tirsdag den 14. august 2012

En cykeltur på 59 km på Ærø

Jeg har allerede skrevet lidt om det her, men vi oplevede rigtigt meget. Efter at vi havde stillet op, og fået vores kaffe fredag, smuttede vi på opdagelse nogle timer i Marstal. Vi undersøgte bl.a. skonnerten Bonavista Marstal, og beundrede det flotte håndværk, både udvendigt og indvendigt.
IMG_7456 IMG_7450
Vi smuttede også en tur ud ad Strandvejen, som er meget idyllisk og fredelig. Det blev meget, meget sen aftensmad vi fik startet på. Heldigvis havde jeg, som altid, forberedt det meste hjemmefra, så det var let at gå til.
IMG_7466  IMG_7464
Den helt store udforskning af øen startede først lørdag morgen, hvor jeg spurgte Allan om han kunne klare at cykle 60 km eller lidt mere, for så havde jeg en plan, om at cykle fra den ene ende af øen til den anden, og gerne med vores sædvanlige små afstikkere. Det vidste han virkelig ikke, han mente det lød lige i overkanten, men var dog frisk på at prøve. Det kuperede terræn gjorde, at vi havde det skønneste udsyn over øen hele tiden, og der var ikke mange steder, på hele turen, hvor vi ikke havde udsyn til vand på mindst en af siderne. Der findes jo bare ikke noget skønnere, synes vi.
Lama Udfoskning af småveje på Ærø
Som Mosekonen skrev, så kæmpede vi os op ad bakkerne. Nogle steder måtte vi af og trække. Allan, eller hans knæ, skulle jo gerne kunne holde til turen hjem også. Vi undlod de store svinkeærinder ned ad sidevejene, da vi jo ikke vidste hvor mange “bjerge” vi endnu skulle bestige, før vi nåede vores mål. I stedet tog vi nogle pauser undervejs. Eller pause og pause, det var nu mest fra cykelsadlen, for i pauserne gik vi på opdagelse og udforskede andre steder.
Søbygaard Vester Mølle Ærø
Da vi nåede Søbygård vandrede vi op på voldende, og besteg den ene uendelige bakke efter den anden, men opgav at nå ud til møllen. Det var for hårdt for et par knæ, men vi nåede da op i en højde, hvor vi kunne se ud over Vitsø.
IMG_7498 IMG_7501
Vi nåede helt ud til Søby Havn, hvor vi satte os og spise den medbragte mad, inden vi vendte snuden hjemad. Mosekonens mand foreslog, at vi et bestemt sted tog øruten, for så slap vi for et par af de store grimme bakker mellem Ærøskøbing og Marstal.
Præstens Vej i Vindeballe IMG_7536
Vi lyttede selvfølgelig, for vi ville også gerne opleve noget andet.
IMG_7537  IMG_7539
Smukt var der, og Allan sagde, Ih, hvor det altså minder meget om den rute du cykler, når du skal på arbejde. Jeg kunne kun være helt enig.
IMG_7545 IMG_7549
Overraskende nok mærkede Allan intet i benene, hverken om aftenen eller næste dag, men måsen havde det ikke så godt. Jeg var velkommen til at udforske mere af øen på cykel, sagde Allan, men han ville altså tage bilen. Jeg var solidarisk og fulgtes med ham, så vi fik set resten af øen også.
Der kommer altså et indlæg mere.

1. Ja ja da ...det er da lykkedes mig et par gange at nå helt ud til møllen. For en del år siden! Men bakkerne klarer jeg stadigvæk, den udsigt bliver man aldrig træt af.
    I har fået oplevet lidt af hvert :-) Og så smukke billeder, der er taget. ok - vejskiltene glemte vi at fortælle om :-)
    Takker for endnu en dejlige beskrivelse af øen.

1. Der er da pænt langt ud til den mølle, og vi går helst ikke glip af noget. Udsigten fik vi da set, i hvert fald foran møllen :-) Vi bliver aldrig træt af at kigge på natur :-)
      Jamen velbekomme :-)

2. Jeg har aldrig været på Ærø, så jeg har nydt at læse din historie og at se dine billeder. Det ser ud til at være en rigtig skøn ø, der er et besøg - eller flere - værd. Jeg var slet ikke klar over, at der var så bakket, eller at øen var så stor at man kan lave en tur på 59 km.

1. Vi talte med et par andre turister, der kom til Ærøs capingplads den dag vi rejste. Det var også deres første besøg, og bakkerne derovre kom også meget bag på dem.
      Tag du bare cyklen med en tur til Ærø, eller lej en derovre, der er nemlig mange skønne cykelruter at udforske, også længere end 60 km, så du kan godt få din lyst styret :-)

3. Dejlige beretning med skønne billeder. Ærø ser virkelig ud til at være et besøg værd, den bliver skrevet ind i min lille turbog :O)
    KH Anette

1. Der er bestemt også dejligt. Jeg håber ikke du skal vente så længe som vi har gjort, fra ønsket opstod til det blev en realitet.

4. Hihihihi det var da ellers noget af en cykle tur...... Men hvor må det have været hyggeligt.........

Man ser og oplever bare anderledes når man cykler, end når man køre i bil.........

Jeg vidste slet ikke at der var så mange bakker der......... Men har jo heller aldrig været der...

Hyggehygge
    Marianne

1. Vi elsker det, og vil nødig undvære det på vores ferier, man ser nemlig meget, meget mere :-)

5. Hvor er et Ærø en smuk ø, den ville jeg gerne besøge...;-D

1. Jeg er også helt sikker på, at det vil være noget for jer to naturmennesker :-)