lørdag den 24. oktober 2015

Pengene ruller

For en måned siden, gik vores kaffemaskine i stykker.
Næsten samtidig kunne ovnen i vort 21 år gamle komfur, ikke mere holde varmen inde i ovnen. Begge dele viste sig at kunne holdes i kategorien, småtingsafdelingen, da vi langt om længe fandt en der kunne skaffe en ny gummiliste, som kunne passe til ovnen.
P1090278 P1090281

Jeg skulle have nye briller. En dyr fornøjelse, men dejligt at kunne se klart igen.
Vi havde bestil ferie på Kreta. Selve rejsen var af flere grunde noget dyrere end vores ferier plejer at være, men det var mit eneste ønske i anledningen af min fødselsdag.
Vi har købt ny bil. Det var, som altid, Allans ønske.Huyndai i30 Ultimate_red_1024_4
På den gamle Polo, kunne dørlåsen pludselig ikke drejes rundt mere, så vi kunne hverken komme ud eller ind. Godt vi har Mads. Allan købte materialer og Mads fiksede det. Det næste er at bilen skal til syn nu i november. Det kommer nok også til at koste lidt. Det har Mads også lovet at hjælpe med.
Et tjek hos øjenlægen, opfulgt af en synskontrol hos optikeren i denne uge, bekræfter at  Allans syn har ændret sig så meget, at han også ville komme til at se mærkbart bedre med et par nye briller. De er nu bestilt.
P1090279Da vi i denne uge opdagede, at opvaskemaskinen ikke var færdig med at vaske efter 3 timer, fandt vi ud af, at den nu også var gået i stykker. Den gamle Bosch har også gjort det godt. Den købte vi i maj 1994, så efter 21 års tro tjeneste, kan man vel ikke forlange meget mere. Hele ugen har vi måttet vasket op på gammeldags manér. Det er slut nu. Den nye Marie flyttede ind i går. Sjovt at tænke på at vi i 94 gav 3.795,-  Frygtelig mange penge for os, på det tidspunkt. Normalt er levering og montering noget Allan selv tager sig af, men vi var så heldige at den lille elektriker, som også skaffede os gummilisten til komfuret havde den maskine på lager, som vi gerne ville have, til nøjagtig samme pris, som vi gav for 21 år siden. Han ville montere, levere og tage den gamle med for en pris af 4.000,- De 200,- kr. syntes vi var givet godt ud. Vi har ligesom nok at bruge vores tid til i øjeblikket. 
Så er der alle de småting, der normalt sker løbende hen over året, som enten kræver nyt eller en reparation.  Lige nu synes jeg nok, der er lige lovligt meget fart over det felt.
For bare at nævne lidt, så var min cykel punkteret en morgen. Det krævede en ny slange. Allans kondisko havde næsten ingen sål under mere, så der måtte et par nye sko til. Da jeg tog mine små korte sko/støvler frem til efterårsbrug, syntes jeg der var noget mærkeligt ved dem, når jeg gik. Jeg vendte dem op, og opdagede at sålen var knækket. Jeg har bare så svært ved at finde fodtøj. Da der skal være plads til et stort klodset indlæg i mine sko, bliver mange hurtigt frasorteret. Selv hos bandagisten er det svært. Jeg har en ret lille fod. Oftest er str. 36 for lille og 37 alt for stor, og halve numre er der ikke meget af mere. Selv med indlæg i kunne jeg få en hel finger ned bag hælen, og skoen sad selvfølgelig slet ikke fast. Størrelse 36 fandtes ikke i den model og farve. Det er ikke nemt at få fodtøj. Inden længe må jeg i de langskaftede støvler, men jeg synes det er lige tidligt og varmt nok endnu. 
P1090272 P1090282

Når nu pengene ruller afsted, er det rart at have et stort lager af mad i fryseren og i skabene. Og så kan jeg også samtidig glæde mig over at jeg har masser af gratis garnrester, så der kan blive strikket lidt til Røde Kors og de små ude i den store verden.
Den store citatbog har blandt andet følgende citater om penge.
  • Først har man brug for sundhed til at tjene penge. Derpå for penge for at hente sundheden tilbage (Robert Lembke)
  • Penge er den eneste garanti, vi har, for at vi også i fremtiden kan få tilfredsstillet vores behov. Selvom vi ikke, på stående fod, har noget at bruge dem til, sikrer de, at vi kan få opfyldt vores behov, efterhånden som de opstår. (Aristoteles)
  • Penge er som gødning, de gør kun gavn ved at spredes. (Francis Bacon)
  • Penge er et godt middel mod mange af livets ubehageligheder (Gottfried Reinhardt)

