torsdag den 10. juni 2010

Bureaukrati - der er noget galt i Danmark


Nu må jeg have luft.
Min bror, (i skrivende stund kun halvt så gammel som jeg) er en slank, veltrænet sporty ung mand, med konditallet i orden. Jeg vil nærmest betegne ham som sportsnarkoman. For et par år siden fik han stillet diagnosen diskusprolaps. Og det er gået op og ned, desværre mest ned. I de sidste uger så meget ned ad bakke at han ikke kan køre bil, og kun ligge ned.
I dag var jeg så med ham på Center for rygkirurgi. Og der kan vi bestemt ikke sætte en finger på noget. Men, nu vil de fleste nok mene, at jeg bilder dem noget på ærmet, når jeg fortæller, at vi kun kunne få en samtale/undersøgelse i dag, på trods af, at Region Sjælland selv har henvist dertil. Systemet er nemlig skruet sådan sammen, at privathospitalet ikke må behandle samme patient to gange samme dag, hvis det offentlige skal betale. Ikke engang en telefonopringning til Region Sjælland fra lægens side, gav grønt lys for en scanning samme dag. Men først "i morgen" for da er det så OK. Hallo, det er da helt hen i vejret. Det betyder at min bror skal komme igen, og desværre ikke i morgen, fordi der ingen ledig tid er.
Det kalder jeg bureaukrati, og jeg mener helt afgjort også, at det var et sted man kunne spare penge, ved at tage det i en arbejdsgang, når nu alt fra samtale, operation og genoptræning findes i samme hus.
Vi må tage turen igen på mandag, hvor Center for Rygkirurgi, fik presset ham ind i kalenderen. Vi har godt to timers kørsel hver vej, og får oven i købet disse km refunderet af Region Sjælland. Jeg forstå ikke systemet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)