søndag den 29. september 2013

Pærekage, pæresaft, pæremos og andre sysler

Pærekage Vi har haft vores pæretræer i rigtigt mange år. Normalt giver det ene et pænt stort udbytte, og det andet giver absolut aldrig noget, men det skal være der for at få en bestøvning. Sidste år havde vi ikke en eneste pære. Det var også meget småt med æblerne. I år er det frugtår. Den danske sommer har, nemlig i år, givet frugttæerne de mest optimale betingelser, for en rigtig god høst. Pæresaft og pæremos   
Foruden de pærer jeg plukkede for et par dage siden, har jeg plukket 6 kg mere. Altså ialt 14½ kg, og da pærer ikke kan holde sig ret længe, med mindre de er tilberedt, eller opbevares ved en temperatur på 2-4° måtte jeg jo gøre noget. 
Kage er altid et hit til Allans søde tand, så en stor pærebradepandekage blev bagt. Jeg prøvede at lave en portion ren pæresaft af 1 kg pærer, skrællet og skåret i små stykker, kogt og hængt til afdrypning, hvorefter saften igen blev kogt op og hældt på flaske. Det sorte, der ligger i flasken, er en vaniliestang. Pærestykkerne blev blendet til mos, og kogt op med sukker. Kan man lave æblekage med rasp og flødeskum, kan man vel også lave pærekage! Eller man kan bruge mosen til noget helt andet. Nu ligger den i fryseren.
Sigtebrød Når nu jeg skulle have gang i ovnen, kunne jeg jo lige så godt bage lidt brød samtidig. Forskellige melsorter kom på bordet. Gær, æg osv. blev hevet ud af køleskabet. Jeg havde planer om det helt store, men fandt ud af, at køleskabet trængte til en afvaskning. Vasketøjet skulle passes, lige som andre småting, jeg mødte på min vej. Lige pludselig have jeg bare gang i alt for meget, så det blev kun til to sigtebrød, og alt det andet blev sat på plads igen. Jeg stod jo stadig med en masse pærer, selv efter at have kogt en stor portion til fryseren også.
P1130542 P1130544
Knapt 6 kg var der tilbage, og så fik jeg en lys ide, at spørge søster, om hun ville have nogle af dem. Det ville hun gerne. Min svoger, som ellers er en ret kræsen mand, elsker pærevælling. Da jeg lærte svoger at kende, for 40 år siden, kunne det han spiste, tælles på 10 fingre. I vore unge dage, når vi var til jul- påske- og pinsefrokoster, havde han altid en dåse makrel samt en dåseåbner med i jakkelommen. Så var han sikker på, at han fik lidt at spise.
Tyttebær Tranebær
Tilbage til lørdagens høst og køkkensysler. Mine hokkaido, som jeg ellers plejer at drukne i, har ikke givet meget i år, så den høst var hurtigt overstået. Noget helt nyt i år, er mine tyttebær og tranebær. Begge dele blev plantet sidste år, så det blev kun til et eneste tranebær, og ingen tyttebær. Tyttebærrene er endnu ikke høstklare, men jeg fik høstet den kopfuld tranebær der var.P1130561
Lørdagen forsvandt, mest hen i pærer, og søndagen blev brugt på meget mere frugt hos Pometet i Tåstrup. Det bliver vist for nørdet at fortælle om. Du kan evt. besøge deres hjemmeside, hvor der er rigtigt meget information at hente. Frøsamlerne efterlyser gamle frøsorter til deres genbank. Samme sted kunne man bl.a. købe frø fra lollandske rosiner og meget andet. Læs evt.mere om dette på Frøsamlerforeningens hjemmeside. Foruden alt dette nørderi, var der uddeling af smagsprøver på forskellige specialiteter på flaske. Nogle var temmelige dyre. I dagens anledning specialpris 500,- kr. for en maskulin dessertvin, og 300,- for den feminine. Der var kirsebærvin og alkoholfrie moste. Ellen bemærk æblesorten Filippa til venstre i billedet, som i dag kunne købes hos Pometet. 

