fredag den 2. juli 2010

De gamle stole


For en hel del år siden, tog mine forældre en kraftigt, og vel nok også tiltrængt, oprydning, i deres hjem. I særdeleshed på det store loft, hvor stort set alt blev opmagasineret efterhånden, som tingene blev udskiftet. Det store bål i haven var tændt. Og var jeg ikke kommet forbi rettidigt, så havde disse to gamle stole været aflivet på bålet. Bevares, de havde bestemt set deres bedste dage, og var ubrugelige, som de så ud. De var lidt vakkelvorne og stolebetrækket var falmet og slidt. Et par fjerde stak ud, da opbindingen af disse også var forsvundet. Jeg kontaktede en antikvitetshandler, som beskæftigede sig med afsyring, opbinding osv. og fik et acceptabelt tilbud på udførelsen af dette. Hun havde gevaldigt travlt, men det hastede jo ikke, for jeg havde utallige timers broderi foran mig, før det kunne monteres. Selve mønsteret, gik rimeligt hurtigt, det var jo bestemt også det sjoveste, hvorimod udfyldningen var en kedelig nøvendighed, så det gik ikke så stærkt med det.

Efter mere end et år, var mit broderi endelig færdigt, og vi hentede stolene. Jeg var næsten grædefærdig, da jeg så hun havde lakeret stolene. Trods vor klare aftale, (som hun havde skrevet ned på papir) at stolene skulle være ubehandlet (læs: voksbehandlet) så var de altså blevet lakeret mørke. Det ville alle da have... måske, men ikke mig..... Selvfølgelig ville hun så lave det om, MEN det betød at hun skulle fjerne polstring og fjerde, skille stolene af og lægge dem i nyt syrebad, for igen at tørre, samle osv. og jeg kunne, med hendes travlhed, straks regne mig frem til at det måtte blive langt ude i fremtiden. Selvom det bestemt ikke passede mig, valgte jeg at beholde stolene, som de nu var kommet til at se ud, og monterede selv det færdige værk og afsluttede med stolebåndet.
Selvom det ikke er tidens trend mere, så står disse to stole for mig, på mange måder, som noget ret dyrebart.

3 kommentarer:

  1. Hvor er de smukke, stolene fra dine forældre. Jeg forstår godt, at du var ked af det da du så, at de var lakerede, jeg ville også have foretrukket en voksbehandling. Men på den anden side set, det bliver stolene jo ikke mindre smukke af. Jeg ved ikke om det kun er mig eller du har det på samme måde, men jeg finder møbler, porcelæn og i det hele taget minder fra mine forældre og bedsteforældre meget mere værd, end nyindkøbte ting.
    En rigtig god weekend.
    PS. Jeg sad og fik lyst til en rejemad da jeg læste dit sidste indlæg, mon ikke det skal på menuen i løbet af weekenden ☺

    SvarSlet
  2. Det ærgrer mig stadig den dag i dag, at de er lakeret. Vi sværmer her i huset meget til de voksede egetræsmøbler,som vor datter siger er oldnordiske og gammeldags, men jeg syntes nu de passer til vores hjem og smag.
    Hvis den gamle ting, er en smuk ting (altså passer til mig og min stil og mit hjem) så har det helt sikker en stor værdi.et er ikke alt jeg vil eje, det skal have en eller anden særlig værdi eller minde for mig. eller Allan) Disse stole sad vi på som ganske små i mit barndomskøkken.
    Også rigtig god weekend til dig. Det bliver MEGET varmt i morgen.

    SvarSlet
  3. Pia, sikke noget sjusk med de trykfejl. Hvorfor ser øjet det først bagefter.
    Her er der allerede 29 grader

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)