onsdag den 28. maj 2014

Med båd fra Kos til Tyrkiet

Mandag den 12. maj 2014
Det var helt bevidst, vi valgte at tage til Bodrum en ‘kedelig’ og stille dag. Rejseselskabet tog derover i går, og i morgen ville der være det store ugentlige marked. Det ville uden tvivl betyde at der ville være sort af mennesker. Igen valgte vi at bruge de lokale arrangører, og få det til halv pris i forhold til rejseselskabets. Vejret var helt fantastisk.
P1010245  P1010260
Vi har været i Tyrkiet før, men ikke fra søsiden. Vi opdagede nu at sikkerheden der, er lige så høj som i lufthavnen. Det var noget af en kystvagt, der hele tiden inspicerede området. Dette er endda kun den lille båd. Den store var alt for tæt på, og fotografering af militær er aldrig anbefalelsesværdigt.
P1010269 P1010270
Da vi kom i land, så vi straks at der alligevel var masser af boder, som vi nærmest bare ‘løb’ forbi, indtil vi nåede et lille torv, hvor der stod en masse mennesker. Jeg havde undervejs nået at tænke, at det dog var utroligt mange handicappede der var i byen, mange i kørestole. Det viste sig at det var handicapdag, med forskellig optræden, som skulle til at begynde, da vi nåede frem. Her er udøverne til venstre i billedet og dommerne med masser af medaljer på den anden side.
P1010271 P1010341
Der var dans og musik, selvfølgelig med et handicaporkester. Alle boderne var alene til støtte for de handicappede. Da vi senere skulle have lidt at spise, vendte vi tilbage til denne plads for at købe vores mad. Jeg bad dem om at blande en portion tyrkiske specialiteter til mig. Jeg spurgte om jeg måtte tage et billede, og de stillede villigt op. Allan valgte den mere sikre menu, som han troede var kage. Det viste sig det indeholdt kød, men det gled dog fint ned.
P1010339 P1010340
Allerede i går havde Allan klaget lidt over ondt i skulderen. Jeg mente det var musklerne, fordi han rendte og slæbte på den store rygsæk, med tungt kamera og meget andet unødvendigt, men det blev værre og værre.
P1010278 P1010282
Allan orkede ikke at gå ret meget, så han satte sig på en bænk, mens jeg rendte op og ned ad forskellige gader og sugede nye indtryk til mig. I en hel gade var hvert eneste træ omringet af mosaikkunstværker.
P1010297 P1010314
Jeg kom forbi en skole, eller flere, altid med en uniformeret sikkerhedsvagt og en anden for kontrol af personer der gik ud og ind. Her tænkte jeg at jeg kunne snige mig til at tage et billede. Da en mandsperson skulle derind, sagde han at det var en skole. Ja, det kan jeg se svarede jeg. Må man fotografere, spørger jeg. Han spurgte sikkerhedsvagten, og lågen blev åbnet. Jeg blev vist et par meter indenfor, og herfra måtte jeg gerne fotografere, men ikke nærmere. Gad vide om han vidste hvor tæt jeg kunne zoome.
P1010300 P1010291
Må jeg også tage et billede af Security, spurgte jeg og pegede på bygningen. JEG er security, sagde han, mens han pegede på sine mærker og fine stropper. Det kan jeg se, sagde jeg med et smil. Jeg turde ikke spørge, om jeg måtte tage et billede af ham også. Det gjorde jeg til gengæld, da jeg var kommet langt væk og var på vej tilbage til Allan, da vagten stod udenfor lågen og kiggede den anden vej.
P1010299 P1010319
Da jeg nåede tilbage til Allan, der stadig sad på bænken i skyggen og ventede, men ikke engang orkede at tage kameraet op for at tage billeder, spurgte jeg ham hvornår han sidst havde taget noget smertestillende. I aftes da jeg gik i seng. Altså…du har dem vel med? Ja, men de ligger i rygsækken. Han fik en pille, og vi gik lidt videre, til vi fandt et nyt sted han kunne sidde lidt i skyggen.
P1010312 P1010313
Efterhånden var det tid at vende tilbage til båden. Der er friske fisk ved mange restauranter, men også ved havnen sælges der frisk fisk i en lang stribe direkte fra fiskekutterne, med kattene siddende pænt ved siden af. De får sikkert alt hvad de kan spise, så de ikke løber med noget de ikke må.
P1010331 P1010334
Nogle tjener en skilling ved at gå rundt og slibe knive, mens andre tager sig en lille lur.
P1010323 P1010325
Da vi tog fra Tyrkiet skulle alt håndbagage gennemlyses. Der var nøjagtig den samme skrappe kontrol, som der er i alle lufthavne. Ingen alarmer bippede, da vi gik igennem, så vi fik lov at gå ombord. Da vi nåede Kos var der mange der skulle tjekkes for ikke lovligt indførte varer. Vi havde spist og drukket det vi havde købt, så vi smuttede hurtigt igennem og gik hjem til hotellet, hvor jeg ville prøve at give Allan lidt massage på skulderen. Da havde han nær havnet oppe under loftet. Jeg var stadig endnu mere sikker på det ‘bare’ var musklerne, selvom det også gjorde ondt, når han trak vejret godt igennem. Vi var ikke helt enige, så hvis ikke det blev bedre efter en nattesøvn, ville han have en læge til at tjekke ham.

