fredag den 8. februar 2013

Ferie i Holland

Vi har tidligere været i Holland, og de sidste par år har vi talt om at vores sommerferie igen skulle gå til dette land. Emnet er nu igen oppe at vende for 3. år i træk. Altså lige så længe vi har haft den nye campingvogn, hvor vi kan tage cyklerne med. Vi vil opleve landet på en hel anden måde, end dengang ungerne var små. Faktisk har vi kun nogle få billeder fra hele ferien, og det er personerne der fylder mest.
De Huttenheugte 1988
Vi havde bestilt en “Kør selv ferie” sammen med Allans søster, svoger og deres børn. Vi havde lejet et hus i De Huttenheugte. Et område, hvor der var plads til at boltre sig både ude og inde. Vi og ungerne elskede at gå eller løbe rundt på det enorme område. De mere magelige kunne tage det lille tog, der kørte i fast rutefart frem og tilbage. En stor del af ferien blev tilbragt i feriecenteret og vandlandet, som selvfølgelig var et stort hit blandt ungerne. Selvom jeg aldrig har været den store vandhund, så har jeg altid været den første til at lege med ungerne i vandet. Vandrutchebanen blev brugt flittigt. Ungerne synes det var herligt, at jeg, der altid har meget lang hals, når jeg svømmer, fik hovedet under vand, og selvfølgelig til endnu større morskab for ungerne, skabte mig over det, hver gang jeg tog turen. Selvom ungerne gik til svømning, og Camilla havde svømmebælte på, gik hun alligevel til bunds, i den børnevenlige afdeling, da svømmevesten røg hen over hovedet på hende. Ganske få meter blev pludselig meget lange, inden jeg kom frem og fik hevet hende op. Hostende, spruttende og hivende efter vejret. Den dag glemmer hverken hun eller jeg.
Holland Amsterdam
Vi var dog også på et par udflugter, og bemærkede at Holland var et meget rent land. Velholdte haver på rad og række. Selv husene var renskurede udvendigt. Det var ikke et sjældent syn, at se folk med vandslange og skurebørste for at vaske husene. Både grunden, murstenene og taget blev skuret. Allerede dengang kunne vores hus altså godt tåle sådan en omgang også. Vi har bare aldrig fået det praktiseret. Nogen ville gerne til Amsterdam, så vi var lige inde og vende, men vi kom hurtigt derfra igen. Storbyer er og bliver aldrig mig os. Næh, lad os komme ud på landet hvor der er plads og frisk luft.
Holland 001Det blev en ferie med udfordringer, som vi voksne husker alt for godt. Vi var lige ved at skulle syv personer med fuld oppakning hjem i en bil, hvilket selv sagt er umuligt. Nogen skulle altså køres til stationen og tage toget. Heldigvis endte det hele lykkeligt. Vi kom alle otte hjem samtidig og fulgtes ad hele vejen.
Vi plejede, p.g.a. Mads´ ekstreme allergi, altid at have, ikke blot sengelinned med, men også egne puder og dyner til os alle fire. Denne gang stod der dog i papirerne, at det hele var allergivenligt, men alligevel turde jeg ikke løbe nogen risiko, der hvor ungerne skulle sove, så de sov i deres egne dyner, men da vi skulle pakke, ville Allan gerne gøre sig nyttig og bære ud i bilen. Vores senge blev ryddet totalt, og bar det hele ud i bilen, uden at jeg registrerede noget. Jeg gik til receptionen for at aflevere nøgle, mens Allan og ungerne kørte i bilen så Godnat i Huttenheugte jeg kunne stå på. Først da vi var på vej hjem, undrede jeg mig over, at  ungerne sad og havde det skønneste udsyn der på bagsædet. Da jeg spurgte ind til det og sagde, at sådan sad de da ikke da vi forlod DK. Nej, det kunne han heller ikke forstå, men han kunne altså ikke få plads til alle de dyner andre steder. Vi måtte vende bilen og køre tilbage, og da vi jo ikke kunne komme ind i lejligheden mere, måtte Allan gå ind i receptionen og spørge om de ville tage imod to dyner og to hovedpuder, som han var kommet til at tage med ved en fejltagelse. Også denne ferie er forbundet med helt specielle minder.
Nu vil tiden vise om vi kommer til at gense Holland til sommer. Allan har også et ønske om “bare” at cykle rundt om Silkeborgsøerne, som vi ikke nåede sidste sommer, fordi han blev syg. Måske bliver det til syvende og sidst noget helt andet. Hvem ved om vi i det hele taget kommer på ferie til sommer, men drømmene lever endnu.

