søndag den 8. november 2015

På togt i Tyvekrogen

Sidst alle vi søskende var samlet, aftalte vi at mødes for at gå en tur i skoven. Hen ad vejen, er der kommet forespørgsler, ønsker og ideer rullende til dagens tur. Det endte med at det, der egentlig bare skulle have været en pæn lille gåtur, blev et heldagsarrangement. P1090410
Vi havde aftalt at mødes kl. 9 søndag ‘morgen’ ved indgangen til Tyvekrogen. Efter stormen Freja om natten havde hærget visse steder i landet, var vi ganske tilfredse med dagens vejr. Solen skinnede allerede fra starten af.
page
Vi havde medbragt hver en pose til at samle lidt i forskelligt i. Efter skovturen, skulle vi nemlig samles hos søster, hvor vi hver især skulle kreere noget af dagens høst. P1090415





Et godt stykke inde i skoven, kommer vi til denne gamle skovfogedbolig. Jeg mener det må være Jægershvile, som jeg har læst om,  men ingen andre kunne hverken be- eller afkræfte det. Vi ved at huset var beboet i 80’ er mens Allan arbejdede for godset. I dag står huset nok til nedrivning.  P1090421
Da vi havde gået halvdelen af turen var det tid til en tår kaffe og en lille mellemmad, men det var ret vådt alle vegne, så det foregik i stående position. Da vi havde fået lidt at styrke os på, fortsatte vi vores vandring og høst. P1090430
Vi holdt tempoet nede, så mor også kunne følge med. Efter ca. 8 km, var vi nået igennem ruten og tilbage ved start. Her satte vi os ind i bilerne og kørte til søster og svoger, som lagde værksted til dagens næste program. IMG_0550
Søster havde sørget for, at der var en halmkrans til alle, så mens vi fik varm kakao og æbleskiver, blev der bundet og eksperimenteret. De unge havde aldrig prøvet at binde kranse før, og mor havde mistet taget på det efter hendes stunt, så der blev arbejdet stille og meget koncentreret.  
P1090433 P1090435

Allan og svoger mente ikke de havde forstand på den slags, så de havde ‘travlt’ med at snakke sammen, men vi andre fik tilsammen lavet dette. Kranse har jeg bundet i hundredevis af, men det er første gang jeg har formet et hjerte af ståltråd, og bundet på det. Mine ting (de to med de mange røde benved) får plads på kirkegården, for her i huset skal vi ikke have ødelagt dørene ved at banke søm i.   P1090438
Efterhånden trængte nogle til at sidde lidt ned, så vi rykkede ind i huset, mens søster lavede en tår kaffe, og hev lidt forskelligt julerier frem, som hun gerne ville have hjælp til at lave.  
P1090448 P1090447

Jeg er overhovedet ikke gået i gang med nogen form for juleforberedelser, men søster var godt i gang med at lave strømpenisser. .
P1090446 P1090453

Mor ville gerne give suppe, så det blev afslutningen på en rigtig hyggelig familiedag. Næste års efterårsskovtur er allerede skrevet ind i kalenderen, ligesom et par andre datoer i 2016 blev det. Det er ikke nemt når søster altid ‘er lidt på tværs’ af alle os andre, med hensyn til arbejdsdage og tidspunkter. Hun kører på arbejde når vi andre er ved at have fri, og arbejder uanset om det er helligdag eller ej, samt både lørdage og søndage i hver anden uge, så det er ikke nemt at få koordineret kalendere. Mark sagde til hende, med et smil. Du er sku’ da også så besværlig. Få dig dog et normalt arbejde som alle os andre. 

