mandag den 11. august 2014

Ferie på Langeland

P1020855Vi måtte jo afbestille vores pladsreservation til færgen, til det ellers længe planlagte gensyn med øen, og udskyde det til vi jeg fik ferie. Det var meningen at vi skulle have været hjemme nogle flere dage inden vi tog turen, men igen kom der, via en telefonopringning, noget i vejen, som skulle passes allerede torsdag morgen. Den kommende weekend var for længe siden afsat til familiefest, så langt væk at vi havde bestilt overnatning.
Hvis vi skulle nå Langeland, og det skulle og ville vi. Konkluderede vi med det samme, at vi blev nød til at køre allerede ‘i morgen’. Derfor var der ekstra travlhed for at rede høsten. Vi slog os ned her, og startede med at udforske området til fods.
P1020668 P1020666 P1020717 P1020856

Vi gik på jagt efter det første kunsttårn. Det er de gamle transformatortårne der benyttes til formålet. Kunstværkerne er vidt forskellige og meningen er, at de skal udskiftes ca. hvert 3. år.
P1020673 P1020678
Vi havde som sædvanlig cyklerne med, men da opholdet blev reduceret med et antal ubestemte dage, tog vi bilen til hjælp allerede næste dag, da vi vist ellers ikke kunne nå øen rundt, hvis det handlede om andet end blot at cykle den igennem. Vi kørte sydover, helt ned til Dovnsklint, hvor vi gik en lille tur. Klinten var nærmest broderer med huller, og svalerne fløj ud og ind, men det lykkedes hverken Allan eller mig at få et eneste billede af svalernes hurtige start og landing.
P1020681 IMG_6409
Vi kørte hele sydlangeland tyndt og så mange sjove ting. Lidt kommer her og andet bliver gemt til senere. Vi købte frokosten hos den lokale fiskehandler. Allan fik en burger med fiskefrikadelle og jeg fik en med krabber.
På vores vej rundt på øen, mødte vi pludselig et skilt med adgang forbudt. Vi ville ud og se den lille havn i Dageløkke. Allan sagde, hvad er nu det for noget, og tog farten af, da han så skiltet med adgang forbudt uden grønne støvler. Vi kørte dog igennem. På hver eneste kantpæl, som der var rigtigt mange af, var der sat et skilt med sjove tekster. Jeg tog turen tilbage til fods og læste alle skiltene. Hvad det hele går ud på, har jeg dog ingen ide om.
P1020705 P1020702

Vi travede gennem en stor græskarmark, på en dertil indrettet sti, for at nå ud til Kong Humbles Grav, en kæmpe langdysse. Allans ‘arbejdsskade’ giver masser af motion til os begge, og selvom det er øens største fortidsminde, kan den ikke slå Grønsalen, Grønjægers Høj, var Allans kommentar. Den er nemlig dobbelt så lang.
P1020714 P1020711
Vi besøgte også Skovsgård. Det var virkelig en oplevelse, men det kræver et indlæg for sig selv. Her købte vi kaffe og hjemmebagtkage. Blommecrumble med flødeskum. Uhm det var godt.
Med de få dage vi havde til rådighed, kunne vi sagtens nå at se resten af Langeland, så vi smuttede også en tur til Fyn. Hvor vi så den lille havfrue og Anden omkring Svendborg. Vi talte med et par lokale, som fortalte at der kom mange turister og fotograferede disse figurer, som begge er lavet af en lokal kunstner.
P1020863 P1020862

Et par børn morede sig med at fange krabber. Pigens farfar sagde, at hun var skrap til at tage disse krabber. Hun viste mig villigt hvor hun gjorde af dem. Jeg spurgte om de skulle have krabbesuppe. Svaret var nej. De hældte dem ud igen. Farfar synes dog de skulle prøve at lave det en dag, for det havde de slet ikke tænkt på. Den lille københavnerpige, hygger sig med at fange en spandfuld krabber om dagen. Farfar fangede fladfisk. Hele 70 stk. på en dag. Desværre havde Allan ikke sin fiskestang med.
P1020867 P1020872

Vi  spiste vores medbragte mad ved Valdemar Slot. Som absolut også er et besøg værd. Vi sprang dog over denne gang, og nøjedes med at nyde det hele udefra.
P1020878 P1020879

Vi besøgte også Tranekær. Desværre var der ikke åbent til de private gemakker. Det er der nemlig kun to uger om sommeren, og vi vidste godt vi kom for sent, men så måtte vi nøjes med at se det vi kunne.
P1020891 P1020907

Det var nu meget begrænset, hvad vi kunne se, da vi ikke gad se museum og heller ikke slotshaven. Vi er mættet af store haver for en tid. Vi fandt medicinhaverne, som udelukkende passes og drives af frivillige, men heller ikke der, orkede vi at gå ind, så vi fortsatte til den gamle sukkerfabrik, som vi var inde og kigge i.
P1020897 P1020904

