 14 dage. Det er lige noget der passer ind i fritidens arbejdsplan.
IMG_9383 IMG_9387
Mads havde sammen med en ven, som han har hjulpet med at sætte hus istand, revet alt det gamle tag af i ugen op til sidste weekend, og dækket af med presenning. Vi startede tidlig morgen, sidste lørdag, med at pille presenning af, og pille de gamle lægter ned. Ved 9 tiden dukkede vennen op igen, for at give et nap med. Allans bentøj er ikke til alt den klatring mere, og jeg har allerhøjest en hånd tilovers, når jeg bevæger mig op i de højder. Jeg skal nemlig bruge mindst én hånd til at holde fast med, for ikke at falde ned. Men rende op og ned ad stigen og hente værktøj og materialer, det kan jeg klare.
IMG_9398 P9247649
Mændene målte og skar spærtræ til, mens jeg nøjedes med at holde lidt her og der. Rydde op efter dem og sortere affald. Skiferen skulle fjernes fra det andet byggeaffald.
P9247652 P9247664
De ville sørme også gerne have kaffe, lidt kolde sodavand og det skrider fremad. Nu er de nået til undertaget, og det er snart middag, så jeg sætter lidt hurtige madder på havebordet, så vi kan få lidt at spise.
P9257680  P9247665
Da traileren var fyldt, kørte Allan på lossepladsen med læsset, mens de to unge rendte rundt på taget. 
IMG_9409 P9257675
Til aften fik jeg lavet en gang paneret flæsk med persillesovs. De unge plejer at bestille hver en pizza, når de arbejder, men dette var meget bedre. Der var julelys i øjnene. Hold op, hvor de spise de to unge mennesker. Det havde jeg nu også kalkuleret med. Allan og jeg kørte hjem, men de to unge fortsatte til kl. 21 i mere eller mindre mørke, for at blive færdige med undertaget. P9257682
Selvom vi alle var godt brugte, mødte det trofaste arbejdssjak op igen, tidligt søndag morgen. Der blev skåret af tagpladerne i toppen, og de måler ud til lægter, og skruer dem fast. Om eftermiddagen kom Mark forbi og gav et nap med på et par times tid, som tak for al den hjælp Mads har lagt i hans hus.

Sidste weekend tilbragte Allan og jeg  21 arbejdstimer oppe hos Mads. Han selv og vennen arbejdede endnu mere, men de er jo også unge.
I denne weekend, plejer Allan sit helbred, mens jeg giver Mads en hånd med affejning af det gamle flade tag og afrensning af fugemateriale. Vi har skrabet og vasket, så det er rent og pænt. Det skal det være, fordi der skal afdækning, fra det nye tag, ud over det gamle flade tag, for at det bliver tæt.
P1000020 P1000023  P1000025
I “gamle dage” var det arbejde for en blikkenslager, da det skulle blyinddækkes, men bly er blever forbudt til den slags.
Nu er det blevet søndag, så jeg vil krybe til køjs. Jeg har nemlig lovet at stå til rådighed igen, så snart jeg får et vink fra Mads.

14 kommentarer:

  1. Så flott håndverk det ser ut til å være. Selvgjort er velgjort, sies det. Jeg har litt tro på det.
    Jeg tror det blir et flott tak.

    God søndag

    SvarSlet
  2. Mormor.... Vi kan lide at lave det, og tror også på det bliver godt :-)

    SvarSlet
  3. Hvor i da slider og slæber,men det må være skønt for jer ,at se det færdige og nyde synet af det.

    SvarSlet
  4. Ja, I er da superheldige med vejret. Forhåbentlig skrider arbejdet også hurtigt frem under den blå himmel, så I bliver færdige inden der kommer for meget efterår med regn og rusk. :-D

    SvarSlet
  5. Hvor bliver det dog et fantastisk hus, det har været dejligt at følge projektet på din blog.
    Fantastisk, at vejret er så flot lige præcis nu.
    Vi har også vidunderligt vejr hernede, døre og vinduer stående åbne og vasketøjet tørt på ingen tid. Det er bare så dejligt. Gad vide hvor længe vi kan få lov til at nyde det?
    En skøn aften til dig, Pia.

    SvarSlet
  6. Vejret har været en sand gave for et projekt som jeres. Vi hev selv hele førstesalen ned og satte nyt tag op for år tilbage. Det er et kæmpearbejde. Men rigtig dejligt bagefter. Og flot bliver det.

    SvarSlet
  7. Conny.... Der er nok at bruge fritiden til :-) Vi nyder altid at se på det arbejde der ER færdigt.

    SvarSlet
  8. Jens.... Vi er fantastisk heldige :-) Vi håber at der bliver et par gode (tørre) weekender til os endnu, men det skrider da fremad.

    SvarSlet
  9. Annette.... Vi glædes alle over hvert eneste projekt der bliver færdigt, og det er så sjovt at sidde og kigge i fotoalbummene, der indeholder mange flere billeder af alle projekterne end jeg har vist her.
    Vejret er helt fantastisk. Shorts og bare arme i oktober måned. Det kan ikke blive meget bedre :-)
    Tak, og en dejlig aften til dig også.

    SvarSlet
  10. Susanne.... Vi er også meget glade og taknemlige :-) Du har ret, det er et stort arbejde, og Mads og vi glæder os allerede.

    SvarSlet
  11. Hold da op nogle kæmpe projekter I begiver jer ud i. Det ville jeg aldrig turde, så heldigvis bor jeg ikke i eget hus, men i en lejet lejlighed. Men hvor bliver jeres dog flot!

    SvarSlet
  12. Hanne.... Vi elsker projekter, og jeg er opvokset med dem, og Allan og jeg har nok lidt svært ved at undvære dem helt :-)Det største projekt, var da vi byggede vores eget hus, helt fra bunden.
    Dejligt at vi hver især, kan vælge den boligform vi har det bedst med .

    SvarSlet
  13. Hej! Det ser ut för att bli fint och bra på taket. Här har det regnat från söndag och det håller på att regna ute nu. Ha en fin dag !

    SvarSlet
  14. Janne.... Øv, den regn, gider vi ikke. Håber det er blevet tørvejr hos dig.

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)