onsdag den 31. juli 2013

Det lykkedes at komme rundt om Silkeborgsøerne

Lige siden sidste år, hvor vi måtte afbryde ferien, fordi Allan blev dårlig, har cykling rundt om Silkeborgsøerne stået på hans ønskeseddel.
P1110476 P1110480
Fra Sejs Camping gik turen ad Trækstien mod Silkeborg. Forbi “De små Fisk” som er en stor skøn gratis telt- og kanoplads med børnevenlig badested.
P1110477 Landevejsriddere
Her var TV2OJ ved at lave en optagelse med et par landevejsriddere.
P1110484 Da vi nåede Silkeborg, gik vi gennem gågaden, hvor der også blev interviewet og filmet.
Turen fortsatte rundt om Langsøen, hvor der lå massevis af store palæer villaer. Alle havde egen bro og båd eller kano på den anden side af cykelstien. Ikke et eneste sted, havde vi mulighed for at komme helt ned til vandet, og spise vores medbragte klemmer, da det hele var privat. Godt vi sad højt til hest, så vi havde udsyn over søen, som var godt skærmet af de smukke vilde blomster. Det er stort set kun muligt at komme ned til søerne, der hvor alle turisterne færdes, og stiger på kanoer, Hjelen, Tranen og hvad de ellers hedder allesammen.
Langsøen Silkeborg Langsøen Silkeborg
Der var til gengæld frit udsyn til den nye bro, de er ved at bygge over Gudenåen. Der blev vi sendt ud på en omvej. Lige nu er dette byggeri langt fra noget særligt smukt syn, men det skal nok blive flot med de pyramideformede bropiller
P1110503 P1110504
Tilbage over Hattenæs med udsigt til flere søer. Bl.a. Brassø, hvor bådene lå tøjret, så langt øjet rakte til begge sider. Forbi Borre Sø og Julsø inden vi var hjemme på campingpladsen efter godt 34 km på cykel.
P1110510 Sindbjerg og Stoubjerg
Da vi havde siddet et øjeblik, gik vi os en tur for at bestige et bakkerne Sindbjerg og Stoubjerg i Søhøjlandet. Vi startede med det, der lå nærmest, som så ud til at være det højeste af dem. Det var det dog ikke iflg. skiltet. Stoubjerg er kun 99 m.o.h. og Sindbjerg er 103. Det var som sædvanlig bagende varmt, og vanddunken gad vi ikke slæbe på, så på toppen besluttede vi, at nøjes med dette ene bjerg da vi mente at udsigten stort set måtte være den samme. Vi måtte hjem og have lidt væske.
P1110522 P1110521
Jeg købte internetadgang, som campingpladsen lige havde investeret 61.000,- kr. i, så det virkede rigtigt godt, sagde de. Jeg fik dog en helt anden opfattelse, da vi blev udstyret med en lang og udførlig manual, om hvad vi skulle gøre, og hvem vi skulle ringe til, hvis det ikke virkede. Efter at være blevet smidt af 4 gange på ½ time uden at nå andet end at taste koden, gik jeg op og bad om at få refunderet mine penge, og det fik jeg. Vi fik set det vi kom efter og lidt til, så vi besluttede at finde et nyt sted at udforske efter en gang nattesøvn. P1110490
Vi havde egentlig planlagt hjemmefra, at vi ville opholde os flere dage i Silkeborg, inden vi ville flytte til Blommenslyst, bare for en enkelt nat eller to. Vennerne siger det er en oplevelse. Vi havde ikke nogen alternativer på listen og intet internet. Vi har tidligere kørt rigtigt meget rundt i Jylland, så de gamle kendinge gad vi ikke vade rundt i. Vi ville opleve noget nyt. Fredag morgen satte vi kursen mod Juelsminde Strand Camping. Da vi nåede frem tiltrak det os ikke rigtigt, så vi kørte mod Vejle ad små smalle og snoede veje i et meget bakket terræn, hvor der næsten ikke var plads til modkørende. En meget smuk tur, måske ikke beregnet til en campingvogn på slæb. Turen blev uden billeder, da det var umuligt at kaste vogntøjet ind til siden og komme ud.
P1110530 P1110534
Normalt ser man campingpladser overalt, så vi regnede med at møde nogen på et tidspunkt. Fru Garmin foreslog nogle undervejs, men hun kunne ikke selv finde dem. Til sidst opgav vi og styrede direkte mod Assens. På ruten dertil mødte vi et skilt mod Ronæs Strand Camping. Sikke en idylisk perle. Her ville vi gerne være, og stedet kan varmt anbefales. Vi ankom ved kaffetid om eftermiddagen, og selvom det blev en bildag, nåede vi alligevel at gå over 11.000 skridt i løbet af eftermiddagen og aftenen.
P1110549 Aftenkaffen blev nydt på en bænk ved vandet, for at se solnedgangen. Der kom en lille byge og en smule vand om natten. Vi vågnede op til en diset morgen, men inden længe var solen brudt igennem.

1. Hvor er det en smuk tur I har været på, men at gå op ad bakke uden vand, lyder nu ikke som det smarteste i den hede.. :-)
    Træls at kæbe internet der ikke virker, mon ikke de får styr på det inden alt for længe, ellers er det en dårlig inverstering for pladsen.