13 kommentarer:

  1. Vær du glad for, at I kan få udgifterne til at slå til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en ting jeg aldrig behøver at bekymre mig om :-)

      Slet
  2. Nu ved du så at der skal lægges 50 øre i en kuvert om dagen til en ny opvaskemaskine om 21 år, hvis altså de nymodens er lige så holdbare som de tidligere nymodens.
    Der er sandelig nok at bruge penge til, og det er dejligt med forråd i fryseren, som forhåbentlig ikke skal udskiftes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde ikke regnet det så nøje ud. Vi skal nok ikke regne med samme levetid i dag, så der skal nok mindst det dobbelte i kuverten ;-)
      Nej, Forrådet skal bare tømmes hen ad vejen, så i den forbindelse passer det fint.

      Slet
  3. Den slags kommer irriterende nok altid i stimer, uanset om tingene er tre år eller 30 år, så skal de af en eller anden grund udskiftes på én gang.
    Det er lidt tankevækkende, at fx en opvaskemaskine kostede det samme i kroner for så mange år siden.
    Du må til London for at købe sko, Pia - derovre er der mange flere at vælge imellem i din størrelse, og de kører også med tre forskellige skaftbredder i hver støvlestørrelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, mærkeligt nok.
      Der var også det der slog mig, og nogle ting er endda blevet billigere. Både vores komfur og tv kan i dag købes for halvdelen eller en fjerdedel og endda endnu billigere.
      Nu er der bare det ved det, at jeg hverken bryder mig om storbyer eller shopping, men jeg ville da gerne have sådan en butik her på øerne eller Sjælland. Sko kan man ikke købe på nettet, med mindre man kender skoen i forvejen.

      Slet
  4. Sjovt som udgifter trækker flere med sig. Jeg håber I snart får en pause. Hyggeligt at se lidt af dit strik. I år skal mine strikkede julegave være restegarnsprojekter - eller hedder det lagergarn, når der er nok til ensfarvede ting ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi vil gerne selv have lov at bestemme hvornår der skal nyt til.
      Når man strikker til den organisation, så er der helt bestemte mønstre man skal holde sig til, ellers får man det retur og må trevle op. Ingen knapper eller andet dikkedarer er tilladt, så den største udfordring ligger i at få garntykkelse og farver til at slå til til hvert projekt. Det er uhyre sjældent jeg har bare ET enkelt HELT nøgle garn, eller bare lidt rester, der IKKE er optrevlergarn, men jeg synes det er sjovt at se hvor meget man kan få ud af ingenting.

      Næh... restegarn kan dit næppe være, med så meget ubrugt garn ;-)
      I vores familie er strik ikke rigtigt noget nogen af os går med. Vi er nogle sarte sjæle. Kun sokker vil alle gerne have.

      Slet
  5. Uha, sikke en mdr. den graver dybt.
    Håber du finder en overgangs sko der passer din fod og dig - Kender det alt for godt, jeg kan heller ikke bare lige finde en sko på nettet og købe den hjem, jeg bruger lang tid på at finde præcis den sko der passer til min fod, når den er fundet, finder jeg tøj der matcher skoen, ikke som andre der køber tøj og finder skoen bagefter ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, nu må ðet godt stoppe.
      Jeg handler aldrig på nettet. Jeg vil gerne se, mærke og prøve varen først, og jeg gider ikke jagte diverse byer rundt for at finde fodtøj. Det må blive en dag hvor jeg tilfældigt falder over noget. Så meget går jeg ikke op i mit fodtøj. Jeg har ikke det store skoudvalg. Bare jeg har et par der kan gå til en kjole og et par til lange bukser, så er jeg tilfreds ;-)

      Slet
  6. Selvom jeg altid har afsat noget til uforudsete udgifter, er det rart, at det snart er lønningsdag igen. I det lange løb, kan vi ikke holde til disse udskiftninger. Vi må have en pause.

    SvarSlet
  7. Det er mærkeligt, som ting altid skal gå i stykker omtrent samtidig. Det er da rart at få nyt, men man er jo helst fri for at skulle udskifte det hele på én gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget mærkeligt at det altid hænger sådan sammen. Så længe de gamle ting virker, har jeg ingen behov udskiftning. Med udskiftning skal man ofte til at gøre ting anderledes end man plejer. Bare sådan en ting som opvaskemaskinen er indrettet anderledes, selvom den umiddelbart ligner den gamle.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)