lørdag den 8. marts 2014

Tupperware og min uundværlige bageskål

Tupperwareparty har de fleste af os vist stiftet bekendskab med, både som gæst og værtinde. Længe før jeg flyttede hjemmefra, var det kendt i mit barndomshjem.
P1140878 Tupperware har altid været populært, og er det stadig. Allerede som stor skolepige købte jeg mine første små skåle, og jeg har dem endnu. Dvs. nogle af dem er blevet ombyttet på den evighedsgaranti der loves. Andre er ikke, fordi man ikke bytter ting, man selv har forvoldt skade på, bevidst eller ubevidst. P1140888 For mere end 25-30 år siden investerede jeg en den store bageskål, og den har været brugt flittigt. Også til andre ting end bagning. Skålen var næsten ny, da der skulle steges et par hundrede frikadeller, og mor fik stillet skålen for tæt på stegepanden, og jeg fik reddet den inden der smeltede helt hul. Det sidste års tid har jeg ønsket mig en ny bageskål, fordi den nu var begyndt at krakelere overalt indvendig, og bunden havde også en revne, så mit eneste og højeste ønske var en ny bageskål i julegave. Vi har nogle venner, der kender nogen, som forhandler disse varer, så det ville ikke være en umulig opgave at opfylde mit ønske, når jeg nu for en sjælden gangs skyld, virkelig havde et ønske. Tupperware bageskål 
Mit ønske opfyldte Camilla, men gaven betød også, at jeg fik en invitation til et tupperwareparty af samme forhandler S. Det skulle være et noget anderledes party end de traditionelle, fordi hun også sælger ud af  sine ‘gamle’ demonstrationsmodeller. Farve og facon skifter hele tiden. Vennerne ville sørge for transporten, og da der ikke er købetvang, tog jeg med. Jeg medbragte min gamle bageskål, så den kunne blive sendt ind vurdering sammen med en anden meget, meget gammel skål, som stod i Mads´  hus da han købte det. Stjernelåget havde vredet sig, og ikke kunne sættes på. Jeg blev noget overrasket, da S ringede på og afleverede to helt nye skåle til mig og sagde, at de havde godkendt reklamationen, selvom jeg havde gjort opmærksom på ‘brændemærket’ som også var ganske tydeligt. Næsten som det røde låg her ovenfor, som Allan desværre har fået ødelagt. Måske skulle jeg prøve at få det byttet også. Nu har jeg altså to bageskåle, og kan sætte to forskellige brød-bollebagninger i gang samtidig, som jeg lige har gjort her i dag.  P1140868
Jeg følger ikke med i hvad der sker på tupperwarefronten, men tænkte at jeg ville købe en lille skål til mikroovnen. Vi har i mange år haft en ikke helt billig mikroovn, men bruger den kun til at lune de hjemmebagte morgenboller, æbleskiver eller den slags. Ved juletid begyndte jeg, til en afveksling, at spise havregrød om morgenen. En ret der aldrig rigtigt har talt til mig, men jeg dør altså af kulde, hvis jeg om vinteren skal spise yoghurt med friske frugter, som jeg ellers gør hele sommerhalvåret. Jeg fik nemlig den ide, at putte en god portion af mine frosne bær i havregrøden, eller et æble skåret i små stykker, inden det bliver sat i mikroovnen i 2 min. Jeg kan gå på badeværelset og der er ingen der skal røre i gryden. Når grøden er færdig kommer jeg 5-6 mandler i.
EasyRice Tupperware Jeg støttede S ved at købe en lille skål til at koge havregrød i, samt en EasyRice, riskoger, også til mikroovnen. Det er supernemt. Nu skal jeg bare huske, jeg har den riskoger, for de bliver faktisk rigtig lækre, når de er lavet på den måde, og der er intet der koger over, eller man skal holde øje med. Det eneste jeg er utilfreds med hos Tupperware er, at jeg ikke har mulighed for at holde mig til samme farve, som jeg anskaffede tingene i. Mine øjne bryder sig ikke om den store spraglede farvepalet i mine køkkenskabe eller nogen andre steder, for den sags skyld. Sidste nye farve er lilla, bestemt en flot farve, men hvis ikke S kunne skaffe riskogeren, så den passede til de nye bageskåle, skulle jeg ingen have. 

