søndag den 22. april 2012

150 hækplanter

I vores kalender i dag, stod ellers, at vi klokken 10, skulle deltage i Hold Danmark rent som sidste år, men man kan jo ikke være alle steder.
Mark, min lillebror på 28, har fødselsdag på fredag. Hans største ønske var en hæk, og nogen, der ville hjælpe ham med at plante den. Han har fablet om den hæk nu i flere måneder. Vi søskende talte med mor om det. Mor gav hækken, så skulle søster og jeg nok plante den. Jeg spurgte Allan, om han ville give os et nap med at grave. Søster havde åbenbart fået samme idé med sin mand. Og når mor gav hækken, mente søster også, at hun skulle være med der, når arbejdet skulle udføres.

P1040665 P1040667
Vi skulle starte tidligt, for søster skulle på arbejde om eftermiddagen, så vi mødte op på Marks adresse i morges klokken halv 9, bevæbnet med snor, spade og rive. Både mor og jeg havde lavet en kande kaffe, så vi kunne få formiddagskaffe. Mor havde endda taget et par øl med. Mark vidste ingenting, og vi anede ikke, om han i det hele taget ville være hjemme. Det var et par meget overraskede unge mennesker, der kom ud og hilste godmorgen. De havde været til 30 års fødselsdagsfest hele dagen i går,startende med morgenkaffen, og Mark havde en aftale om at øve lidt musik med et par venner om et par timer. L… havde også aftaler senere, om at spille rundbold og ride, men de hjalp begge til. Så var vi pludselig en arbejdsstyrke på 7 personer. 
P1040673 P1040675
På en 34 meter lang indkørsel, gik vi i gang med at rive sten væk, så vores mænd kunne gå i gang med at grave en planterille. Efter tre kvarter var rillen gravet, og det blev tid til en drikkepause. Nogen fik øl, andre fik kaffe og en enkelt fik begge dele. Gæt selv hvem… Nej, det var ikke mig.
P1040678 P1040681
Så var det plantetid. Der blev vandet, inden vi satte hækplanterne ned. Jordklumper i massevis blev smuldret og slået i stykker. Der blev atter vandet, skovlet og revet jord på igen.
Hækplantning Hækplantning
Marks venner ankom, og vi ville meget gerne have sang og musik til arbejdet, og de unge mennesker skulle slet ikke overtales. Søster bestilte sangen: I en lille have i Pile Allé. Den fik vi dog ikke.
Guitarspil   P1040699 
Da plantningen var overstået, skulle alle sten rives tilbage igen. Klokken var 11, da vi alle, godt ømme og radbrækkede, forlod matriklen, og Mark kunne øve musik som planlagt.
P1040703 P1040710
Vejret var jo fantastisk, så jeg fortsatte herhjemme, med at prøve at få has på ukrudtet, mens Allan havde gang i de større maskiner på værkstedet. Jeg er kørt træt, og min arm og skulder værker. Godt jeg har en tid hos akupunktøren på torsdag. Jeg trænger virkelig til en omgang nåle. Jeg var i haven i går. Fik plantet lidt i drivhuset. Fik bagt lidt, fordi det blev ved med at regne. Da det blev tørvejr gik jeg atter i haven. Lige nu trænger jeg til et bad, og en god nattesøvn. Måske kommer jeg på en lille rundtur i Blogland efter badet, hvis jeg altså stadig er vågen. Elles må det blive i morgen, når jeg har været til dans.
Mon ikke jeg sover godt i nat. Jeg tror det, hvis altså ikke min værkende arm og skulder holder mig vågen.

22 kommentarer:

  1. Jeg gætter på at Mark og kæresten er meget meget glade for jeres gave.. Det er en fantastisk gave at få.
    Jeg håber ikke du er faldet i søvn i badet Pia :-)
    God bedring med arm og skulder, træls når kroppen værker på den måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du gætter helt rigtigt :-)
      Badet kvikkede op i den tid det varede.
      Tak, det slemt i aftes, men i dag er det til at bære, så der er håb for, at jeg kan holde armen oppe under en times dans :-)

      Slet
  2. Sikke en gave at give: hvor må han være glad for jeres store hjælp!

