søndag den 18. oktober 2015

Inden vi letter

Kreta tirsdag den 6. oktober.
Det er sidste feriedag, men vi skal først flyve 21:10, så vi har hele dagen til rådighed.P1090110a
Mens det stadig er buldrende mørkt, og jeg ikke kunne se hvor jeg gik, lykkedes det mig at komme ned til stranden uden at falde over trin og andre forhindringer. Her gik jeg en tur helt alene, inden det var tid at mødes med C, hvor vi tog strandturen en gang mere.  P1090118
Vi havde hotellet til kl. 12 middag, så vi ville blive i området, så vi kunne bade og pakke i sidste øjeblik. Efter vi alle fire havde spist morgenmad, ville M også gerne gå en tur på stranden, som alle vi andre havde gjort, og vi ville alle gerne være ude i det gode vejr, så meget som overhovedet muligt.
P1090122 P1090128
Da vi var mætte af sand, vand, klipper, parasoller, liggestole, primitive broer, og det hele bare var gentagelser, gik vi væk fra stranden og tog fortovet hjemad. P1090126a
Vi var kommet langt væk hjemmefra, og der var lidt at kigge på. Butikkerne havde åbnet, og vi besøgte en enkelt af dem, hvor der var et stort udvalg, men kun M blev fristet og fik sig et par nye shorts. P1090132a
Restaurant Mithos, var en af dem jeg havde noteret hjemmefra, og havde vi ikke haft flere km at gå til dette spisested, så var det blevet afprøvet. Sådanne flere meter friske 'grøntsagsgardiner' af både tomater, hvidløg og andre spændende ting som en kaktus, på begge sider af indgangspartiet, opfatter jeg som et spisested med gode og friske råvarer. Der var borde og stole lige bag alle de hængende grøntsager, og der så hyggeligt ud. Eneste ulempe, set med vores øjne, er at restauranten ligger lige ud til den befærdede vej. Vi vil gerne have fredelige og rolige omgivelser.
P1090134 P1090135
Klokken tolv afleverede vi nøglerne til hotellet og pakkede kufferterne i den lejede bil, som ville være vores eneste hjem de næste mange timer. Vi kørte rundt uden at have et egentligt mål, og pludselig kom vi til en lang og smal gammel træbro. Skal vi over her? Det så ikke særligt sikkert ud, syntes vi, men skiltet viste at broen kunne tage en vægt på 25 ton. Så meget vejede vi langt fra, så vi vovede os over.P1090136
Det buldrede og larmede gevaldigt, da vi kørte over. Jeg følte mig ikke helt på sikker grund. Da vi var kommet helskindet over, udtrykte Allan samme skepsis. Mads og jeg måtte ud og kigge nærmere på dette bygningsværk. Mens M lagde sig på knæ for at undersøge detaljer, tog jeg turen over broen til fods. Broen bestod af nogle gevaldige tykke brædder lagt med et pænt mellemrum. Flere af brædderne var bestemt mærket af tidens tand, kunne man se, men inden vi forlod stedet kom en anden bil ‘flyvende’ over også.  P1090140
Tre af os gad ikke køre bil, så forslaget var at bilen blev parkeret det næste mulige sted, hvor der kunne være interessant at gå lidt rundt. Vi fandt ikke noget, før vi atter var tilbage ved Chaniakysten. M foreslog om vi ikke kunne gå en tur til Platanias, for at finde hotel Santa Helena, som vi boede på for 20 år siden, da vi rejste med Dansk Folkeferie. I dag er det Apollos gæster, der residerer der.
Indtil nu havde vi kun set hotellet fra vejen, hvor vi kunne se, der var bygget til, så gad vide om vi i det hele taget kunne kende noget af det igen, hvis vi kom ind på området. Camilla og jeg tog turen langs stranden, mens Allan og Mads tog fortovet. Mændene fandt hotellet, og vi fandt hinanden igen ved at sende et par sms’er.

P1090142 P1090144

Efterhånden havde sulten også meldt sig, og vi blev enige om at spise ved poolen på vores gamle hotel. En var meget sulten, og fik serveret en hel lille spandfuld kartofler. Selvom der var sket lidt ændringer på området, så kunne de tre af os tydeligt huske det hele. Kun C var lidt blank.

Det var ved at være tid til at nærme os lufthavnen, så vi var sikker på at komme frem i tide. P1090150a
Få kilometer før lufthavnen fandt vi en lille café, hvor vi købte os lidt at drikke. Alle ville gerne have friskpressede appelsiner, og nogle ville også gerne have en tår kaffe. Da vi havde siddet der længe nok, gik vi os atter en tur. Her mødte vi både geder, høns, gæs og får i en og samme indhegning. Der fandtes ikke et eneste græsstrå eller andet grønt bag hegnet, så vi plukkede en masse på vores side af hegnet og smed ind til dem. Det vakte stor glæde hos både dyr og mennesker og så var det tid at køre til lufthavnen, hvor alt forløb nogenlunde planmæssigt.
Ikke en eneste dag var antal skridt under 21.500. Der var dog heller ingen dage, hvor jeg rundede de 30.000.

1. Få ting matcher en god ferie, og det har I tydeligvis haft. Dog undgår vi om muligt de sene afgange, hvor man er "hjemløs" i flere timer. Men hm, hm, det ville ikke være dårligt med lidt Kreta-vejr lige nu.