21 kommentarer:

  1. Det er godt nok også en tand for tidligt til juleforberedelser i mine øjne, men skovturen så indholds- og udbytterig ud - flotte kranse!
    Dårlig undskyldning fra Allans og svogers side - hvornår har "ikke forstand på" nogensinde forhindret mænd i at kaste sig ud i et eller andet? Jeg vil nok kalde det "gider ikke" [lave det pjat] ;-)
    Spøjst navn, i øvrigt ... ved du hvorfor det hedder Tyvekrogen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har luftet min utilfredshed omkring julerierne. Vi er nået til enighed om at skovturen skal gennemføres mens den stadig er smuk og rig på materialer, og så kan vi kalde det efterårsdekorationer ;-)
      Det handler udelukkende om at slippe udenom. Hvad man ikke har forstand på, kan man få, hvis man gider.
      Det gør jeg desværre ikke. Jeg har flere gange prøvet at undersøge det, men aldrig fundet noget på det, men det lever fuldt op til navnet den dag i dag. Se her: http://folketidende.dk/112/Tyvekoster-fundet-i-Tyvekrogen/artikel/291969

      Jeg gætter på at navnet er kommet af samme grund i tidernes morgen.

      Slet
  2. En hyggelig og arbejdsom dag. Og med godt vejr, heldigvis. Flotte hjerter og kranse, men hold da op - står I virkelig op, når I kreerer den slags ting? Det tager da ret lang tid, så jeg - og nu Donnaen - har altid bundet adventskrans siddende og inde i køkkenet. Noget værre griseri, men det må vi så tage med :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi var så heldige med vejret. Ja, vi står altid op. Jeg kan ikke arbejde siddende med den slags, og det kan resten af familien åbenbart heller ikke. Det er aldrig faldet mig ind, at nogen sidder ned med sådan et arbejde. Det har jeg aldrig set.
      Herhjemme står jeg altid op ved køkkenbordet. (mit køkkenbord står model til rigtigt meget :-) ) Indrømmet, det ER noget griseri, men det kan jo vaskes af.

      Slet
  3. Dejlig dag med både motion, samvær og kreativitet... selvom jeg godt nok studsede over jeres mål for togtet! Pudsigt navn... det må da have en historie!
    Flotte kranse. Jeg har ikke prøvet binde hverken på halm eller ståltråd. Kan ikke få dekorationer til at blive som jeg vil have dem...
    Jeg juler heller ikke før 1 søndag i advent. Men vil man have lidt nyt op, skal de jo være klar til den tid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den historie har jeg ledt efter flere gange, men har aldrig fundet noget, men som du kan se i kommentar til Ellen, så lever det fuldt op til sit navn. Vi selv gik heller ikke tomhændet ud ;-)
      Jeg har bundet kranse og den slags siden jeg var teenager, men altid på halm eller avispapir i mangel på halmkrans. Nu havde svoger noget ekstra tykt og stærkt ståltråd, så skulle det da prøves, da jeg var færdig med min krans.
      Her juler jeg i det hele taget ikke ret meget, men har aldrig startet på pyntning før tidligst 1. december, oftest først omkring den 8. december, og de senere år endnu senere.

      Slet
  4. Jeg har 3 søskende. Ind imellem er vi altså alt for mange. Når mor skal samle hele flokken har vi rundet 40 personer, så vi er faktisk aldrig samlet alle sammen mere. Det er en umulig opgave, så mor har faktisk travlt med at holde styr på os alle, inklusive alle hendes børnebørns svigerfamilier. Jeg har for længe siden opgivet dette.

    Jeg er fuldstændig enig. Jeg pynter ikke engang op til 1. december, det sker senere. Jeg plejer dog at have et kalenderlys eller adventsdekoration klar til 1. søndag i advent.

    SvarSlet
  5. Ihh hvor det lyder som en god og indholdsrig dag i godt selskab. Flotte ting I fik kreeret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også en dejlig dag, syntes alle deltagerne.

      Slet
  6. Det lyder som endnu en god dag på Lolland. Prøv at søge på tyvekrog på http://danmarksstednavne.navneforskning.ku.dk/
    Det er et ret hyppigt navn, der bl.a. har at gøre med skovområder hvor brænde- og vildttyve kunne husere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, men der er intet at finde om det. Heller ikke i Trap Danmark kan jeg finde noget. Der er nemlig mange andre Tyvekroge i Danmark, hvor der findes en lille beskrivelse, men intet om vores. Jeg er også helt sikker på, at skoven har fået navn efter bander, der har huseret. Da vi flyttede til området, gik landevejen gennem skoven, og der har også været roebanespor.