Der var både smykker, kunst og café, men det hele råbte noget til hinanden i den store bygning, selvom det kun var nogle få stuer der var adgang til. Langeland er en attraktiv ø for tyske og hollandske turister. Dem mødte vi rigtigt mange af. Der er også mange cykelcampister fra vort eget lille land og øen er overkommelig at se, selvom man vil se hele øen.
Tilføjelse: Læs mere om Svendborgs hemmelige havfrue her

1. I har virkelig "gjort" Langeland. I 2010 var vi derovre og var ved at flække af grin over ordensreglerne i deres nationalpark. :-)

1. Det er et sjovt påfund. Jeg så godt hele ordensreglementet var samlet, men skiltene ved vejen ser vist alle der kommer forbi. Vi morede os også.

2. Jeg kan godt lide den lokale skiltning!!!!
    Langeland er rigtig smuk. Vi har været nede ved Tranekær, men det er så længe siden at der ikke var adgang... Vi cyklede på Fyn og gjorde mere ud af Tåsinge! Boede på Carlberg Camp med en fantastisk udsigt!

1. Adgang til Tranekær var heller ikke en mulighed, da vi var der for 40 år siden. Vi har dog været der et par gange siden, men aldrig inde på selve slottet. Det er ganske nyt, at det er åbent et par uger hver sommer. Håber de åbner igen næste år. Tåsinge er også dejligt og bestemt også Fyn, som vi har besøgt meget, meget mere. Havde bl.a. familie vi besøgte jævnligt, nu er familien svundet ind, og samtidig rykket en generation længere ud.

3. Langeland er sådan et skønt sted, og jeg har været der mange gange, idet jeg i min barndom boede på sydfyn - men selvfølgelig har alting ændret sig siden dengang.

I får sørme udnyttet jeres fridage og ferier; det er skønt at læse om.

1. Noget er næsten, som det altid har været, andet er helt forsvundet, men også nyt er kommet til. Langeland klarer sig tilsyneladende godt. Bedre end Svendborg, efter hvad vi hørte på Fyn.

4. Tak for turen til Langeland - det er vist meget længe siden jeg har været, og det er tydeligt at se at turen bør gå (også) dertil.

1. Sikke en masse udflugter du skal på, nøjagtig som jeg selv har en række steder jeg gerne vil se :-)

5. Langeland er bare dejlig, synes jeg. Min morfar kom derfra, så måske er jeg "miljøskadet". Min far lejede i flere år et sommerhus midt i en klit via sin fagforening. Det var i Ristinge, hvor vi også har camperet et par gange.
    De sjove skilte så vi dog ikke på noget tidspunkt (det er vel for en 10 år siden, vi var der). Ideen med kunsttårne er da helt fantastisk. De er jo i sig selv små kunstværker, transformatortårnene.

1. Det har vi også altid syntes og husket om Langeland. Det var første gang vi var i Ristinge så vidt vi husker. Jeg tror vi så mere denne gang, end vi har gjort de andre gange, men enten har vi selv været børn, eller haft vores egne børn med, og så er det jo andre ting der fokuseres på.
      Jeg kan godt lide ideen om at transformatortårnene ikke allesammen skal jævnes med jorden.

6. Pudsigt med den havfrue - vi så den sidste sommer og har fået fortalt, at lige pludselig en augustmorgen i 2011 sad hun simpelthen på en sten på stranden ved Skårupøre Strandvej; ingen vidste hvor hun var kommet fra, hvem der havde lavet hende, eller hvorfor hun skulle stå lige præcis her.

1. Den blev sat der i 2010, men efter den 'blev stjålet' ved de lokale hvem der har lavet den, men de siger ikke noget. Jeg har sat et link ind nederst i indlægget, og du kan også google mere. Havfruen er stadig et mysterium :-)

7. Det er nyt for mig, at vi har flere havfruer i vores lille land :-) Vi var på Langeland, da Jakob stadig var så lille, at barnevognen var med. Måske man skulle finde vej igen...

1. Der er faktisk en lille havfrue i Århus. Når nu du er i gang med de danske øer, kan I lige så godt tage denne med også :-)

8. Tænk, at I skal til Langeland for at komme på sukkerfabrikmuseum ;-) Er hestestalden på Tranekær lavet om til café? - Jeg synes, jeg kan ane borde og bænke i båsene. Er der ikke også en havfrue i Helsingør? Jeg synes, jeg har set en fornylig.

1. Vores 2 sukkerfabrikker - de eneste i hele landet - er jo stadig kørende :-) Men vi har faktisk et sukkerfabrikmuseum her på øen, også Danmarks eneste af slagsen :-) På Langeland er fabriken privat beboelse med butik og café.
      Hestestalden er for mange år siden lavet om til café. Det sidste tiltag er, at der nu også er en restaurant og selskabslokaler.
      Havfruen i Helsingør, er vist en mand, så vidt jeg ved.