søndag den 8. januar 2012

ABC: Danskernes dagbog

ABC Scandinavia er nået til bogstavet D.
Danskerne blev, af Nationalmuseet og Danmarks Radio, opfordret til at skrive dagbog den 2. september 1992. Det blev understreget, at det netop var hverdagen på godt og ondt der var interesant, ikke mindst for vores efterkommere. Det kan lyde banalt og indlysende for os, som f.eks. hvad hvad vi f.eks. spiser til morgenmad eller ser i fjernsynet, men det vil sandsynligvis være både forunderligt og mærkeligt om 100 eller 200 år. Iflg. forskerne er der mange ting vi ikke ved om hverdagen for 100 år siden. Kort sagt, skulle vi bare skrive det der foregik lige nøjagtig denne dage, også evt. det der foregik i tankerne alene. Alle dagbøgerne skulle give et indtryk, af danskernes liv. Ideen kom fra Sverige, hvor 10.000 svenskere skrev dagbog året før. Bogen hedder: “Interessant at leve.”
P1020551 P1020555
Danmark slog rekorden. Mere end 50.000 danskere, fra 5 – 90 år, fulgte opfordringen om at give kommende generationer et billede af deres tanker og hverdag. Vi er med allesammen. De nyfødte, børnene, de unge, flygtninge, indvandrere, de ansatte og selvstændige, pensionister, direktøren, og mange andre, både de syge og raske. Sorg, glæde og det daglige liv fortalt på en måde, så man forundres, griner og glæder sig over alt det, som sker – på en ganske almindelig dag. Nogle skrev flere hundrede sider, andre kun få linier.
Allerede i dag, hvor knapt 20 år er gået, ser hverdagen meget anderledes ud. Ikke bare min, hvor jeg kan læse, at Allan havde fri, når jobbet var slut, hvor jeg, efter endt arbejdsdag, havde travlt med børnene, lektielæsning, godnathistorier, vasketøj, madlavning, madpakkerne til næste dag osv. osv. I dag er vi fælles om det meste.
Min dagbog blev normalt håndskrevet, men i dagens anledning blev den skrevet på skrivemaskine. Det samme kan jeg læse hos en tilfældig skribent, som jeg slog op på i bogen. Hun skriver: “Det er ikke sikkert jeg kan klare at skrive på denne maskine, den er helt elendig, men den har en dejlig klang, endda også en lille klokke i slutningen af linien.”
Mit bidrag er ikke i bogen, men arkiveret på Nationalmuseet sammen med de andre tusindvis af dagbøger, og selvfølgelig ligger mit bidrag som et par løsblade i dagbogen, som jeg absolut måtte eje, da den blev udgivet præcis samme dag året efter. Dagbogen den 2. september – en dag i Danmark, var interessant læsning dengang, endnu mere interessant i dag. Hvordan vil det mon ikke være om 100 år! 
Erantis 8. januar 2011 Vintergæk 8. januar 2011
Dagbogen i dag fortæller at de første erantis allerede blomster og en forkølet vintergæk kvier sig ved at springe ud. og at dagen er gået med oprydning og opvask efter en hyggelig lørdag aften med et par venner. Tøjvask, oprydning i flere ringbind samt nogle skuffer og skabshylder her og der. Omrokering i skabe. Bloglæsning, en sjælden tur på facebook. En spadseretur på 7 km, helt alene, i lidt småregn. Nogen skulle jo passe brændeovnen, mente Allan. Når ret skal være ret, så gik han med den første km inden han vendte om. Allan klarede aftensmaden, som bestod af resterne fra i går. Om et øjeblik skal jeg have fat i strikketøjet.
P1020563 P1020581

16 kommentarer:

  1. Hvor sjovt! Det kan jeg ikke huske noget om, men jeg har åbenbart haft tankerne et andet sted dengang i 1992...

    Når jeg tænker over det, ved jeg faktisk, hvad jeg foretog mig: Jeg skrev nemlig min dukkehusbog i 1992, og den udkom om efteråret - så mon ikke jeg har været optaget af den?

    I øvrigt vil vores blogge jo også være sjove at se om 20-25 år... ;-)

    SvarSlet
  2. Mia.... Selvfølgelig har du været optaget af at skrive din bog.
    Vores blogge er jo også en slags dagbog. Som slægtsforsker savner man virkelig noget informationsmateriale. Fremtidens slægtsforskere vil få det meget lettere :-)

    SvarSlet
  3. Jeg synes det er utrolig spændende med dagbøger, som du selv siger kan ens liv have ændret sig kolosalt meget på 20 år.Min gamle farmor som døde sidste år 102 år gammel, skrev lidt ned hver eneste dag fra hun var ganske ung.Jeg håber jeg kan få lov til at læse den en dag.

    SvarSlet
  4. Jeg husker godt dagbogsopfordringen, men gjorde vist ikke noget ved det. Så vidt vides tages der engang om måneden en kopi af alle danske blogge, netop for at kunne anvende dem siden. God ide.

    SvarSlet
  5. Prikker... Det er guld værd det din farmor har skrevet. Sådan en farmor ville jeg godt have haft :-) Når ingen i familien mere er interesseret i den, bør den afleveres på Nationalmuseet :-)

    SvarSlet
  6. Jørgen... Mon ikke du kunne huske det hvis du havde indsendt noget :-)
    Herude kan alt vist spores for eftertiden, men at man tager kopi af blogge i ovennævnte forbindelse, vidste jeg så ikke, men alt bliver jo gemt på servere rundt omkring, så hvorfor ikke!

    SvarSlet
  7. Jeg synes, at jeg kan mindes det svagt, men i 1992 skete der mange og store omvæltninger i mit liv, så det er nok gledet lidt i baggrunden - jeg blev 30 år i 1992, men det er en knaldgod ide at skrive noget ned.

    SvarSlet
  8. Gode billeder.
    Jeg ville da gerne have haft hvis min bedstemor havde skrevet lidt om dengang hvor hun var ung.
    Jeg har fået min far til at skrive lidt om hans barndom/ ungdom blandt andet hvad lønnen var på landet for en karl dengang. Meget mosomt.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  9. Helle... Med omvæltninger, har du sikkert haft nok at tage dig af, men det er en god idé at skrive ned :-)

    SvarSlet
  10. Landbohaven... Tak og velbekomme.
    Gamle notater kan man ikke få for mange af og så er det sjov læsning :-)

    SvarSlet
  11. det er da sjovt at læse om tiden dengang og endnu før ,1992 var jo nærmest i forgårs ik ;O)

    SvarSlet
  12. Jonna.... Det er sjovt, og selvom det næsten var i forgår, kan det alligevel være svært at huske :-)

    SvarSlet
  13. Det er faktisk både sjovt og vigtigt at læse om hverdagshændelse. Der skal ikke gå mange år før tingene er lidt anderledes, og så bliver det jo det rene historie. Rigtig god ide :-))

    SvarSlet
  14. Laura.... Jeg, som både roder i slægt og anden historie, ved jo hvor vigtigt det er :-)

    SvarSlet
  15. Hej! Igår blev Lilly ett år äldre nämligen 60 år. Vi ska fira henne i helgen då hon jobbar i veckan. Ha en fin dag !

    SvarSlet
  16. Janne... Tillykke med Lilly, og god fest :-)

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)