lørdag den 17. august 2013

Intet nyt under solen

I som har fulgt med her på bloggen de sidste par år, ved at jeg cykler på arbejde. I hvert fald 3 dage om ugen, og jeg nyder mine ture, både om morgenen og om eftermiddagen. Jeg bliver aldrig træt af den natur jeg møder.
P1110883 P1110891

Da sommeren ikke har givet os noget vand, har det ikke været nødvendig med de høje benløft, men når jeg når frem til kontoret, er jeg indhyllet i spindelvæv. Græsset og de vilde planter, på en lille del af ruten, når langt op over hovedet på mig, når jeg sidder på cykelsadlen.P1110885
Jeg nyder stadig lydene og synet af skovens dyr omkring mig. Jeg kan cykle ganske tæt forbi de græssende dyr, men så snart jeg hopper af cyklen, springer de afsted og gemmer sig. Dette dyr var noget længere væk, så det nåede jeg at fange, inden det fik færten af mig.
P1110887 P1110903
I aftes var vi til den årlige gadefest, som ikke minder meget, om det man forstår ved fest. Hver familie kommer med en ret mad. Grundejerforeningen giver sild, snaps og ost. Vi medbringer selv alt hvad vi skal bruge, incl. tallerkener, bestik, kaffe og drikkevarer. I aftes var vi vist de færreste deltagere nogensinde, nemlig kun 15 personer. Vi snakker, hygger, synger et par sange om det lille smørhul vi bor i. Ved midnatstid forlod de sidste 6 personer også spejderhytten. Allan er i bestyrelsen, så hans opgave er i skrivende stund at hjælpe med at fjerne borde og stole. Ligesom han hjalp til med at opstille det.

16 kommentarer:

  1. En skøn natur I er omgivet af, og frisk med en cykeltur.
    Lækker gadekomsammenmad! Jeg har nydt de få gadefester, jeg har været med til, men det kan være, at tiden er løbet fra den form for sammenkomster?
    Jeg ved ikke, hvor mange I kunne have været, men 15 lyder ikke af det store fremmøde.
    Dejlige billeder. God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er et meget lille samfund, og det er frivilligt om man vil være medlem af Vores grundejerforening, så vi vil aldrig kunne blive ret mange. De store gade- eller byfester holder vi os langt fra. Vi plejer at være 20-25 personer.
      Tak og i lige måde.

      Slet
  2. Sikke en skøn natur du cykler rundt i, jeg kan godt forstå, at du er glad for dine ture både morgen og aften :-).
    Ja det er flere år siden jeg har været til gadefest, det var ellers nogen hyggelige aftner hvor man snakker med flere naboer end til hverdag :-)jeg bor nu et sted hvor der ikke bliver holde gadefest :-)
    God weekend
    Kh Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er lige startet på min 25. års cykelsæson på den rute, og jeg kan endda finde på at tage en tur i weekenderne også :-)
      Til hverdag taler jeg faktisk kun med de naboer vi deler hæk og husnøgle med. De andre møder jeg sjældent, når vi alle har en dagligdag at passe.
      Tak i lige måde.

      Slet
  3. Det må altså være rigtigt sundt for sjælen at starte arbejdsdagen med den slags naturoplevelser.
    Her på min lille vej skal der være vejfest i aften og jeg gruer allerede for støjen (jeg deltager ikke i festlighederne)og håber at natten bliver kold, for så trækker de forhåbentlig indendøre ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg også det er :-)
      Vi er et stille selskab. Det er ganske almindelig snak, altså lige bortset fra når næsten alle snakker med hinanden samtidig ;-) Fest og støj har det aldrig været, det er og har altid været børnevenligt. Vores børn har sovet i barnevognen, mens vi andre har hygget. Her var vejret fantastisk hele dagen og aftenen, så det var bestemt udevejr. Jeg håber du fik sovet ;-)




      Slet
  4. Din cykeltur kan jeg godt misunde dig lidt, men ikke gadefesten :-)
    Det er nok et tidstypisk tegn, at den slags forekommer sjældnere og sjældnere. Er vi os selv nok efterhånden og gider ikke 'komme hinanden ved' længere? Det er nok i den retning det går, og jeg går såmænd med ... der er kommet andre måder at 'tale' sammen på. Blogland er et godt eksempel. Det er selvfølgelig ikke det samme som en grundejerforeningsfest, men mon ikke det alligevel er en del af forklaringen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ordet fest, er i den grad misvisende i vores sammenhæng. Det har absolut intet med fest at gøre, ud over madfest måske. Gadefest er et årlig tilbagevendende arrangement de allerfleste steder, men generelt vil folk tilsyneladende helst de store fester, hvor man drikker sig i hegnet, og der spilles højt musik, så man ikke kan tale sammen. Hos os er vi som en lille familie, der har kendt hinanden i 26-35 år, og glæder os til at mødes de 3-4 gange om året, når vi har vores arrangementer, og desværre går det efterhånden stærkt med dødsfald, og så var der et par faste "unge familier" der havde andre aftaler. Tilflytterene, altså oftest unge børnefamilier, kan vi ikke rigtigt få med i vores forening. Der arrangeres jo store fester i alle steder, uanset om man er til dans, fodbold, ridning, gymnastik eller noget helt andet, og der er bestemt tilslutning. Vi er bare de mærkelige der aldrig deltager i dette.
      Blogland er et godt sted :-)

