torsdag den 30. juli 2015

En dag på Christiansø

Søndag dem 19. juli 2015
P1070735Inden vi gik om bord på båden til Christiansø, gik vi en tur i Gudhjems stejle gader, selvom vi havde travet der så sent som i går.
Da vi var kommet ombord, hørte jeg nogen spille og synge.
Vi blev altså sendt afsted med fuld musik. Vi hørte Prinsesse Tove og Der går altid både tilbage, tilbage til Gudhjem igen. Det gav smil på læben hos mange af os på båden. Det er åbenbart meget normalt på den tidlige afgang i sommerperioden, og en sjov start på turen.
Sejlturen varede en time, og derude på Østersøen, dukkede pludselig et stort gammelt skib op. Kusinen fortalte senere, at det havde været i tv, og at det var sejlet fra Frankrig, lastet med dyre vine til de bedre restaurenter på Bornholm. Skibet sejler helt uden motor. Der er mere at finde om Treshombres her.
P1070743 sæler
Da vi nærmede os Christiansø, slog kaptajnen en afstikker mod Tat for at vise os at Østersøen var fyldt med gråsæler, og at et pæn lille flok lå og solede sig ved Tat. Vi så hundredevis af sæler i vand og på land, men de er ikke nemme at zoome ind på, når både sælerne, båden og bølgerne er i konstant bevægelse. Allan fulgte sælerne i kiggerten, mens jeg prøvede det samme gennem kameraet. Det så dog bedre ud i kikkerten, men man kunne også se dem med det blotte øje.P1070751
Vi kom i land, og gik straks rundt om øen, som næsten overalt er omringet af en stor tyk mur, som dette billede er taget igennem, fordi jeg synes det er sjovere, end det sædvanlige ‘ankomstbillede’.  Der er 2.500 meter løbende murværk.
Jeg har været på Ertholmene før, men det er snart en menneskealder siden. Nemlig med skolen i 1969, og der måtte vi ikke gå så langt omkring, så denne gang skulle jeg have det hele med.
P1070758 P1070759

Jeg havde læst lidt på lektien hjemmefra, hvor det overraskede mig, at al øens vandforsyning udelukkende bestod af overfladevand fra regnvandsbassiner og søer indtil sidste år. Det betød at vandet var mere brunt end klart, og havde en bismag af klor, fordi bassinerne også er et yndet tilholdssted for fuglene. I tørre perioder, måtte drikkevandet sejles fra Bornholm. Til toiletter med mere, brugte man havvand. Christiansø blev først selvforsynende med drikkevand februar 2014.
P1070754a P1070756

Der findes to campingpladser på øen, med rigtig fine faciliteter. En stor del af den mur der omkranser øen, blev regnet væk under en torden i 1999. Den er nu bygget op igen. Hver eneste sten er løftet og lagt på plads pr. håndkraft. Imponerende i vor tid med alle de hjælpemidler der ellers findes.
P1070760 P1070762

De mange små huse minder os en hel del om de færøske. Der er ikke meget plads inde i huset. Mens Allan tog et hvil, gik jeg på opdagelse alene. Jeg talte med en feriegæst, som vinkede mig nærmere. Hun havde lånt en bolig, og vi fik os en lille snak. Flere af husene er på 9 kvm. Det er jo ikke mere end et børneværelse.
P1070764 P1070806

Det var hyggeligt at går der, op og ned ad små smalle stier og trapper mellem de små stenhuse. Det måtte Allan altså ikke gå glip af, så vi tog en tur sammen også.
Der er også store huse, og et meget langt hus med lejligheder. Her under ses for- og bagsiden af bygningen.
P1070769 P1070801
Vi skulle også på Frederiksø. En lang gangbro forbinder de to øer. Vi ville spise frokosten hos Ruths Kryddersild, men der var lukket om søndagen.
P1070770 P1070771

