søndag den 26. juli 2015

Bornholm, hvor heldig kan man være!

Det er længe siden, vi bookede en sen færge, for at få overfarten til P1070673anæsten halv pris.
Fredag den 17. juli kørte vi hjemmefra i rigtig god tid, nemlig allerede kl. 17, med planer om at udnytte nogle timer i det sydlige Sverige. Da vi nærmede os Ystad, fik jeg pludselig en ide, og foreslog vi kørte direkte til færgen, for at se om vi havde mulighed for at komme over som chancebilist lidt tidligere.

Der holdt frygtelig mange biler, og de turde ikke love os, at vi kunne komme med, men kom vi ikke med, ville vi blive lukket ud igen. Vi kørte næsten direkte om bord og sejlede 20:30. Selvom der var mange biler med, i mere end en etage, så virkede den enorme færge gabende tom mange steder, så der var god plads. Den vippede mere end rigeligt til mig, den store katamaran, så jeg sejlede videre på landjorden, og tåler ikke ret godt bilkørslen heller.
Det var rigtigt rart at lande i Nexø allerede 22:30 i stedet for et sted mellem to og halv tre om natten.
Da vi kørte fra borde, ringede Allan til sin kusine, at vi var på vej for at hente den nøgle, hun havde skaffet til os. Da vi ankom var kaffen sat på bordet.P1070992a
Vi fik udleveret nøglen til det gæstehus, der skulle være vores hjem for den næste uge. Et fint lille hjem, der opfylder vores basale behov. En seng at sove i, og et sted at bade. En overnatning for os begge kostede 100,- kr. pr. nat. Køleskab medbragte vi selv, så vi har ikke lidt nogen nød. Levevilkårene er jo i samme størrelsesordning når vi camperer, og i øvrigt var vi velkomne hos kusinen, men det er rart at være uafhængig af andre.
Når vi er på ferie, ser vi aldrig tv, og internettet fylder heller ikke ret meget, hverken på den ene eller anden platform. Vi er jo stort set på farten fra vi står op til vi går i seng, så adgang til internettet, er ikke et must, men rart at have. Denne gang var internettet ikke en mulighed. For en måned siden overgav vi os, sikkert som de sidste personer i hele kongeriget, og fik internet på mobilen, men det er altså for småt og uhåndterligt til at kommentere på blogge eller noget andet, efter min mening, men det er rart at have med sig, når man lige skal finde en adresse til et eller andet.
Vi har haft det skønneste sommervejr det meste af tiden. Vi har oplevet så meget. Vi har kørt i bil, vi har cyklet og vandret rundt på øen. Vi har været på Christiansø og Frederiksø. Vi har været i Bornholms Tidende. Vi har set kirker, museer og massevis af natur og har taget i tusindvis af trapper bl.a. ved Helligdomsklipperne.
P1080178 P1080184

Lørdag morgen gjorde vi klar til hjemrejsen. Bilen var pakket og huset rengjort, da der kom en ordentlig tordenskylle. Jeg havde et sidste ønske, om at besøge Hallegaard, for at købe lidt gode slagtervarer med hjem. Her kom vi atter forbi marken med de gule solhatte. Hallegaard ligger langt, langt væk fra alfarvej. Vi fik fyldt diverse pølser i køleskabet, inden vi satte kursen mod færgen, og fik de sidste oplevelser med. Vi ville atter prøve om vi kunne komme med som chancebilist, så vi kunne nå Lolland i ordentlig tid. Første gang, var ikke lykkens gang. Efter 4 timers venten, hvor jeg fik strikket to små ærmer, kom vi med en gevaldig tæt pakket færge. Hvert eneste sæde og store flader af gulvet var optaget af mennesker. Færgen skød ca. 75 km i timen og vippede noget. Jeg og alle andre der stod på soldækket prøvede at stå fast. Jeg overlevede også denne gang. Vi var hjemme allerede 20:30 i stedet for 2:30. Slet ikke så tosset.
Dagbogsnotater er skrevet, så der vil komme beretninger lidt efter lidt om denne uges ferie, men min ferie er slut for denne gang. I morgen er det atter arbejdsdag.

1. Fin ferie I har haft, lader det til :-)
    Jeg synes også, at internet på mobilen er rigtig godt til at finde adresser eller til at finde ud af forskelligt om de ting eller de steder vi kommer forbi eller vi tilfældigt hører om.
    Fire timers ventetid i en færgehavn ... så er man glad for strikketøjet. Det var jeg også i St Malo og på Guernsey, da vi ventede der.
    Og så har du foreviget en moskusand! De er så afgjort mest til den grimme side, men de skulle være gode til at spise dræbersnegle.

1. Vi har intet at klage over :-)
      Det var netop dette, der fik os til at ryge med på vognen, og ofre næsten 50,- kr. hver måned. Det dækker mere end rigeligt vores behov.
      Det er rigtigt rart at have lidt beskæftigelse med til diverse strandinger eller ufrivillige pauser undervejs. Jeg ville ikke overleve uden at have et eller andet at tage mig til. Du strikker jo også ved hver en given lejlighed.
      Den and stod så stille, og ventede blot på at blive fotograferet :-) Det siges der, og uanset deres udseende, så smager de også godt, altså moskusænderne :-)

2. Glæder mig til at høre om ferien på Bornholm, hvor jeg (beskæmmet) aldrig har været. Jeg kan i øvrigt oplyse, at der er mindst 2 personer, som ikke har internetadgang via mobilen ...

1. Bornholm har et meget sydlandsk udseende. Det ligner langt fra resten af vort lille land.
      Sjovt nok, så havde jeg dig i tankerne, da jeg skrev det :-)

3. Ahhh en dejlig uge I har haft på Bornholm. Selv om jeg ikke har kommet på øen ofte, holder jeg uendelig meget af den. :-)

1. Man kan næsten heller ikke andet. Jeg tror at alle, der besøger øen synes det er noget het unikt.

4. Bornholm er så charmerende, og som du skriver ligger det ikke resten af Dk,
    Internettet på mobilen blev jeg aldrig gode venner med, det var for besværligt for mine fingre og hænder, som har nedsat styrke p.gr. a. operation.
    Og nu er det spændende, hvad der sker, når jeg trykker på udgiv

1. Bornholm er noget ganske særligt.
      Det er også noget små noget at arbejde med, jeg foretrækker så ganske afgjort min stationære pc.
      Det ser da helt rigtigt ud her. Kommentaren kom kun den ene gang.

5. Sikke en dejlig uge I har haft på Bornholm - det er alt for længe siden, jeg har besøgt den smukke ø.

1. Det var en skøn uge, og alt for længe siden vi havde været der sidst.

6. Bornholm, Bornholm, Bornholm ... Det er bare en dejlig ø. Flot panorama fra Ekkodalen. De sidste to gange, vi har været på Bornholm (tilfældigvis to år i træk), har vi været heldige at bo hos et vennepar, hvor hun ejer den gamle Ekkodalen station, så vi har set udsigten indtil flere gange.
    Det bliver godt at læse om, hvad I oplevede derovre.

1. Det er det nemlig, og den dag der kommer en fast forbindelse, vil vi suse afsted lige så ofte, som vi kører til Fyn og Jylland. Denne gang boede vi også nærmest privat. Vi kunne i hvert fald kun leje gæstehuset, fordi Allan har familie der bor i boligområdet, og der er rift om det lille hus, men vi blev de heldige udvalgte. Det er ikke så tosset at have gode forbindelser, som I også har.