      Slet
  7. En vidunderlig søndag, og så meget skønt der er bragt til dage, og er klar til julehyggen.
    At krydstjekke kalender etc. er vanskelig, kender det selv, det er ikke kun arbejde, men også arrangementer, traditioner, etc.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en kalender indeholder mange forskellige aftaler, der intet har med job at gøre, så det er en vanskelig opgave.

      Slet
  8. Det blev til mange og smukke (efterårs)kranse! I er bare så gode til at på trods af besværlige arbejder gode til at få samlet familien. Sådan en efterårstur er da virkelig en god "undskyldning" for at komme udenfor på en ellers mørk dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. For 6-7 år siden, vedtog vi søskende, at vi skulle samles flere gange om året. Det var nemlig gledet så meget ud i sandet, at vi nærmest kun sås til store fester og hos mor og far, fordi vi alle havde nok med at koncentrere os om hver vores egen lille kernefamilie, interesser og job, mors stunt ændrede en masse for os alle, og nu vil vi ikke give slip på det søskendesamvær.

      Slet
  9. Det var en god dag at samles, dejlige kranse blev der ud af det.
    Jeg undrer mig lidt over det forladte hus. Der er også et forladt skovløberhus i Tisvilde Hegn, men det er så vidt jeg ved alligevel blevet solgt. Der er virkelig langt til alting, men det er jo en smuk beliggenhed og et godt mellemstort hus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det forladte hus, er ikke så underligt. Det hører til Krenkerup Gods, og sådan et hus kan man ikke bare sælge fra. Det betyder jo at skal sælge hele skoven eller udmatrikulere, og det er en rædsom dyr historie. Flere godser har hernede har gamle huse i skoven. Nogle er heldige at få det lejet ud, til lejere der passer på det. Så heldige er alle ikke.

      Slet
  10. Jeg mener bestemt at det er huset ovre i Storskov (ligger i starten når man går ind fra Erimitagevej) der hedder Jægershvile. Der er sat et skilt på huset med navnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin... Kender jeg mon dig! Mon jeg har gået i klasse med din bror!
      Jeg går tit tur i Storskoven, og kommer jævnligt forbi det hus, men det er ikke den skov, vi har været i :-) Storskoven tilhører Aalholm og huset der ligger i Storskoven hedder JægersBORG :-) Det har jeg også skrevet om og vist i tidligere indlæg.
      Det omtalte hus ligger i Krenkerups skov, og her var ingen skilt på huset.

      Slet
    2. Hej Pia. Jeg er ret sikker på at du ikke kender mig, med mindre du handler hos Lolle Frugt i deres gårdbutik, så kan du have mødt mig der.
      Nu du skriver det, ved jeg da godt at du har helt ret - det er jo Jægersborg, det hedder. Øv, troede lige jeg kunne hjælpe.
      Huset i Krenkerups skov kender jeg godt, vi plejer at gå tur forbi det tit. Det ser meget forsømt ud og så er der spændt en masse underlige "snubletråde" ud på et stykke af græsset ved siden af. Aner ikke hvad de er til, jeg har aldrig set noget tilsvarende andre steder.

      Slet
    3. Jamen det gør jeg da :-) dog ikke så tit, men jeg kender dem udmærket. Sidst jeg var der, stod Karsten alene i butikken. Jytte har jeg arbejdet (serveret) sammen med for mange år siden. Rita kender jeg også. Jeg er den ældste af malerens piger.
      Jeg tror 'snubletrådene' er for at holde fasanerne på er afgrænset område. Huset er meget forsømt, og bliver vist en dyr fornøjelse at sætte i stand. Selvom du ikke kunne hjælpe, er din kommentar alligevel værdsat.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)