tirsdag den 13. august 2013

En udtjent skindtaske bliver til nyt kameraetui

Min uundværlige taske var efterhånden godt slidt og begyndt at gå op i syningen. Jeg havde faktisk lige bedt Allan om at smide den i skraldespanden, når han alligevel skulle forbi. Der gik ikke mange minutter, før jeg ytrede, at jeg nok havde fortrudt, hvorefter han sagde, at det ikke var noget problem, da den lå øverst og ikke kunne have taget skade af den tur.
Slidt skindtaske P1110864
Mit gamle og langt fra kønne etui skulle bare være midlertidig. Tasken blev hentet ind, og jeg gik i gang med at klippe den i stykker. Det slidte og grimme skind blev kasseret. Det var lidt af et puslespil at få skindet til at række til et nyt etui, der var stort nok til at rumme kameraet. Mellem for og skind blev engangsvaskeklude brugt som polstring, så kameraet er godt beskyttet. I gemmerne fandt jeg en skindknap. Etuiet står mig i 25,- kr. for noget skindlignende kantebånd.Kameraetui Lynlåsen i Allans lige så uundværlige rygsæk var også gået i stykker. Selvom det er en dyr taske, gad jeg ikke bikse med at sætte en ny lynlås i, fordi det indebar at tasken skulle sprættes op. Prøv at gå til en skrædder og forhør dig om, hvad det koster at få sat en ny lynlås i. Jeg tror dog, at du skal regne med at købe en ny rygsæk. Allan kom hjem, og sagde at skrædderen ville prøve at reparere lynlåsen. Reparere? Hvordan kan han dog det? Lynlåsens tapper er jo gået helt ud af facon. Det vidste Allan selvfølgelig ikke noget om, men det ville koste nogle få kroner.
Rygsæk P1110874
Det er godt håndværk. Reparationen kan overhovedet ikke ses. Jeg er imponeret. Tænk hvad man kan få for 75,- kr. En ny rygsæk magen til, ville koste en lille tudse. Det kan altså godt betale sig at reparere og genbruge ting.
P1110876 Ananaskirsebær
Den sidste tid, har jeg tit tænkt på, at min japanske vognlygte, jeg kender kun blomsten ved det navn, til forveksling ligner ananaskirsebær. Hvis man kan forveksle ramsløg og liljekonvaller, kan disse også. Jeg har ikke i sinde at smage på blomsten, men jeg spiser med glæde mine ananaskirsebær.
P1110879
Mums, de er altså gode. Meget større og bedre end dem man køber, men sådan er det jo altid. Der er rigtigt mange bær på, men de modnes ikke i hobetal, så jeg kan sagtens nå spise op hver dag. Jeg er spændt på om de alle kan nå at modne, for der er rigtig, rigtig mange grønne.

22 kommentarer:

  1. Jeg kan godt lide, når man kan lave noget nyt og nyttigt ud af noget gammelt, som er klar til udsmidning. Det er så let bare at købe noget nyt, men langt mere tilfredsstillende, hvis man kan genbruge.

    Selv om personalet gjorde hvad de kunne, så er det altid lidt trist, når det hele bliver så forjaget, som det gjorde for jer inden I skulle til revy.

    En god aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg også, især det nyttige :-) Den der køb og smid væk kultur, har jeg aldrig været tilhænger af.

      Helt enig. Der er en rimelig god spadseretur til Teateret, så vores bekymring gik også på om mor kunne nå at gå derop. Hun går ikke så hurtigt. Vi endte heldigvis med at have god tid.
      Tak og god aften til dig.

      Slet
  2. Det er dejligt, når man kan reparere ting, der går i stykker - og genbruge fx en taske, om du har gjort så fint! Jeg går ind for genbrug, hvor det er muligt, i stedet for bare at smide ud og købe nyt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er meget at tjene ved at genbruge og reparere, så bliver der plads til andre fornøjelser på budgettet :-)

      Slet
  3. Det er dejligt når noget godt kan repareres eller genbruges, og du er så god til at se mulighederne. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det, og det giver sådan en dejlig tilfredsstillelse at ting får nyt liv.

      Slet
  4. Nogle finder ud af hvad man kan bruge gamle biler til, jvf. forrige indlæg. Ander finder ud af hvad man kan bruge gamle tasker til og hvorledes gamle rygsække repareres. Godt med udnyttelse af det gamle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har hver vores interesser og kompetencer og vi udnytter gerne det hele, hvis det er muligt.

      Slet
  5. Fint at genbruge ting, eller lave dem om. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Genbrug kan være rigtig godt :-)

      Slet
  6. Fint etui du har kreeret dig :-)Jeg var slet ikke klar over, at man kan dyrke sine egne ananaskirsebær - hvis altså man har et drivhus. Det må være dejligt at spise lidt af dem hvad dag. Du har dem for dig selv fornemmer jeg?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vidste jeg heller ikke før i foråret da jeg så dem i planteskolen. Det er rigtigt dejligt, og ja, jeg har dem helt for mig selv. Jeg kan ikke undvære mit daglige frugtindtag, mens Allan ikke kan undvære sine daglige kager :-)

      Slet
  7. Flot etui, du har lavet. Jeg har en lidt mindre taske i blødt skind, der skulle være kasseret, men nu tror jeg nok, jeg gemmer den lidt, for den vil måske kunne blive til en fin pung :)
    De der ananaskirsebær - hvor har du fået fat i dem ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Gem endelig tasken, der skal nok blive en fin pung ud af den :-)
      Dem har jeg købt i planteskolen, hvor jeg køber tomat- chili og andre planter.

      Slet
  8. Fint genbrug! Din flid og kreativitet fornægter sig ikke.
    Flotte ananaskirsebær. Min plante er for længst gået ud. Jeg vil prøve igen næste år. De smager så fantastisk dejligt, de små syrlige bær. God onsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes det er sjovt, og jeg manglede jo et nyt etui.
      Jeg har flere gange tænkt på hvordan det gik med din plante i drivhuset. Den bliver mega stor og breder sig enormt.
      Tak og god aften til dig.

      Slet
  9. Det var da en god idé, at sy den om til noget nyttigt,Den er blevet rigtig flot :-) det kunne jeg også finde på :-) jeg har syet et mobil etui af cowboybukser :-)og så er det så meget sjovere at have et etui man selv har kreeret. Kh Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også godt tilfreds :-) Hvis man gemmer lidt og bruger fantasien, kan man lave mange gode ting. Cowboybukser kan også bruges til fine ting, og det er nemlig sjovt at lave tingene selv :-)

      Slet
  10. Genbrug af den fineste slags ! Og et indlæg, der gør op med vores køb og smid ud kultur :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er heldigvis nogle stykker, der ikke er tilhængere af dn kultur :-)

      Slet
  11. Hvor blev det etui fint! Jeg har også meget, meget svært ved at smide ting ud, der nok kan bruges igen. Når det så har ligget nogle år, bliver noget af det smidt ud, fordi jeg indser, at jeg aldrig får det brugt, men meget er heldigvis også blevet brugt i mellemtiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ind imellem må man overgive sig og indse, at man har alt for mange drømme, der aldrig vil se dagens lys. Oprydning med jævne mellemrum er en nødvendighed. Dette var dømt til skraldespanden, men fik nyt alligevel nyt liv.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)