søndag den 25. august 2013

Snydt for en tur til Bornholm

De fleste skolebørn har vist været en tur på Bornholm. Selvom vi hvert år, siden mine forældre fik bil i 60´erne, var på campingferie rundt i Danmark, havde vi aldrig været på Bornholm, så for mig var denne tur en stor oplevelse.
Hammershus Da jeg lærte Allan at kende, sukkede han over, at han aldrig havde været på Bornholm, fordi han ikke måtte komme med klassen afsted for sin far stedfar. I stedet skulle han have almindelig skolegang, sSletten Camping ammen med en anden lidelsesfælle.
Allans store drøm var at se det alle andre talte om, og jeg havde bestemt ikke noget imod et gensyn med den smukke klippeø.
Sammen med Allans søster drog vi 4 voksne og 2 små børn til Gudhjem, på Sletten Camping i 1980. Børnene var kun 2-3 år, så de blev båret op og ned ad mange trapper, og når de små ben blev trætte på de lange vandreture gennem Almindingen, Hammershus, Helligdomsklipperne.
Helligdomsklipperne Almindingen
Der blev dog også tid til leg og vandpjaskeri under behørigt opsyn. Vi var på en sejltur ind i en grotte.
Melsted strand, Bornholm Bornholm 005
Efter en strandtur, kan det hænde man bliver træt og falder i søvn i trækvognen mellem alle pakkenellikerne. Der blev set på  kirker, og røgeri. Nogen af os spiste nyrøgede sild. Det eneste vi vist ikke nåede var en sejltur til Christiansø. Vi var nede og kigge på det, men det blæste en halv pelikan, så vi blev på land.
Bornholm 006 Bornholm 007

Ungerne kom i seng til normal sengetid. Det betød at vi havde nogle lange aftener, hvor vi ikke kunne rende nogen steder, så vi sad og raflede og hyggede os, eller gik tur to og to, mens de andre passede børn.
Bornholm 008 Dragør 1980
Efter en uge var det hjemrejse, og vi skulle selvfølgelig følges ad, som vi havde gjort på udturen. Det gik også fint til vi nåede Limhamn, hvor vi ankom i god tid til færgen. Allan kørte direkte ind i opmarchbåsene, mens vi så svigerinden og svogeren smuttede hen til ishuset. Færgen var ved at sejle, og vi blev vinket ombord. Allan prøvede at sige vi fulgtes med nogen, men vi skulle altså bare køre ombord, selvom vi først havde tid næste afgang. De andre så vi kørte ombord, og skyndte sig efter os, men da de nåede frem var klappen lukket, og vi sejlede. Da vi nåede Dragør, var det så vores tur til at købe en is, og vente på de andre kom i land. De blev glade, da de så, vi ventede på dem. De var nemlig blevet lidt småfornærmet, da vi bare stak af fra dem, fortalte de. Det kan vist diskuteres, hvem der stak af fra hvem, da de ikke fulgte efter Allan, som kørte forrest.

1. Jo jo, både Donnaen og jeg har været på Bornholm med skolen. Tænk, at Allan ikke måtte komme med (det var næsten værre, end da Askepot ikke måtte komme med til bal) :-( Godt, I kunne gøre skaden god igen senere.

1. Det var da en skøn sammenligning. Jeg tror dog Askepot havde det værst, selvom hun havde musene til at hjælpe sig :-)
      Vi har repareret på skaden et par gange :-)

2. Jeg har aldrig været på Bornholm med skolen, men har dog været der et par gange efterfølgende. Godt at Allan fik indhentet det forsømte. ;-D

1. Så du har gået i en klasse eller skole der sprang Bornholm over. Der er så anderledes end i resten af DK.

3. Stakkels Allan - ja, mon ikke det var de fleste skoleelever, der var på lejrskole på Bornholm dengang? Jeg var i hvert fald også ...
    Haha, tænk, at de overhovedet gad blive småfornærmede over den lille episode :-D

1. Jeg gik også i klasse med en der ikke måtte komme med, og jeg syntes det ar så synd for hende.
      Ind imellem er det små bitte ting der kan skabe store problemer :-D

4. Vi var ikke på Bornholm på lejrskole men på Samsø. Senere tog jeg dog revanche og har været på Bornholm masser af gange fordi der er så skønt.
    Håber Allan nød Bornholm da han endelig fik lov til, at komme dertil?!

1. Åh, ja Samsø har jeg også hørt nogen brugte. Der er nu også dejligt, men de to øer kan slet ikke sammenlignes, som du jo også ved.
      Allan nød det og nu taler han om at de kunne være sjovt en tredie gang med cyklerne :-)

5. Uha, stakkels Allan der ikke måtte komme med, men skulle hjemme og have almindelig undervisning i skolen. Jeg har ikke været på Bornholm i mange år, men det er et skønt sted at holde ferie.

1. Han følte jo de andre havde ferie, mens han skulle i skole. Det er også nogle år siden vi sidst var på Solskinsøen.