18 kommentarer:

  1. Tupperware er vist kendt af alle. Jeg har ikke selv noget af det, men jeg kan huske at min mor havde adskilligt af det, og det holder jo i mange, mange år, så det er værd at ofre de ekstra kroner, der koster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt og solidt, men det er der nu også meget andet der er, også i den billigere afdeling. Jeg troede faktisk at det stod i ethvert dansk hjem, men det kan jeg se af de 2 nedenstående kommentarer, ikke er tilfældet. Det er nu også 20-25år siden der sidst er flyttet sådan noget ind i mit køkken, bortset fra et par bytninger på garantien.

      Slet
  2. Sjovt som vi kan være så forskellige - jeg er aldrig faldet for tupperwarekonceptet, selv om jeg har været til flere demonstrationer. Det eneste, jeg nogensinde har købt, var en såkaldt bagemåtte (tror jeg den hed), og den virkede overhovedet ikke efter hensigten :-)
    Jeg mikrokoger ris og havregrød i ganske almindelige skåle - eller direkte på tallerkenen for grødens vedkommende. Grønsager i den skål, de bliver serveret i.
    Men mon ikke det er med tupperware som med så meget andet: man skal lige se lyset ... og det har jeg så nok aldrig rigtig set ;-)
    Jeg må dog indrømme, at jeg er imponeret over, at de mener det alvorligt med den livslange garanti, og det oven i købet selv om man har beskadiget varen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er alle meget forskellige og heldigvis for det, ellers ville det godt nok blive kedeligt. Dit elskede Le Creuset ville jeg være meget ked af at få foræret. Det ville komme ud igen ;-) jeg fik engang en bagemåtte (brugt) af en veninde, den røg videre til et loppemarked :-)
      Her i huset har vi aldrig brugt mikroovn til andet end at varme ting i, og det bliver også varmet på det køkkenskabene indeholder, selvom medierne siger det er den rene gift, ligesom det er at genbruge plasticbeholdere til fødevarer. Jeg lytter men lystrer ikke ;-)
      Den skål jeg kom med var en der fulgte med da M købte dødsboet, og den er vist fra ca 1960, men den var uundværlig for ham til at tilberede mad i mikroovnen, selvom den slet ikke er beregnet til det. Låget brugte han sjældent, blev der en rest måtte staniolen i brug.
      Hvis ikke jeg havde den erfaring med Tupperwarer, som jeg har i dag, ville jeg tænke helt anderledes hvis jeg sad til et party og fik alle de informationer om hvad de ikke bytter. Jeg havde bestemt ikke regnet med at få en ny bageskål, men de må have kunne se, at det var berrettiget, trods brændemærket.

      Slet
  3. Jeg ejer intet tupperware overhovedet, har dog en enkelt gang deltaget i et party, men det har aldrig rigtig fanget mig. Min søster derimod, har vist efterhånden alt hvad der er fremstillet.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ud til at jeg igen er en ener ;-) Alle mine opbevaringsbokse til mel og den slags, bortset fra 2 er tupperware. Skåle er dog mere begrænset. Gryder, bestik og køkkenmaskiner og andet ejer jeg intet af.

      Slet
  4. Her i huset undrer vi os til tider over, hvorledes vi overhovedet får mad uden tupperware, røde gryder og en mikroovn, men det går. Men det er en fin historie om garanti m.v.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha.. Ja, tænk at det heldigvis stadig er muligt at få varm mad uden at eje alverdens komfort. Lidt grene, ild og noget der kan agere gryde, så er det hjemme :-) Heldigvis er der mange mellemting der aldeles udmærket.
      Den garanti kan ingen andre vist hamle op med.

      Slet
  5. Jeg må være et sjældent eksemplar for jeg har faktisk aldrig deltaget i sådan et tupperware-party men vi har da noget for kæresten har forbindelserne i orden hvad det angår. En bageskål kender vi dog ikke til, men kæresten kom en dag op fra vores "storskraldsrum" hvor nogen tilsyneladende havde tømt et dødsbo og havde smidt en hel sæk tupperware ud. Det meste var uinteressant men blandt fundene var der et lagkagefad med låg og bærehåndtage- størrelse XL - stand ubrugt. Og det er blevet hendes yndlingsdims.

    Kunne være jeg skulle undersøge den der bageskål lidt nøjere...

