søndag den 1. maj 2016

Fra gallatøj til bisættelse og andet tiden er gået med

I dag søndag, er det første gang i en hel uge min pc er tændt. Jeg har tjekket mail via min iPad, men ret meget mere er det ikke blevet til. Siden vi kom hjem fra ferie, har det været de store begivenheders tid, og dagene er gået med en del overarbejde og meget andet. Lidt af det kommer her.
image2Mens vi holdt ferie på Madeira, kom der en mail fra Camilla, som lød, hvis jeg nu bestiller denne kjole, som er 14 meter for lang, (det var barnets udtryk) tror du så, du kan lægge den op?
Med mindre jeg får en sms, tjekker jeg hverken mail eller andre sociale medier midt på dagen under en ferie. Det sker kun hvis vi tilfældigvis opholder os på hotellet. Det ved alle mine nærmeste. Derfor blev det aften, inden jeg så Camillas mail og fik svaret hende, at det troede jeg nok, jeg kunne, men at det altid er svært at se noget på et billede. Jeg anede intet om stof eller noget andet, der kunne volde kvaler. Svaret kom hurtigt. Den er bestilt, for jeg rejser på forretningsrejse i morgen, så hvis jeg skal nå at få den tilsendt, prøvet og evt. byttet eller tilpasset, var det sidste chance.
Aftalen blev at hun kom til Lolland Store Bededag, hvor hun havde god tid, også tid til at indpasse sig efter mine nødvendige gøremål. Jeg fik ændret min aftale med mor, som jeg havde lovet at at tage mig af. De fleste af de arbejdsopgaver jeg skulle klare for mor, kunne foregå udenfor hendes eget hjem. Løsningen blev, at jeg hentede mor herned, samtidig med at jeg fik købt blomster og grønt til et par bårebuketter, vi skulle bruge til bisættelsen om lørdagen. På den måde måde blev mors dag endnu mere oplevelsesrig. 
P1110013 P1110015 P1110040

Da gallakjolen, med det lange slæb, blev pakket ud af posen, kunne jeg hurtigt se, at den opgave turde jeg godt sige ja til. Camilla hoppede i kjolen. Bortset fra længden, sad den som var den syet til hende. Vi fandt den rigtige længde, og jeg begyndte at klippe. Du milde kineser med stof. Tre lag skulle der klippes af. Da Camilla prøvede den igen, for at se om længden var ok, og om hun kunne forlige sig med slæbet, var der noget galt. På underligste vis, hang der en masse stof ud under kjolen i den ene side. Min første tanke var, åh nej, jeg har vel ikke klippet forkert, men inden jeg fik sved på panden, fandt jeg ud af at det bare var endnu et lag kjolestof. Det fjerde lag havde jeg ikke opdaget, da jeg klippede de andre tre af, men det fik så også en gang af saksen. Heldigvis behøvede hun ikke at have den færdige kjole med hjem, så resten af arbejdet kunne vente, til jeg havde bedre tid.
P1110019Nu gjaldt det om at få klaret arbejdet for mor og få fabrikeret et par bårebuketter til næste dag, hvor vi skulle til bisættelse. Før i tiden kunne vi bare sige til mor, hvad tid hun skulle være færdig til afhentning. I dag kræver det, at vi skal klare alt fra at finde tøj frem. Soignere og klæde hende af og på. Nok om det, det kræver flere indlæg alene at forklare mors situation, og det vi står i.
Det var en lidt usædvanlig bisættelse. Min onkel, som i flere år havde ønsket at forlade denne verden, døde i januar næsten 93 år gammel. Hans ønske var at blive forenet med sin hustru, min P1110024faster, på deres bryllupsdag i den kirke de blev viet i for 72 år siden. Det var en smuk bisættelse i et fantastisk vejr, og en efterfølgende meget, meget hyggelig sammenkomst med en lille sluttet skare af de allernærmeste. Der blev talt om alt, hvad der rører sig i denne verden. Vi fik opfrisket minderne fra barndommen, talt om familien som ikke er her mere.  Alle havde svært ved at løsrive sig og tage derfra.
Store Bededag og lørdag var det et solrigt og smukt vejr. Her ville jeg gerne have været i haven. Det var der bare ikke tid til, derfor skulle det være søndag, men det ødelagde vejret. Vi vågnede op til hagl og snevejr, så var det nærliggende bl.a. at arbejde videre med kjolen. Der skal en hel del knappenåle til, når 20 meter kjole i 4 lag, i noget meget levende stof, skal lægges op. Jeg skulle have fat i noget mere sytråd, i den rigtige farve, inden jeg gik i gang med at sømme den op på maskinen med tvillingenål, som den oprindelig var.
P1110031 P1110032a

