torsdag den 1. maj 2014

Vi slog motorvej fra på vor GPS og fik overraskelser

Siden vi var i Holland sidst, for 26 år siden, er deres vejnet blevet enormt. Her kan vi ikke være med i lille Danmark. Da vi skulle til Zaandam, ville vi ud på landet og se andet end motorveje. Det kom vi også, og vi nød det, vi så, men hvad der kom helt bagpå os var, at vi pludselig skulle køre ombord. Det kommer meget, meget pludseligt, kan jeg hilse og sige og vi kunne ikke se nogen færge, kun et lille færgeleje. Vi oplevede det to gange, hvorefter Allan holdt ind til siden og også fik valgt færgen fra. Det gav os den skønneste oplevelse.P1000766Nogen sejler rundt på kanalerne med deres egen bil. Bemærk længden på det fragtskib, det fylder hele billedlængden.
P1000895 P1000900
Hvad bygningen på billedet til venstre er, vides ikke. Vi så blomsterpyntede svaner, som uden tvivl var smukkere, da blomsterne var helt friske. P1000904Vi så husbåde på stribe, så langt øjet rakte. De var vidt forskellige i størrelse og form, og sikkert også i prisklasser. Se lige det store stråtækte.
P1000905
Der var selvfølgelig også helt almindelige små både, som vist er hver mands eje, for alle der bor ud til kanalen, hvad rigtigt mange hollændere gør. P1000911
På turen hjem fra Zaandam, blev vi ledt rundt i storslalom over den ene bro efter den anden. HoldDAOP, der var ligeså mange vandveje som asfalterede. En bom gik ned og vi holdt sammen med en forankørende bil og ventede og ventede. Vi kunne ikke rigtigt se der skete noget. To store skibe skulle åbenbart sluses igennem kanalen, som det sker på Götakanalen. Pludselig tog forreste bil en U-vendig, og vi fulgte efter. Få 100 meter bagude var der en bro mere, som vi ikke blev ledt over. Skibene skulle den anden vej.  Alle veje fører jo som bekendt til Rom. Turen over alle de kanaler var en oplevelse i sig selv, selvom det var et ret stort øde område, og der egentligt ikke rigtigt var noget at se, men sikke et arbejde at få etableret alle disse overkørsler. P1000952
Næste dags morgen satte vi kursen mod nord. Der var stadig masser af trafik. Der er ikke noget at sige til, at det virkelig går galt, når det går galt. Ikke ret mange holder nok afstand. De kører alt, alt for tæt. Turen hjem gik heldigvis mere gelinde end udturen. Hele 3 timer fik vi forkortet hjemrejsen, selvom vi brugte en time på grænsehandel og ikke havde bestilt færge. Vi kørte faktisk lige ombord. På de par dage fik bilen kørt 1.944 km. Overraskende lidt syntes vi. Selv fik taget 46.442 skridt. Også det overraskede os.

12 kommentarer:

  1. Vi stiller tit gps'en på den korteste i stedet for den hurtigste rute og laver også jeres lille trick med at 'undgå motorveje'. Hvis man ikke bare skal fra det ene sted til det andet på kortest mulig tid, er det langt det bedste at gøre. Her er et godt, gammeldags landkort altså heller ikke at foragte - vi kunne slet ikke køre ture eller på ferie uden sådan et - man mangler jo totalt overblikket på en gps.
    Det var da en voldsom variation i husbåde - det må have været meget spændende at køre langs alle de kanaler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har så bare erfaret at det ikke er det bedste, når vi har campingvognen bagefter, men ellers bruger vi det tit. Et gammeldags kort kan man slet ikke undvære, også der mangler der somme tider veje og i dette tilfælde færger og broer.
      Når man higer efter vand fra fast grund er det spændende. Disse husbåde kunne dog ikke ses fra nogen vej. Det var en afstikker vi tog til fods.