1. Dejlige ferieminder, selvom jeg godt kan se, at det hele til tider kunne blive lidt for spændende. Holland er et dejligt land, og jeg husker også renheden.
    Min bedste oplevelse var, da jeg var på international ungdomslejr i nærheden af Groningen. Det var både sjovt og interessant. Hver morgen cyklede vi et par km for at komme på arbejde. Vi skulle bygge et forsamlingshus i en lille landsby. Vi var der en måned og nød det i fulde drag. God fredag!

1. Det er mit indtryk, at alle der har været i landet husker renheden som noget helt specielt. Selv med udfordringer man ikke ønsker sig på en ferie, prøver vi at samle på alle de gode minder, og der skete jo heldigvis heller ikke noget frygteligt.
      Det lyder da også spændende med den lejr. Måske du kunne fortælle om det? Gode minder kan man ikke få for mange af. Tak og god fredag og weekend til dig.

2. Holland er et dejligt land at være på ferie i. Jeg husker ikke specielt renheden, men absolut heller ikke det modsatte. Til gengæld var jeg meget glad for, at trafikanterne var så 'velopdragne', for det var - meget atypisk - mig, der var chauffør under hele ferien for to snart tre år siden, da Gemalen var iført halskrave. God tur til Holland - eller Silkeborgsøerne :-)

1. Hmm, gør du ikke, det må være fordi du var chauffør :-) der har man jo kun tid til at holde øje med trafikken og du har sikker ikke haft hjælp af Gemalen med hans tilstand.
      Tak, vi ser hvor langt vi når :-)

3. Holland, eller Nederlandene som det rigtigt hedder nu, skulle være et fantastisk cykelland bla. fordi der er så fladt og så skal man bare køre fra vest mod øst, så har man også medvind på cykelstierne.

Sikke minder du har derfra. Det er dog lidt dramatisk med Camilla, der mistede svømmevesten.

4. Jeg synes altså stadig det skal hedde Holland, det andet lyder negativt i mine ører, selvom jeg godt ved det bare betyder nede, altså fladt ;-)
    Tror du vi kan få garanti på at vinden vender, når turen går hjemad igen ;-)
    Ind imellem kan det hele godt blive lidt for spændende.

5. Spændende hvor I kommer hen i ferien, og godt at Camilla fik hovedet over vande igen..;-D

1. Ja, alle døre er åbne endnu. Det var rigtigt godt :-)

6. spændende hvor i lander,,,, her i vintertiden tror jeg der. bliver diskuteret mange ferie emner rundt i landet,,,, også her,,,,,

1. Det er vist tid for den slags nu. Drømme luner så dejligt i en kold tid :-)

7. Det lyder næsten som i Husk lige Tandbørsten: Holland eller Hammel ;-)
    Vi har også været i Huttenheughte med ungerne. Pernille fik næsten klorforgiftning af det ... men de stornød det vandland!
    Vi husker også renligheden - dog ikke hus-skrubberi; der hvor vi var, var det fortovet, alle husmødrene skurede på :-D

8. Vi er også vidt omkring, og det kan blive hvad som helst. Måske skulle vi starte med at vælge ferieuge :-)
    Det våde element er vist et hit hos alle børn. Der er i hvertfald altid trængsel. I har også minder derfra, som I husker.
    Fortove så vi så ikke blev vasket, måske fordi vi holdt os til de landlige områder, hvor de ikke eksisterer :-)

9. Det lyder til i har hadet en dejlig ferie i Holland, vi har også været i Holland på ferie det var tidlig om foråret, da vi gerne ville se når tulipanerne blomster, men vi så nu mange andre ting der nede.
    Kan have en god weekend.

1. Sådan et blomsterflor er også flot og der er heldigvis altid noget at se næsten alle steder. Tak i lige måde.

10. Det bliver spændende hvor I ender på jeres næste ferie.. :-)
    Jeg vil så gerne en tur til Holland mens løgmarkerne blomstrer, det skulle være et helt fantastisk syn.

1. Det gør det :-) Ja, det ser i hvertfald hamrende godt ud på billeder og jeg tror ikke de lyver :-)

11. Hvordan har du det med mellembyer når nu storbyer er for store? Måtte en finde en god ferieløsning til sommer.

1. Jeg ved ikke om min definition er ret meget værd i den forbindelse. Mindre byer kan jeg også sagtens få nok af,. Det er trængslen, betonbyggeri, bilosen og den slags jeg står af overfor. Hvis man har en helt konkret adresse, med noget man gerne vil se eller opleve, kan det være ok :-) Generelt er der bare alt for meget der ikke tiltaler mig (os) sådanne steder.
      Vi vil arbejde på en god ferieløsning :-)