En arbejdsuge forsvandt som dug for solen. Aftenerne ligeså med alt fra akupunktør, generalforsamling og et lille interessant møde om hvad der skal ske med vor lille by i fremtiden og hvilke muligheder vi har for at gøre den mere attraktiv. Der skal bruges frivillig arbejdskraft, og vi støtter op. Det gør vi også, når der som forleden aften var arrangeret noget på ungernes skole, hvor de stod i boder og solgte alt fra mad, kaffe, kage og afholdt loppemarked. Alt sammen til fordel for ungerne.
Ugen blev afsluttende med Marks 33 års fødselsdag i fredags. Endnu en dejlig aften, inden vi cyklede hjem. I går lørdag kom jeg så endelig i haven og i havecenteret, hvor jeg fik købt og efterfølgende plantet både lidt i krukker og i drivhuset , samt fjernet en masse ukrudt. Der blev bud efter familiens dåbskjole, så jeg smed rive og roehakke og P1110034kørte afsted. Selvom mor nu har 8 oldebørn (i lige linje) er det det første oldebarn, der skal døbes i den dåbskjole, der blev syet til Mads og som indtil nu kun er blevet brugt 4 gange, trods det at mor har 6 børnebørn, der også alle kunne være døbt i den. Når et par slår pjalterne sammen er der traditioner på begge sider, så hvad skal man vælge? Nogle vælger til den ene side, andre til den anden, og andre igen vælger begge fra, og starter noget nyt op. Det er mest det sidste, der er sket i vores familie.
P1110046I formiddags kom Camilla for at hente sin kjole. Den blev prøvet og var oveni købet til både at gå og vende i. Det eneste hun nok ikke skal er at bakke, så kommer hun nok i karambolage  med slæbet.
Hun og jeg gik en lang tur i skoven på 6-7 km. Både hun og jeg elsker den skov. Hver gang hun kommer hjem, skal hun altid ud og gå en tur i den. Her er altid så smukt og idyllisk, siger hun, prøv bare at se der og der… og der…P1110049
Det er den skov med det udsyn og alle de bakker, jeg savner at kunne gå tur i hver eneste dag, siger hun. Efter frokost kørte hun hjem, og jeg fortsatte mit arbejde i haven. Det har været et fantastisk vejr, hvor jeg fik luftet mine hvide ben og knapt så hvide arme.
P1110055
Nu tager jeg lige 3 hektiske arbejdsdage mere, men forude venter hele 4 fridage i træk. Siden december har vi haft reserveret denne weekend i kalenderen til camping, men det er vi blevet enige om at droppe. Jeg har mere brug for at have nogle dage, hvor jeg kan lave, nøjagtig det der passer mig. Ideerne er mange, men ikke noget jeg absolut skal. 
Det lykkedes mig at få kogt 10 (i mine øjne) interessante dage ned til et enkelt blogindlæg. Det kan altså lade sig gøre. Det skal jeg nok arbejde lidt  mere på i fremtiden, men ferien på Madeira, bliver nok i den ‘gamle’ version. Her mangler jeg stadig 4 dage at berette om, men inden det sker, må jeg se at komme forbi jer andre, for at læse om hvad der har rørt sig hos jer, men nu skal jeg ud i haven og redde mine 3 maskinfulde tøj, og så skal jeg have en tår aftenkaffe.

14 kommentarer:

  1. Interessant indlæg. Sådan en kjoledag må vel kaldes en havfruekjole. Det er en fornøjelse at se din datter i den. Forstår godt hun faldt for den.
    Det var da et standpunkt have at ville bisættes på sin bryllupsdag, men godt det kunne lade sig gøre.
    Måtte de 4 dage "uden med noget" bekomme dig vel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kjolen kan let få tankerne hen på en havfrue. C havde fået at vide at den nok ville være svær at gå i(læs flytte benene) men det har hun ingen problemer med. Der kan sagten skridtes af.

      Det var en ret speciel ceremoni. Præsten blev også takket mange gange for sin velvillighed.
      Tak, det er jeg overbevist om de gør.

      Slet
  2. Sikken flot kjole! Den er en rød løber værdig :-)

    Jeg synes ikke, du skal 'koge' dine indlæg. Nogle gange fylder en halv dag altså et helt indlæg, og sådan skal det bare være.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hun er også vældig glad for valget. Hun har altid været til det enkle, altså uden flæser, pynt og andre dikkedarer. Denne opfyldte hendes krav, men også kravet om gallatøj.