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter de andres kommentarer at dømme, ved jeg ikke, om det er dig eller mig der er den mest sjældne :-) Lagkagefadet kender jeg godt, men har det ikke selv og jeg ser også tit tupperware både på loppemarkeder og på containerpladsen, men kan sagtens gå forbi.
      Smag og behag er forskelligt, men jeg kan ikke undvære min bageskål. Om sommeren agerer den salatskål, når vi altså er mere end os selv to.

      Slet
  6. Haha - det er da en skam, at du ikke har fået noget Le Creuset forærende ;-) - men skulle jeg få noget tupperware, vil jeg tænke på dig.
    Jeg har det ligesådan: Jeg lystrer heller ikke ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville da være spild af penge, samt tid for både giveren og mig, med mindre giveren altså gerne ville have det med hjem igen. Det er slet ikke sikkert jeg vil eje det tupperware du får. Det skal have den rigtige farve og den rigtige facon, og så skal jeg også have noget at bruge det til. Dem der virkelig kender mig, ved de ikke skal komme med noget, jeg ikke ønsker mig. Det er derfor de siger, jeg er vanskelig at købe gave til, fordi jeg aldrig har nogle ønsker.

      Slet
  7. Jeg har siddet med en flok kvinder og ladet plastik gå rundt. Og jeg har også ting, der bliver brugt igen og igen. Blandt andet min osteboks. Den er helt fra jeg flyttede hjemmefra og er stadig fin. Det er efterhånden mange år siden, at jeg har deltaget i noget eller købt, for jeg er altså ikke vild med deres priser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Endelig en der også har prøvet drt :-) Osteboksen er også altid i brug her. Jeg er heller ikke vild med deres priser og har i mange år sagt nej tak til at deltage i et party, men dette var noget helt andet. Helt nye, bare udgåede farver osv. kunne man købe til ingen penge. En demonstratrice skal selvfølgelig have det sidste nye med, og der er grænser for, hvad der kan blive plads til i hendes eget køkken, derfor gør hun det på den måde. Jeg har aldrig set så meget tupperware på en gang. Det var som at komme ind i Inspiration ;-)

      Slet
  8. Min mor havde en hel del Tupperware, som holder - mere eller mindre - endnu. Jeg er nærig af natur, så jeg havde ikke troet, jeg skulle have noget. Men da så min alleryngste kollega (ca. 29) holdt et Tupperwareparty, så måtte jeg da med og endte med nogle rigtig gode dele. Især en boks, der præcis passer til min browniekage og ned i rygsækken, når jeg skal give kage på en vandretur. Men jeg synes stadig, det er hammerdyrt. Jeg er godt nok imponeret over dit flotte køkkenskab med mel og deslige. Så får jeg lyst til at investere i ens dele :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke du bare er sparsommelig ;-) Der findes rigtigt meget godt, men ofte kan en billig skål eller bøtte jo udgøre det samme. Din unge kollega blev sikkert glad for du mødte op og hjalp til med at hæve omsætningen den dag :-) Jeg har i tidernes morgen holdt mange party, og på den måde fået mange gode ting helt gratis og holder man party og vil have gæster, må man jo også selv møde op hos andre. Det var derfor jeg begyndte at samle bøtter til køkkenskabet. Jeg kan godt lide rene linier. Alt for mange forskellige farver bliver omsat til rod i mine øjne, så jeg elsker dette skab, som jeg besøger flere gange daglig. Jeg ville blot have ønsket at de runde bøtter var firkantede, fordi de optager mindre plads, men det kunne man ikke få. Du må til et party mere, eller bare en tur i Netto eller måske Ikea :-)

      Slet
  9. Eftersom jeg landede ved et tilfælde på din blog, så vil jeg som nybagt forhandler af Tupperware , anbefale dig at følge med i udviklingen af vores produkter på Tw's hjemmeside :-) ps. Blå er lige nu in igen :-) og mange nævner at Tupperware er dyrt, for mig handler det om kvalitet og når min mormor på ssnart 83, stadigvæk har sine produkter, Ja så er pengene da vist glædeligt betalt retur :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Velkommen til :-) Jeg har alt det Tupperware, jeg har brug for. Vores venners datter og svigersøn er forhandlere og har været i rigtig mange år, så der er flere grunde til at jeg ikke behøver at følge med i hvad der rører sig på området. I øvrigt skal mine Tupperware helst være klare med rødt låg :-) Men det kunne jeg ikke få, derfor faldt valget på en udgået model - den blå.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)