søndag den 15. februar 2015

En weekend med det hele

20150213_161645I fredags skyndte jeg med hjem, parkerede bilen i garagen, vendte en omgang i huset, hvorefter vi gik til fødselsdag. Mads havde inviteret en snes venner, naboer samt os til  fyraftensøl (rødvin til den kræsne) og røde pølser i garagen, hvor han havde dækket op.

Nabokonen kom med nybagte marcipanhorn. Det var rigtigt hyggeligt at være en del af, og det blev sent før vi gik hjem og det blev lørdag inden jeg kom i seng.
Lørdag stod den på madlavning og andet for at opretholde hjemmets nødvendige vedligeholdelse. Vi havde inviteret vennerne på mad. En dyreryg var taget op af fryseren. Fileterne skar jeg fra. Skroget blev kogt og kødet pillet af til en anden god gang. Lidt tidskrævende, men intet skal gå til spilde. De hele filetter blev stegt rosa på panden, og serveret med flødekartofler, en appelsinsalat, hvor løg og appelsiner havde trukket i en olie-æblecidereddikedressing. Nødder efter smag (eller overfølsomhed)  Hjemmelavt is til dessert. Der er to i det selskab der er store isspisere. Hjemmebag blev serveret til kaffen. Her er det de samme to personer, der elsker kage.  
P1050260 P1050257

Efter en hyggelig aften kørte vennerne, og jeg havde et køkken med opvask overalt. Havde vi været hjemme søndag, havde opvasken, eller en del af den, fået lov at stå natten over, men det var vi ikke, og jeg forlader ikke mit hjem i sådan en tilstand, fordi jeg hader at komme hjem til sådan et rod. Atter blev klokken over midnat før jeg fandt min seng. I løbet af dagen fik jeg lavet fyld til nogle grove sandwich, vi skulle have med på søndagsturen. De blev lagt sammen, så de kunne nå at trække.
Mark havde givet mor en julegave. En tur på Rosenborg med indløsningsdag i dag.
Da emnet blev berørt ved familiens julefrokost, blev vi enige om at Allan og jeg skulle P1050261med. For det første fordi vi interesserer os for slotte, bygningshåndværk og historie, og selv havde talt om at besøge Rosenborg. For det andet, er Marks kæreste overHOvedet ikke det fjerneste interesseret i noget af det, og ville meget nødig bruge sin tid på det, så Mark synes det kunne være sjovt at dele interessen med os. Da vi stod op i morges, var vi klar over at der havde været skyderi, der hvor vi skulle være, og der ville være politi overalt. Kunne vi ikke komme på Rosenborg, måtte vi jo bare finde noget andet, var vi enige om.
Ankommet til københavn om formiddagen, blev kaffe og brød pakket ud midt på fortorvet, og vi lagde lidt bund, så vi kunne klare os nogle timer. Men meget mere om det på et senere tidspunkt. P1050372
I morgen bliver Mads 37, og kan, hvis han er heldig, ‘nøjes’ med en arbejdsdag på 12 timer, så jeg har inviteret ham på aftensmad i dagens andledning. Jeg ved det ikke bliver sent, for han møder hver dag kl. 5:00, så det er tidligt godnat for ham. Nu vil jeg også se, om jeg kan få indhentet lidt nattesøvn. 

15 kommentarer:

  1. Tillykke med sønnens fødselsdag. Du har godt nok haft en travl/aktiv weekend, hvor der var plads til en københavner tur. Det er så hyggeligt med kaffe og brød, når man er på tur, og sparer på dyre café besøg, gør man jo også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Ja, weekenden var fyldt godt op. Der er noget ganske særligt over at spise maden i det fri også selvom det er stående klap-sammen-madder.

      Slet
  2. Atter en weekend med mange gøremål. Jeg kan ikke helt gennemskue, om jeres tur til Rosenborg blev spoleret af nattens begivenheder. Forhåbentlig ikke?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var ikke plads til mere i den weekend. Det gik som planlagt. Vi fik set hele Rosenborg og lidt til.

      Slet
  3. Tillykke med fødselaren.
    Du kan da komme langt omkring på en weekend...
    Rosenborg er også et besøg værd... foruden alt det andet man gerne vil nå!
    Selvom det står i skyggen af skyderiet... Der må have være en anderledes stemning i byen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Ja, det kan du jo også :-)
      Julegaven lød kun på Rosenborg, men der kom flere tillægsgaver oveni.
      Der var absolut intet at se eller mærke på noget som helst. Vi gik godt nok ikke forbi hverken Krudttønden eller Synagogen, men i gaderne op til. Politi så vi ikke mere af, en vi gør en ganske almindelig dag derinde. Alt var ganske normalt

      Slet
  4. Sikke nogle dejlige dage. De filetter ser da usædvanlig lækre ud.
    Og tillykke med sønnen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fileterne så endnu bedre ud efter nogle få minutter på panden. Møre og lækre som dyrekød altid er.
      Tak :-)

      Slet
  5. Som sædvanlig har I haft gang i mange gøremål i jeres weekend. :-)
    Jeg har stadig Rosenborg til gode.. men mon ikke jeg når det en dag. De gange jeg har været tæt på, er endt på græsset i Kgs.Have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Weekenden blev fyldt og blandet godt.
      Det gør du helt sikkert. Både græs og bænke var for koldt at slå sig ned på i søndags, og haven var meget bar, men sådan ser årstiden jo ud lige nu.

      Slet
  6. Ja, Kongens Have har jeg været i mange gange, men har aldrig været inde på Rosenborg.
    Jeg kan godt lide at have madpakke med på ture, men jeg må nok indrømme, at jeg ikke ville have taget en med til København, hvor der er så mange spisemuligheder ... ;-)
    Det lyder som om det var en god dag for jer alle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ang. maden.... Marks gave til mor lød på at han smurte nogle sandwich og tog kaffe med til de to, samt at han betalte indgange(ne) og aftensmad. Vi fulgte bare 'opskriften.' Samtidig havde vi alle spist morgenmad 6:30 og vidste vi ville blev sultne når vi nåede frem. Hvis det første vi skulle bruge tid på, var at finde et spisested, for at kunne holde den gående til Rosenborg lukkede, så fik vi ikke nok tid på slottet.
      Det blev en rigtig dejlig dag for os alle

      Slet
  7. Ja, den weekend blev udnyttet totalt.
    Rosenborg er et besøg værd og vi klarede os med de 4 timer de havde åbent, men kunne have brugt mere tid.

    SvarSlet
  8. Der har sandelig været gang i den i den weekend. Vi tager også hyppigt selv mad med - det er ret enkelt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har der. Medbragt mad er nemt til udflugter. Det kan spises stående, gående og alle vegne.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)