      Tak. Det er altid rart at høre en uforbeholden mening. Det ender sikkert som det plejer, hvor nogle er sammenkogte og andre små episoder kan få lov at brede sig gevaldigt. Jeg har så mange ideer til hvad jeg kan, skal og vil skrive om, men tiden til det mangler, og nu skinner solen oven i købet også efter fyraften. Det får mig ikke til at prioritere mere tid foran pc'en :-)

      Slet
  3. Hvor er det en flot kjole, der sidder som støbt på din datter. Jeg håber, hun får en god fest i den.
    Igen er jeg imponeret over dine kreative evner - både mht. oplægning af tøj og fabrikation af smukke bårebuketter. Det første hader jeg af et godt hjerte, og det det sidste ville jeg ikke engang overveje at kaste mig over. Men så er det jo godt, at der er butikker, der kan den slags ;-)
    Jeg blev også glad over at læse, at jeres by er befolket af ildsjæle, der også får andre sat i gang. Vi må og skal bevare livet uden for de store byer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, tænk at man bare kan bestille sådan en kjole på nettet, og så sidder den perfekt. Det tror jeg bestemt hun gør og jeg ville gerne være fluen på væggen.
      Før i tiden syede jeg ALT tøj til mig selv og ungerne, lige fra undertøj, badetøj til frakker og skitøj. Mine niecer og nevø fik også altid hjemmesyet tøj til jul og fødselsdag. Jeg synes det var sjovt, men tiden ændrer sig. Jeg drømmer somme tider om at kaste mig ud i det igen, men den tid, du ved :-) Vi skal nok være glade for at der findes både skræddere, blomsterbutikker og mange andre butikker. Vi har brug for at nogen holder julene i gang både på den ene og den anden side af disken.
      Vi har nogle fantastiske ildsjæle og her sker meget, men vi kan godt bruge flere hænder. Det er store projekter der skal gang i, og så skal vi have fortalt turisterne hvor smukt her er. "Vi" er i gang med en byportal på nettet, men selvom det er frivillige kræfter, så er alt ikke gratis og vi er kun en lille by, så der skal søges fonde. Desværre er det sådan at arbejdet skal være udført før pengene bevilliges, så det er mange penge der skal lægges ud af en tom kasse.

      Slet
  4. Skønt med 4 fridage i vente. Umiddelbart ser det ud til det bliver dage med masser af ude aktivitet, måske endda i sandaler og bare tæer :-)
    Smuk kjole både din datters og dåbskjolen. Vi har også en familie dåbskjole, det er ikke fra min side. Kjolen er blevet brugt mellem 3 i første led, og her er der 8 børn, der nu har 8 børn.
    God arbejdsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke så tosset, og der skal prioriteres noget udeliv med den vejrudsigt.
      Familiedåbskloler er vi nok mange der har, men sjovt er det da når nogen vil føre traditionen videre. Ja, familien vokser og vokser også her. Vores er nu så stor, at vi ikke samles på en gang mere, da det kræver et festlokale.
      Tak, om et øjeblik hopper jeg på cyklen og snupper sidste arbejdsdag i denne uge.

      Slet
  5. Jeg kan sagtens sætte mig ind i den fornemmelse - har jeg klippet forkert! Jeg ved ikke hvordan man lærer det, skønt min bedstefar var tilskærer og skrædder. Flot arbejde. Hvor er det en flot kjole! Og flot pige/dame!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvordan man lærer det? Tja...Jeg startede med dukketøj længe før jeg begyndte i skolen og så findes der selvfølgelig mønstre og syvejledning, når man starter på helt nye sager. En kjoleoplægning som denne model, kan ikke kaldes det store skrædderarbejde.
      Tak. Det vil jeg lade gå videre :-)

      Slet
  6. Jeg har det nok lidt lige som Fruen: At det nemt bliver for meget at skrive så koncentreret, så hellere en ting eller højst to ad gangen. Som kommentator aner man jo heller ikke, hvor man skal ende, og hvor man skal begynde ;-)
    Jeg vil derfor også bare sige, at Camilla ser vildt godt ud i den kjole, en eller anden har hældt hende i. Åhhh suk, hvor jeg kommer til at tænke tilbage på dengang, man kunne bære den slags kjoler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og nogen vil helt sikkert mene det er noget rodet noget. Der er jo bare det, at bloggen også er en slags dagbog, men den indeholder jo alligevel langt fra alt det, der sker i mit liv. Begrænsningens kunst ER svær, også her :-) Heldigvis behøver man jo ikke kommentere alt ;-)
      Tak, hun er også srlv tilfreds, og det er jo godt, for det køb gjorde ondt på pengepungen, sagde hun. Ja, den figur husker jeg godt, både min og din :-)

      Noget helt andet. Jeg mener du har sagt, at hvis Corselitze igen åbnede for besøg på hovedbygningen til de private grmakker, så ville du gerne vide det. Det sker på søndag.

      Slet
    2. Arrrggghhh, tak, ja, det lovede du og tak fordi du huskede det.
      Men. På søndag har vi gæster, fordi der også er fransk marked i Præstø, så den aftale er næsten et helt år gammel - og kan ikke laves om, desværre ...
      Du husker så godt, så mon ikke du også kan huske at fortælle mig det i 2017? :-)

      Slet
    3. Det er ikke hvert år de åbner hovedbygningen for offentligheden, selvom de markerer skovens dag hvert år, men jeg skal prøve at huske dig på det næste gang, det sker.
      God fornøjelse i Præstø mellem en million mennesker. Vi camperede der for nogle år siden, mens der var fransk marked.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)