Der skrives og siges, at man let kan se begge øer på de 3 timer der går, inden den første båd sejler igen. Det kan man i store træk også, men ikke når man vil udforske hver en krog, så vi havde ikke travlt, vi ville være sikker på at få det hele med. Vi kunne godt bruge 3 timer mere, så da alle andre gik ned til båden, var der plads til os på Christiansø Gæstgiveri, hvor vi spiste en sen frokost. Et hyggeligt sted. Utrolig lækker mad og en fantastisk udsigt.P1070777
Det havde været tørt og lunt hele dagen, men det trak sammen til regn. Vi gik videre for at se kirken, kirkegården, tårnet og andre hjørner. Pludselig styrtede det ned og vores regntøj lå godt og tørt på cyklerne på Bornholm. Værst var det med Allans høreapparater. De druknede så han intet kunne høre. Med fagter og fingersprog blev han bedt om at pille dem ud og stoppe dem i rygsækken, så de ikke tog mere skade end højst nødvendigt.
Vi fandt lidt tørvejr i Det store Tårn, som er under restaurering. Regnen betød at det vrimlede frem med tudser alle vegne. Man skulle virkelig se sig for inden man flyttede foden fra sted til sted. Aldrig har vi set så mange grønne og brune tudser på en gang.
IMG_9357 P1070797

Vi fandt atter ly i Gæstgiveriet, hvor vi fik os en tår kaffe med æblekage og blev tørret lidt, men der er grænser for, hvor længe vi kan sidde og lave ingenting, så ud i regnen igen med os, til vi kunne komme hjem. Båden vippede endnu mere på hjemturen end på udturen, men det blev tørvejr igen.
Der er meget, jeg ikke har nævnt eller vist, men indlægget er vist blevet langt nok nu.
Lidt info: Christiansø har 90 indbyggere fordelt på 40 husstande og besøges årligt af 60.000 turister. Du kan også finde mere om Ertholmene her. Øerne er absolut et besøg værd.

1. Tak for en dejlig tur, fine billeder og interessante oplysninger.
    Jeg har været på Bornholm to gange, men aldrig på Ertholmene og Christiansø. De små charmerende huse minder om Færøerne, som du skriver, men jeg ser også irske og franske landsbyer for mig

1. Det er en lille øgruppe, der udgør Ærtholmene, hvoraf kun Christiansø og frederiksø er beboede. De små huse findes selvfølgelig, som du skriver også andre steder i verden, men det specielle ved Ertholmene og Færøerne er, at det er dansk, selvom man måske ikke umiddelbart tænker på Færøerne som en del af Danmark.

2. Tak for turen til de to små øer derude i Østersøen. Jeg har kun været derude en enkelt gang og det er mange mange år siden. :-)

1. Det var det samme her, indtil i år, men de er absolut et gensyn værd.

3. De druknede høreapparater er forhåbentlig kommet til at du igen? Har aldrig tænkt på, at de ville kunne dø i en simpel - omend kraftig - regnbyge. Vi var på øerne for 6-7 år siden, og det, der hænger allermest fast i Donnaens erindring, er øjeblikket, da en måge forsøgte at stjæle Gemalens wienerbrød :-) Er der ikke noget med, at Christiansø er kendt for en særlig slags frøer?

1. Ja, heldigvis. Kusinen havde sådan et lille desinficerings-tørreapparat han kunne låne. En føntørrer har også vist sig at være brugelig, men høreapparater tåler ikke vand. Heldigvis havde han et par ekstra, da han både har sine egne, og et par testapparater fra GN. Man får jo ikke bare et par nye.

De frække måger. Den oplevelse vil vist altid stå skarpt i Donnaens erindring, og dermed også jeres :-) De frækkeste af slagsen, så vi på Bornholm. De sad på bordene og spiste med af mere eller mindre forladte tallerkener. Der skulle man virkelig passe på sin mad.
      Jo, den i Danmark sjældne Grønbrogede tudse.

4. Ih. Tak for et dejligt gensyn med øerne. Jeg var der med skolen i ..'68 tror jeg.
    De er så specielle. Sjovt, at du også oplevede alle de frøer/tudser.
    Jeg var også betaget af de mange edderfugle omkring øerne. Bornholm er bestemt en tur værd... måske næste år. Vi har en aftale med Læsø i år.