17 kommentarer:

  1. Imponerende hvad du kan nå på en weekend Pia.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal jo ikke lade kostbar tid gå til spilde ;-)

      Slet
  2. Hvis jeg ellers kunne ville jeg falde i svime over hvad du dog får udrettet. Jeg må besøge pometet snart - om lidt ser jeg på dets hjemmeside.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må se at notere datoen for åbent hus på Pometet næste år!

      Slet
    2. Det er en god ide. Eller noter frugtdoktoren Maren Korsgaard, som også arbejder flere andre steder, hun er eminent, der er selvfølgelig flere af hendes slags i dette land, men den kender jeg ikke.

      Slet
  3. Hvor når du meget! Det ser så lækkert ud, gør det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg udnytter bare den tid jeg har til rådighed ;-)

      Slet
  4. Hvor ser det lækkert ud alt sammen, du har da haft travlt :-) Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Travlt er ikke det rigtige ord, man skal jo ikke få stress ;-) jeg hygger mig med mine gøremål.

      Slet
  5. Pærevælling!!!! Jeg elsker det - men har ikke fået det siden jeg var hjemmeboende. Min far var jo fra Nykøbing Falster, og spiste det hjemme - men min mor er fra Nørrebro, og kendte intet til den slags. Men det måtte hun lære at lave - og vi fik det tit som barn. Det var god solid mad - og tilmed billig. Og pærerne kom også fra haven, og var hjemmesyltede.

    Jeg må vist finde en opskrift på det, så jeg kan forsøge mig herhjemme til vinter - nu har du virkelig fået munden til at løbe i vand!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt huske, du har nævnt, du har nogle rødder fra Falster ;-) Vi fik også jævnligt mælkemad som børn. Det var dengang vi tit fik to retter mad, og det var ikke dessert. Vi er ikke opvokset med hverken kage eller dessert, og dog frugtgrød eller jordbær om sommeren. Det var jo i haven. Blev vi budt et stykke kage, sagde vi tre tøser næsten altid nej tak, vi ville hellere have et stykke normalbrød (som det hed) eller sigtebrød, eller en bolle.

      Der må jo være opskrifter at finde på nettet, ellers deler jeg gerne :-)

      Slet
  6. Ej, tak for oplysningen - du skulle da ringet til mig ... eller have købt 10 kilo Filippa til mig! Det er jo tilsyneladende ikke et sted, hvor man lige smutter ind og forsyner sig med lidt frugt, andet end den ene gang om året. Eller kan jeg bare ikke læse deres hjemmeside, mon?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tænkte jeg altså slet ikke på, desværre. Du har læst helt rigtigt.
      Jeg ved nu heller ikke om man kunne købe så store mængder i den butik. Det var små bitte poser, folk gik derfra med. Der var alenlang kø, og jeg skulle jo ikke købe æbler, jeg har stadig 25 kg fra eget træ, men nu, eller meget snart, så kommer der Øhavsfrugt i butikkerne. Coop har indgået en aftale med 13 frugtavlere her fra øerne, så hold øje med mærkerne.
      Jeg har også googlet 'pluk selv filippa æbler' og der kommer altså flere bud. Det er ved at være sidste udkald fordi de fleste er høstet. God jagt ;-)

      Slet
  7. Ah, pærekage! Jeg sidder lige og bliver helt lækkersulten :-) Når nu du er ved at blive væk i pærer, er det måske meget godt, at du ikke får så mange hokkaidoer. På den måde slipper du for at bygge til ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ER godt, at det ikke er hvert år, det hele giver lige meget afkast, men af en eller anden mærkelig grund, savner man bare det man ikke lige har. Sidste år savnede jeg pærer, og i år hokkaido ;-) Vi skal bestemt ikke have bygget til. Jeg må prøve at begrænse mit indsamlergen ;-)

      Slet
  8. Jeg bliver helt forpustet. Vi har høster præcis 5 æbler i år (så det var ikke det, jeg blev forpustet af, men dit energiniveau). Kvædetræet bærer frugt for første gang i år. Der sidder 3 kvæder derude. Det giver vidst ikke meget mening at sætte det store apparat i gang for at tilberede dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var heller ikke meget mere vi havde på træet sidste år, men så kan man jo tage i pluk-selv-plantager ;-)
      Kvæderne kan du da fjerne kernehuset fra og koge resten til noget tilbehør til en kødret eller putte dem i kartoffelmosen ;-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)