1. Uden vand var ikke smart, selvom vi tankede op inden vi gik. Lejrchefen sagde bjerget lå 10 min. gang fra pladsen, men det var bare indgangen :-)
      Desværre har vi erfaret at rigtigt mange campingpladser reklamerer med internet, men slet ikke har, det når det virkelig gælder. Papir er taknemmeligt, virkeligheden noget andet.

2. Tak for alle anbefalinger og det modsatte; direkte som indirekte :-)
    Vil sige som Inge, at det vist foreløbig er en rigtig dårlig investering for campingpladsen ...
    Den er klassisk, at der ingen campingpladser er, når man har brug for en. Sådan er det også med politiet. Og B&Bs i England, men det endte jo godt, som det næsten altid gør. :-)

1. Velbekomme :-)
      Nogle lejrchefer er hudløse ærlige og siger at de ikke tør garantere. Det er et generelt problem for de fleste campingpladser, som oftest ligger i yderområder. Teleselskaberne lover fuld dækning, når de sælger varen, men de kan bare ikke levere det.

Det er helt klassisk, man svømmer i alt det man ikke har brug for.

3. Jeg siger det igen - og jeg ved godt, at jeg har sat det før - det må være fantastisk med en campingvogn, det giver en enorm frihed, til at gøre lige det man vil. Hvor har I oplevet meget, på de dage I havde til rådghed.

Man skal altid have vand med sig i denne hede; hedeslag er en alvorlig tilstand, som man ikke skal udsætte sig selv for.

1. Det bedste ved campingvognen er det frie liv. Man er ikke bundet til at blive. Alt det andet vil jeg såmænd gerne bytte væk :-)
      Vi ved det godt, men vi gad altså ikke slæbe rundt på rygsæk. Man bliver så våd på ryggen i den hede. Vi talte om at det ville være rart med sådan et lille bælte med drikkeflasker, som løberene bruger. Og en time uden vand, og vi var altså kun uden vand en lille time.

4. Tak for turen, herligt. Jeg kan sagtens få øje på, at vi bliver nødt til at gøre Danmark noget mere. Det er længe siden jeg har være i Silkeborg og da var det i arbejdssammenhæng. Det bliver nu uden campingvogn, men der er dog også andre overnatningsmuligheder. Som medlem af DVL, burde vandrehjem overvejes.
    Det må påtales: bjergbestigere bestiger ikke bjerge uden vand. Og meget andet.

1. Man kan jo også leje sig ind i hytter og campingvogne, men vandrehjem ville jeg også selv foretrække. Jeg bøjer mig dog for andre ønsker end mine egne, og det er jo også til at udholde :-)
      Nej det gør man ikke. Man har hele rygsækken med med proviant, men dovenskaben længe leve. Den sejrede denne gang.

5. Der er bare smukt omkring Silkeborg. Jeg skal love for, at I kan nå en masse på sådan en tur :)

1. Der er smukt. Vi kan godt lide at få noget ud af den tid vi har til rådighed. Vi kræver bare et sted at sove og bade, ellers er vi som regel på farten fra morgen til aften :-)

6. Hvor var det dejligt at Allan omsider fik sit ønske opfyldt. Her i huset diskuterer vi på jeg ved ikke hvilket år, anskaffelse af en lille campingvogn. Jeg synes det må give en fantastisk frihed.
    Silkeborg og omegn er bestemt en rejse værd, Danmark er et dejligt ferieland. :-)

1. Det ønske har fyldt meget, så det har ikke været svært at planlægge campingferien i år. Det giver en enorm stor frihed og der er meget at kigge på i vort eget lille land. Det er jo godt når man har det bedst med fast grund under fødderne ;-)

7. dejlig tur beskrivelse , tak for den 😊

8. Det lyder som en himmelsk tur :-) og den nævnte campingplads er skrevet bag øret. Og I har da fået set en masse dejlige steder.
    Vi har før været ved Silkeborg på http://birkhede.dk-camp.dk/?languid=1 - en fin plads, ren og pæn, og en smuk omegn.

1. Vi har ingen klager og er ganske tilfredse :-) Den campingplads du nævner, er slet ikke dukket op blandt mulighederne, da Allan søgte. Anbefalinger fra andre er altid rart at have.

9. Hvor er det et smuk tur I har været på.
    Området omkring Silkeborg var et af de områder, der imponerede Frank mest da han kom til Danmark (han var vant til noget mere fladt fra Holland ☺), men der findes så mange dejlige steder rundt i landet.

Solnedgangene er også fantastiske, Pia. Tak fordi du deler dem med os.

1. Silkeborg er noget anderledes end det Holland jeg kender :-) Frank skulle da næsten en tur på Møns Klint eller en tur til Bornholm :-)
      Der er virkelig mange skønne pletter i vort land, som også har mange smukke solop- og nedgange.

10. PS. Takket være dine problemer er jeg nu begyndt at checke Spamfilter og hvor får jeg mig dog mange grin ind i mellem. Utroligt hvad der havner i det filter ☺.

1. Jeg beklager jeg fik sat dig på noget af en opgave med alle dine ulæste hilsner, men godt du også kan finde morskab i det oprydningsarbejde ;-) Filteret fanger alt, næsten, og somme tider lidt for meget ;-)