1. Selvom det for både du og jeg er længe siden, så er det en oplevelse man husker altid. Var vi taget hjem med den første båd, havde vi ikke set en eneste tudse, selvom vi gik og ledte efter dem. Jeg spurgte en øbo, hvor man kunne finde dem. Hans svar var at det var så tørt, at de gemte sig indtil der kom vand.
      Vi så også mange edderfuglene ligge på stenene, eller piggene, som stenene kaldes. Vi havde talt om Bornholm de sidste 3-4 år - nu blev det endelig en realitet. Læsø har vi stadig tilgode.

5. Igen tak for turen. Man behøver jo slet ikke selv at tage afsted, så grundigt som du beskriver det hele :-)
    Jeg gad godt nok ikke bo på nogle af de øer, må jeg indrømme ...

1. Jeg vil nu mene at man snyder sig selv for en oplevelse, ved 'kun' at læse med her :-)
      Jeg gad heller ikke bo på sådan en lille ø, uden at have broforbindelse, men jeg elsker at besøge de små øer for en dag eller mere. Allan talte om en enkelt overnatning på Christiansø en anden gang, men det bliver nok næppe til noget, tror jeg.

6. Sikke da en dejlig ferie I har haft - og tak for billeder, der giver gode minder.
    Jeg har ikke været på Bornholm, siden jeg var der med skolen, jeg tror, det var i 1970, det var en rigtig dejlig tur, hvor vi så stort set alt det, du har beskrevet og mere til, dog var vi ikke på Christiansø, fordi vejret ikke var til det :)
    Jeg kunne såmænd godt tænke mig at komme derover igen, men jeg er ikke meget for at sejle, jeg kan blive søsyg, selv om der er ikke er så meget som en krusning på havet og når jeg får søsygetabletter, så bliver jeg så sløv og sover, så snart jeg sidder ned.
    Forleden havde vi besøg af gode venner, der er/har været lære begge to, de har været afsted med skolebørn mange gange, men de havde også været derovre i juni, bare med sig selv og genset en masse og havde rigtig nydt det - tænker også, det må have været en fornøjelse, når man ikke længere skal bo på en lejrskole og have ansvaret for 20-25 børn :)

1. Jeg er også kun lige begyndt at berette om ferien, så der er meget endnu :-)
      Mens ungerne var små, ville vi også til Christiansø, men båden sejlede ikke p.g.a. af dårligt vejr. Det var dengang det var den lille postbåd, nu er det en noget større båd, hvor der er plads til mange mennesker. Postbåden vi sejlede med dengang, lå stadig i havnen, om den sejler derover stadigvæk, måske uden for den store sæson, ved jeg ikke.
      Jeg er bestemt heller ikke søstærk. Derfor opholder jeg mig altid på dækket. Søsygepiller har aldrig hjulpet mig, men ingefærtabletter og nu de nye armbånd til håndledene tror jeg har en effekt, men jeg kan altid mærke det alligevel og synes bestemt ikke det er rart. Jeg får tit at vide at båd eller skib ikke vipper, men i min verden vipper den ALTID og giver mig ubehag. Jeg bliver søsyg af at kigge på et stykke bølgepap :-)
      Det er noget helt andet at være på ferie uden ansvar for andre end sig selv, så det kan jeg godt forstå vennerne nød.

7. Selvom jeg har været på Bornholm flere gange, har Ertholmene af en eller anden grund endnu ikke stået på listen. Det kunne være sjovt at overnatte derovre, nu hvor der er en campingplads.
    Husbonden har lige købt en art bøllehat - vandtæt - netop på grund af høreapparaterne. Han KAN godt høre uden, men han skal vide, at man taler til ham, så når han er turleder, er det jo lidt uhøfligt ikke at svare på spørgsmål - og det er ikke alle der er klar over, at han bruger høreapparater.

1. Den lille campingplads er så hyggelig og ligger dejligt i læ bag de tykke mure. Der er også en stor teltplads, som er mindre hyggelig, set med vores øjne.
      En vandtæt bøllehat, lyder som en god ide, den vel jeg give videre. Din husbond bruger så de små bitte, næsten usynlige, høreapparater, kan jeg regne ud. Allan bruger de kraftigste og dermed også de største, der findes på markedet, som desværre snart ikke mere kan dække ham ind. Hans høretab bliver større og større, så teknologien kan ikke helt følge med.