      Slet
  2. Flotte husbåde. Selv om jeg ikke helt har fattet den dybere mening med at bo på/i husbåd. For de ligger vel bare det samme sted (eller?), og så har man ingen have. Man har heller ingen dyr grund, men bor vel ikke gratis på kanalerne? Jeg kunne altså godt tænke mig at få det forklaret. Tror du ikke, det er et gammelt vandtårn, der er bygget om til boliger? Jeg synes faktisk, at hollænderne kører rigtig pænt, men det er måske tyskerne, du mener? Dejligt, at det gik nemmere at komme hjem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Konceptet tiltaler heller ikke mig, nok mest fordi jeg har det bedst med fast grund under fødderne. Jeg går ud fra at alle husbåde er stationære. En manglende have betyder vist intet, ligesom den også er fravalgt for de fleste der bor i lejlighed. Hvis reglerne i Holland er som de danske, så koster det minimum det samme at bo på en husbåd, som det gør at have et rigtigt hus. Der skal betales et stort indskud og en månedlig kajplads. Man sparer godt nok ejdendomsskatten, men banklån og forsikring til husbåde er dyrere end til hus, og prisen på en husbåd er som regel ikke under 1,5 millioner.
      Vandtårn har jeg selv tænk på. Generelt kører hollænderne pænt, det var de tyske motorveje og dermed også mest tyskerne jeg havde i tankerne,

      Slet
  3. Det er så fedt med husbåde har altid været meget fascineret af dem og livet på havet :o) Det var noget våget af jer at slå GPS fra :-) jeg hader at kører langt i bil... Rigtig god weekend når du kommer dertil - mange hilsener fra OddStyle

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er en rigtig landkrabbe, og vil helst nøjes med at KIGGE på husbåde og på vandet, mens jeg står solidt på den faste grund :-) Den der intet vover intet vinder. Vi vandt stort :-) Jeg vil nu også helst helt undgå bilkørsel. Kunne man komme frem med et trylleslag, var det det jeg ville vælge, men sådan er livet desværre ikke. Hvis man vil opleve noget, og det vil jeg jo gerne, så må man også tage ulemperne med.
      Tak og også god weekend til dig.

      Slet
  4. Hold nu op! Husbåd med stråtag! Det lyder jo selvmodsigende, synes jeg, der heller ikke helt ser den gode ide i husbåde. Men de er spændende at se på. Dit indlæg er jo et helt boligprogram :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan forstå sømænd og andre personer, der har brugt det meste af livet på de vuggende bølger og de store have, måske vil savne det evige bølgeskvulp, selvom der ikke ser ud til at være meget bølgeskvulp på de hollandske kanaler. Jeg vil også helst nøjes med at se på bådene. Nu du nævner det, kan jeg da godt se, det er boligerne der har fået fokus :-)

      Slet
  5. Bruger gerne et gammeldags landkort. Men har min mobil i baghånden(lommen) til nødstilfælde. GPS tager så meget batteri!
    Vi kiggede også husbåde af meget varierende karakter.... nogle af dem var vist pænest set fra land.

    SvarSlet
    Svar
    1. De gammeldags landkort kan man heller ikke undvære. GPS' en sætter vi bare i cigarstikket, så hvor meget strøm den sluger ved vi ikke. Bilen brokker sig ikke selvom der har været konstant strøm på et par dage, uden at bilen har været ude at køre. Hvis min tlf. kan sådan noget, så har jeg ikke fundet ud af det. Jeg har ikke adgang til internettet via den, med mindre jeg kan koble mig på et gratis Wifi.
      Jeg har aldrig været ombord på en husbåd, men de var helt klart meget forskellige.

      Slet
  6. Det var en spændende tur at følge - og meget fint beskrevet hvorledes vandveje og landeveje må kæmpe om pladsen. Det var da pænt mange skridt du fik tilbagelagt på turen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fik set meget mere end vi havde drømt om, men og har flere oplevelser på lager, men mon ikke det er ved at være tid for en lille Hollandspause, selvom din kommentar ellers giver anledning til, at jeg alligevel skriver det indlæg, jeg ellers lige har droppet. Nå, men billederne render forhåbentlig ingen steder. Det syntes vi også, tænk at vi kunne nå de skridt, når vi føler vi sad mere i bilen.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)