      Slet
  5. Vi har ikke gadefester her. Vi bor nemlig på en lang en af slagsen. En gammel amtsvej. Men sådan er der jo ikke noget, der hedder mere. Men det sker da, at vi mødes med de nærmeste naboer og deler lidt god mad og nogle timer. Jeg kunne godt bruge den daglige cykeltur. Jeg synes bare, at jeg har lidt for langt på arbejde til det. Det ville vidst kræve både bad og omklædningsrum. Og det er der ikke så tit i vores branche.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er det ikke, men så kan man da forstå hvad der menes :-)
      Vores "fester" er baseret på samme måde. Det er ren familie-venne-hygge.
      Det bad der, er også årsagen til at jeg ikke cykler de andre to dage, hvor arbejdspladsen ligger noget længere væk, og ud af en laa-aang kedelig hovedvej, til et industriområde, men 12-13 km dagligt er passende.

      Slet
  6. Dejligt med cykelture i naturen!!
    Vi har fest i ejendommen 1 gang om året. Jeg gider det ikke men går med fordi Henk har siddet i bestyrelsen af et eller andet beboer udvalg og det naturligvis forventes, at han er der og jeg er der som vedhæng. Men nogen kommer udelukkende for de gratis drikkevarers skyld og bli'r dummere at høre på i løbet af kort tid... indsæt himmelvendte øjne her. Jeg havde iøvrigt lykkeligt glemt alt om det, :-( det er snart tid til det igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores "fest" startede i en carport for ca. 30 år siden. Nogle år senere fik vi lavet en grundejerforening, fordi vi var imod nogle af kommunens fremtidige bestemmelser over dele af området, og vi vandt :-) Det behøver ikke være størrelsen der er afgørende. Vi var og er stadig en lille bitte forening, og det bliver vi ved med. Der findes dog også en større, som vi er medlem af, og bakker op, når det har vores interesser, men deres store årlige fest, er altid uden os. Selvfølgelig skal man deltage, når man er i bestyrelsen. Her er består "festskaren" næsten udelukkende af bestyrelsesmedlemmer med påhæng. Jeg ved ikke hvad vi gør, den dag, vi ikke har medlemmer nok til at bestride bestyrelsesposterne. (jo det ved jeg, for det står i vedtægterne) Det er nemlig ved at knibe. Nogen af os der er gift med et bestyrelsesmedlem, bestrider revisorposten og suppleantposterne.
      Fulde mennesker er der ikke meget ved hverken at se eller høre på. Det lyder næsten som den beboerforening min mor er med i, bortset fra de ikke bliver fulde, men det der gratis-halløj tiltrækker mennesker der ellers ikke møder op.

      Slet
  7. Dine cykelture må have været eventyrligt smukke her i sommer, hvor vejret har været så flot. Og sikke en god idé med fest i grundejerforeningen. Det er noget, jeg savner her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder dem alle, faktisk også turene i regn og blæst, men man ser mere, når vejret er godt. Jeg sætter dog pris på at det først regner når jeg har fri, fremfor om morgenen :-)
      Vi der trofast møder op, synes godt om det stille og hyggelige samvær.

      Slet
  8. Hej Pia

    Det må være dejligt at have noget mere luft omkring sig, sådan som du har det... Hvis jeg skulle cykle på arbejde ville de eneste vilde dyr jeg kom til at se.. de hidsige bilister.... eller med cykelister...

    Her i området har der også været holdt vejfester... Men de sidste par år er der ikke ret mange der deltager mere... Lidt en skam, for det var en god måde at lære dem der bor omkring en lidt bedre at kende.......

    Hyggehygge
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. De hidsige bilister er ikke rare at møde. De findes heldigvis ikke på min rute. Der må nemlig ikke køre biler på det meste af den. Faktisk har jeg for det meste vejen helt for mig selv. Om eftermiddagen sker det at jeg en sjælden gang mødet et par cyklister, en løber eller en hundelufter.
      Det er en fin måde at lære sine "naboer" at kende.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)