1. Nemlig :-) Vi vil egentlig også helst rejse samtidig med, at vi alligevel skal forlade hotellet, men det har vi ingen indflydelse på. Allerhelst så vi kunne få vores normale nattesøvn både på ud- og hjemrejsedagen, men der er altid mindst et af tidspunkterne der gør at det er helt skævt. Vi har jo 1½ timers kørsel her til øen fra lufthavnen.
      Her har det regnet ikke bare hele weekenden, men hele ugen, så ja lidt Kreta-vejr ville være rart :-)

2. Der ser skønt ud - Kreta står på vores ønskeliste herhjemme som den eneste af de græske øer jeg ikke har været på. Kan du anbefale hotellet?

1. Jeg bliver lidt i tvivl om du mener det nævnte hotel i dette indlæg, eller det vi selv boede på denne gang. Santa Helena så lige så indbydende ud i år, som det gjorde for 20 år siden, men en anbefaling tør jeg ikke give på en lille times ophold ved en af poolene. Der er et rigtigt familiehotel med mange børn.
      Mener du Orion Star, som vi boede på, vil vi gerne anbefale det.

3. Så smukt.... og solskin, blå himmel og hav....Det var en ferie at leve højt på.
    Og ret træls at komme hjem til efterår?

1. Vi fik nogle gode dage herhjemme inden regnen satte ind i mandags, så overgangen blev ikke så slem. Så igen valgte jeg at holde ferie i det gode vejr og tage på arbejde mens alle andre holder ferie i regnvejr :-)

4. Vi nyder jo at være på farten hele tiden. Alle de græske øer vi har været på har hver deres forskelligheder at byde på, og vi holder af dem alle.

5. I er så gode til at komme ud og se og opleve en masse, når I er af sted. :-)

1. Vi er også godt tilfreds med udbyttet :-)

6. Man kan altså ikke beskylde jer for at ligge på den lade side, når I er på ferie! Den tzatziki-anretning (går jeg ud fra, at det er?) ser ret både delikat ud i al sin enkelhed. Det er vist ikke altid så skægt at være husdyr under de sydlige himmelstrøg, men I fik da lige givet den lille flok i indhegningen en god dag :-)

1. På den lade side ligger vi ikke særlig godt ;-) Jo, det er tzatziki, der serveres. Næh, der var en af os, hvis hjerte havde det svært med alle de dyr. Ikke mindst hunde, der stod bundet, og ikke havde adgang til et tæppe at ligge på, samt alle de herreløse katte og glæden over et godt lille 'kattehjem' ude i naturen, hvor nogen sørgede for dem.

7. Jeg skal godt nok love for, at I får jer bevæget på sådan en ferie :)
    Den der bro, den giver godt nok mig nogle associationer - det kunne såmænd have været den, vi kørte over, da vi var ude at køre med et lille tog på Kreta, men jeg husker stedet som mere åben - men vi var nu godt nok også lidt betænkelige, da chaufføren begav sig ud på den bro :)
    Sidste år, da vi var ved Gardasøen, var vi kommet på vintur i baglandet, og d kom vi også til en bro, der lignede det, du beskriver og vi var virkelig i vildrede, om det kunne være en vej, eller om det kun var til cykler, men der kom en bil og kørte over, og kortet gav ikke rigtig andre muligheder og vi kom altså levende over - men det er utroligt, at der findes sådanne broer, der må køre biler på.
    Jeg bryder mig heller ikke om at sidde helt ud til en befærdet vej og spise, ikke kun p.gr. af larm, men også os fra bilerne - men det der Milos ser da spændende ud, det vil også være et sted, der kunne tiltrække min opmærksomhed.
    Hvor ser den tzatiki i "agurke-skål" lækker ud - uhh jeg bliver helt sulten, men jeg kan også se, at jeg da vist skulle have haft min frokost nu :)

1. Bevægelse er noget vi nyder i stor grad.
      Det er sådanne specielle oplevelser man virkelig husker. Nogle gange er man så heldig at få hjælp udefra, sådan helt tilfældigt. Andre gange må man lytte til sin egen sunde fornuft og mavefornemmelse. Udflugter giver ind imellem rigtige mange sjove oplevelser.
      Mithos ser indbydende ud, og nogle gange må man gå på kompromis, hvis man vil være en oplevelse rigere.
      'Agurkeskålen' var en anderledes måde at server tzatzik på. Håber du fik stillet sulten :-)

8. Igen en dejlig beretning fra mini ferien. Og skønne billeder.
    Når jeg søger feriemål, bliver det som hovedregel steder hvor vi/jeg skal fra DK meget tidligt om morgenen, helst så tidligt at hjemrejsen er senest når vi skal være ude af hotellet. Jeg kan ikke nyde og slappe af, er gået i rejse mode fra morgenstunden

1. Næsten uanset hvor vi rejser hen, så skal vi afsted herfra kl. halv 3 om natten. SÅ tidligt behøver det altså ikke være ;-) Min ferie starter aldrig før jeg er nået frem til bestemmelsesstedet, og der er ikke meget nydelse i ud- og hjemrejsen, det er bare noget der følger med, og vi prøver at få det bedste ud af. Det passer os også fint, når vi skal være ude af hotellet om morgenen og være i lufthavnen inden middag, så vi kan komme hjem inden midnat. Det kunne være rart helt selv at bestemme flyvetider både ud og hjem ;-)

9. Jeg er lidt imponeret over, hvorledes i løser ventetiddsproblmatikken. Det lyder som det har været en god dag trods det sene afrejsetidspunkt.

1. Det kommer jo af sig selv, når ingen gider sidde stille og vente og alle gerne vil opleve så meget som muligt. Vi er ganske godt tilfredse med dagens indhold.