    SvarSlet
    Svar
    1. Han er ovenud lykkelig, og vidste slet ikke hvad ben han skulle stå på.
      Dejligt at "se" dig :-)

      Slet
  3. Det er en fantastisk gave, I har givet. En rigtig god idé. Den kan bringe glæde mange år frem.
    God bedring med den værkende arm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke altid det behøver være en pakke, der bogstaveligt skal pakkes ud. Vi har jævnlig brugt den slags gaver, men det har nu mest været til mine forældre.
      Tak, det er heldigvis ikke så slemt som i aftes.

      Slet
  4. To en halv time om 34 meter hæk. Hold da op, så har I da godt nok været effektive! Din bror må da være henrykt. Hvad er det forresten for en slags hæk, I har plantet?

    God bedring med den ømme skulder og arm, men jeg synes, der er længe til torsdag :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gik også over alt forventning, da vi fik lagt en slagplan. 7 personer har jo 7 meninger :-) Hækken er en stedsegrøn Liguster.

      Tak, der er længe til på torsdag, men at få fremrykket tiden, er ikke nemt hos en travl mand.

      Slet
  5. Godt gravet, men træls med skulderen håber du har fået sovet...;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Søvnen blev ganske udmærket og også lidt længere end den plejer :-)

      Slet
  6. I var dæleme da også effektive!
    Jeg har været med til at plante et større læbælte engang og kan stadig meget tydeligt huske, hvordan jeg havde det i dagene derefter - jeg føler med dig.
    Og selv mor deltog aktivt, ser jeg. Godt gået af hende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kunne godt mærke at de sidste 6-8 meter ikke gik nær så hurtigt som de første, men vi havde ikke regnet med at blive færdige så tidligt.
      I morges da jeg skulle ud ad sengen, kunne jeg godt mærke nogle muskler, der ikke havde været brugt længe, men ellers mærker jeg ikke noget ud over skulderen.
      Mor deltog også, hun vil jo gerne, hvis hun kan, og lidt har også ret. Det hun laver slipper andre for :-)

      Slet
  7. Hej! 150 Häckplanter det är många det !! Ha en fin dag !

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mange. Tak i lige måde.

      Slet
  8. fantastisk arbejdsteam , i fik stablet på benene,man kan se i hygggede jer gevaldigt, forfærdeligt med din skulder pas godt på den , jeg ved det havde en "kold2 skulder, det tog mere end et år inden jeg selv kunne tage en trøje eller jakke på selv,og den har stadig men,,,SÅ PAS GODT PÅ DIG SELV...

    SvarSlet
  9. Det hele går altid lettere til musik :-)
    En kold skulder har jeg også haft, jeg kunne ikke få hånden op og redde mit hår.
    Jeg har haft problemer med armen i mange år. Jeg ved godt at der er grænser for hvad jeg skal byde den. Akupunktøren fikser den for mig hver måned, nogle gange 2 gange om ugen. Han siger til, hvis der er noget jeg skal lade være med, for at undgå at besøge ham så tit, og dermed spare lidt penge. Det er da ærlig snak. Men den har nu en gang påtaget sig at være arm, så må den også udføre det arbejde der er tiltænkt den :-)

    SvarSlet
  10. Sikke da en skøn gave - og i særdeleshed også at i kom og gravede alle hullerne! God aften :)

    SvarSlet
  11. Der er ingen tvivl om at hullerne tæller godt med :-)
    Tak og det samme til dig.

    SvarSlet
  12. Jeg kom bare lige forbi.
    Gode billeder.
    En rigtig god gave ide`, og rigtig fin at i selv gravede hullerne og plantede hækken. Bedre kan det jo ikke blive.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det kunne næsten ikke blive bedre. Velbekomme og i lige måde.

      Slet
    2. Hvor var det bare en god gave. Næsten den bedste jeg nogensinde har hørt om. Og hvor fedt for jer, at i fik selskab undervejs. Så blev slæbet ikke så slemt alligevel.

      Slet
    3. Når der er musik til arbejdet, glider det meget lettere. Vi er alle glade for vi var så mange til at trække læsset :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)