1. Hehe, Allan, en kage'menu' :-) Det var næsten synd, at det snød ham ... og også synd, at han gik og havde ondt, men det hører vi vel lidt mere om senere? En rygsæk skulle vel ellers netop betyde, at man ikke rigtig mærker, at man bærer noget. Du har da i hvert fald fået ham med hjem, kan jeg regne ud - jeg troede lige, det var ham der lå under busken, men det var det dog alligevel ikke :-)
    Uhh, sådan et marked - utroligt, at du kan lade være med at købe en hel masse - jeg ville være gået totalt indkøbsamok sådan et sted.

1. Der er nu pænt meget 'kage' i hans menu, efter min mening :-) I skal nok høre nærmere ;-) Han påstod også at den ikke var tung, og at det ikke var det, der var årsagen. Hans rygsæk er også en rigtig god en, men...
      Jeg har faktisk aldrig behov for at købe noget, der ikke fortæres med det samme, og da slet ikke på en ferie, men jeg kan godt lide at se på udvalget :-) Jeg købte et kilo kirsebær, som blev spist i løbet af nul komma fem :-)

2. Tak for endnu en spænde og farverig tur præget af nysgerrighed og udforskertrang.

1. Når man ingen guide har, må man selv finde information.

3. Jeg klikkede dit billede af frugtboden større - sikke et udvalg og så fantastisk flot, det er stillet op. Jeg fik lyst til at købe hele butikken.

Allan må da have haft en hård dag med den ømme skulder - det lyder ikke godt. Godt du fik ham hjem i god behold.

1. Jeg ville også gerne have adgang til sådan en butik en til to gange ugentligt. Jeg ville gå amok i frugt og grønt.
      Han havde virkelig så ondt, og orkede ingenting. Han skulle have hjælp til at få rygsækken af og på.

4. God bedring med Allan, ufedt at skulle til læge på en ferie. Håber ikke det bliver nødvendigt.
    Der ser ud til at I har en god og interessant tur!

1. Tak, det er helt i orden igen. Læge til ham på ferie, ser ud til at være noget vi skal til at trækkes med. Heldigvis har intet været alvorligt. Turen var fin.

5. Tak for en dejlig tur til Bodrum.
    Hvor var det synd for Allan, at man måtte døje med skulderen, forhåbentlig blev det bedre efter en god nats søvn.

1. Det hjalp lidt med smertestillende piller og at han blev stablet op til natten så skulderen fik hvile.

6. Sikke nogle flotte billeder du har taget, det lyde til i har haft en god tur. Håber Allans skulder er blevet bedre, det er jo træls at have så onde, når livet egentlig bare skal nydes med nye indtryk :-)Kh

1. Det var en dejlig tur. Hans skulder er helt i orden igen. Men han var ikke meget værd den dag. Vi kom ikke så langt omkring, som vi gerne ville, men heldigvis fik han da også lidt ud af turen, trods alt.

7. Tak for et kig i Tyrkiet :)
    Vi har ikke været i Tyrkiet, men skal til oktober og det er på Bodrum halvøen - så det var dejligt at se de farverige billeder derfra :)
    Hvor synd at Allan har så ondt på turen - håber det gik over igen, så han kunne nyde jeres ferie.

1. Bodrum er det bedste sted der overhovedet findes i Tyrkiet. Min eks. svoger bor i Ankara, og han forstår ikke at turisterne hellere vil til Antalaya og Alanya, hvor vi holdt stævnemøde med ham sidst. Han har dog selv sommerhus et andet sted, og vi har endda fået lov at låne det, bare det ikke er i sommerperioden, hvor de selv bor der.
      Som du selv har fundet ud af, fik Allan det bedre.