søndag den 1. november 2015

På tur i vandkanten på Lolland

Vi havde afsat hele lørdagen til at vise Ellen og John lidt rundt på Lolland. Vi startede med at besøge den lille cafë og gårdbutik i Sakskøbing, som åbnede i maj i år. Butikken har fået en fin velkomst og er godt besøgt. P1090315

Vi var ikke de eneste der ventede på at butikken åbnede. I gårdbutikken kan man finde et pænt udvalg af de mange speciale produkter, der fremstilles af de mange små lokale virksomheder på Lolland, Falster og Møn.
P1090322Da vi have kigget og købt, satte vi kursen mod det Gamle Mejeri i Erindlev, for at se den enorme stolesamling, som jeg tidligere har skrevet om. Man kan umuligt forestille sig, hvordan det er at se det ene rum efter det andet, fyldt op med tusindvis af stole. Man kan også gøre en rigtig god handel, hvis man står og mangler et møbel eller noget helt andet, da der udover museum også er loppesalg.
Uanset hvor man befinder sig på Lolland, er der íkke mange kilometer til vandet og vand er altid tiltrækkende at være i nærheden af. Solen prøvede forgæves at bryde igennem disen, der lå over hele landskabet, men det lykkedes ikke rigtigt.
Trods det er friluftlivet alligevel dejligt, så vi drak den sene formiddagskaffe ved Lundehøje havn til denne udsigt. P1090325a

Turen fortsatte til Errindlev havn, Olstrup Kirke, Lungholm Gods, fuglereservatet ved Saksfjed-Hyllekrog, de små miniature-sommerhuse ved Brunddragene, som jeg alt sammen har fortalt om før, så jeg vil nøjes med at vise et par stemningsbilleder.
P1090330 P1090335

Frokosten blev indtaget ved Østersøbadet til lyden af bølgeskvulp og en lidt kølig vind der på toppen af det 63 kilometer lange dige. Også jeg fik jakken på. P1090341

Efter at være kørt forbi de ca. 50 små huse, besøgte vi Lollands lufthavn, men der var ingen trafik i luften. Når nu vi var på de kanter, var det nærliggende at køre forbi vores sommerhusgrund. Vi har nemlig vores helt private, lille skov i baghaven. På vores egen lille matrikel fandt vi nogle fine svampe. Iflg. Ellen også en spisesvamp, men også nogle ukendte og sjove svampe.
P1090345 P1090351

Atter en gang satte vi os til bords ved vandkanten og drak en tår eftermiddagskaffe.   P1090358b

Det begyndte at blive mørkt, og jo lavere solen kom på himlen, des mere synlig blev den. Det var på tide at vende snuden hjemad, men som det sidste, ville vi lige vise dem det lille paradis, jeg ofte går en tur ned til. Desværre var der nu ikke meget lys over landskabet, men de kunne sagtens se, hvad jeg mente.
Dagens udflugt har jeg tidligere skrevet om både her, her og her, og hos Ellen kan du læse hendes version af dagens oplevelser.

1. Det er dejligt at kunne vise andre lidt af de skønne, men for turister, ukendte idylliske perler vi har her på øen. Især når 'de andre' er lige så begejstret for idyllen som vi er.

2. Ja, det var en herlig dag, I gav os der :-) - men du godeste, hvor jeg dog - i højere grad end normalt - ligner Michelinmanden. SÅ koldt var det trods alt heller ikke :-)

1. Vi prøver jo bare at give tilbage af samme skuffe, som I har givet os.

Haha, Michelinmanden... Den tanke strejfede mig virkelig ikke før du selv skrev det. Nej, rigtig koldt var det bestemt ikke, og det var jo helt lunt, da vi kom ned fra toppen af diget.

3. Du er god til at fremvise din egn... Det ser smukt ud... omend lidt koldt denne dag.
    Beklager at solen ikke kom frem, det var også overskyet her oppe.... :-(

1. Tak :-) Det synes vi jo også her er, smukt altså. Det var kun på toppen, der var koldt. Det meste af dagen behøvede jeg ingen overtøj, men bare en meget tynd trøje.
      I dagens anledning, kunne du da godt have sørget for bare en lille smule solskin midt på dagen, men du alene bestemmer jo desværre ikke ;-)

4. Sikke en tur og hvilke turguider, der sørger for forplejning undervejs. Tak for turen :-)

1. Ellen medbragte nu også kaffe og en meget, meget lækker kage, for som hun sagde, er det så HYGGEligt at drikke kaffe ude i naturen. Velbekomme :-)

5. Som altid sjovt at læse den samme historie fra to vinkler :-) Dejlig, men noget kølig og 'frisk' tur ser det ud til. Vi var faktisk på vej til Falster i den netop forgangne weekend, men manglende tilslutning gjorde andre mopsede, og så blev det aflyst ...

1. Var der læ, var det dejligt lunt, hvis du spørger mig :-)
      Det var ærgeligt at jeres tur røg i vasken. De ikke mopsede kunne da have taget afsted alene. Jeg tænker om I skulle besøge et af vores historiske museer, når nu Fruen har den interesse, eller Gemalen er klar til at cykle på en af vores ruter. Okay, det kunne jo være så meget andet, og du behøver ikke svare :-)

2. Planen var at samle noget familie i et sommerhus, men vi nåede aldrig til detailplanlægningen. Jeg ville helt sikkert gerne have været ud og se "noget", et fyr, nogle herregårde eller museer - bare noget. Gemalen er ikke klar til at være omkringfarende endnu, hvilket også var med til at skrinlægge planerne. En anden gang, måske :-)

3. Nåh... Ja, selvom det skulle være et familietræf, er det da rart at komme hjem med lidt andre oplevelser også. Du havde nok fundet noget at udforske, hvis det var blevet en realitet. Bliver det en dag aktuelt at tage hertil, og jeg på nogen måde kan hjælpe, så siger du bare til.

6. Sikke en dejlig dag I har haft sammen. :-)

1. Det var nemlig lige det, vi havde :-)

7. Det ser ud til at I har haft en festlig dag - og der er jo ingen grund til ikke at spise udendørs, når der er sørget for dug, hynder, mad og drikke i fornødent omfang.

1. Det var en fin dag. Nej det er da bare om at være ude, og nyde både mad og natur, når det er muligt.

8. Tak for en dejlig tur. Uha, kan ikke huske noget fra denne del af Danmark. Ved jeg har været der med mine forældre, men husker bare intet.
    Har ikke bil, så disse udflugter bliver det ikke lige til. ;-)

1. Ind imellem kan man godt være temmelig blank i den der hukommelse :-)
      Så kan det være rart, at man af og til kan tage med andre på visuel udflugt som denne her.