søndag den 8. september 2013

En weekend på Albuen giver balder af stål

Fredag efter fyraften, kørte vi på camping og slog os ned på Albuen. En dejlig campingplads med fred og ro. Vejret viste sig også fra sin allerbedste side. Vi kunne sidde ude i shorts og bare arme og spise aftensmad. Senere gik vi en tur til stranden, hvor vi sad mere end en time og snakkede, mens vi fulgte solnedgangen og biltrafikken på Langeland. Det var bælgravende mørkt, da vi gik hjem. P1130133
Lørdag morgen, formiddag tog vi vandrestøvlerne på og begav os afsted. Vi skulle trods alt gå langs vandet hele vejen, så vi turde ikke lade jakkerne blive hjemme. Vi vidste at det var en lang tur på 6 - 7,5 km og vi skulle jo også hjem igen.
P1130141 P1130155
Vi gik stort set i blødt sand hele vejen, så turen var ikke bare lang og varm, men også ret hård. Vi havde fået alt for meget tøj på, og slæbte også på vores jakker. Vi så en del rovfugle og en masse andre fugle.
P1130181På en lang strækning var vi omringet af milliarder af myg, mitter, eller lignende. Klik evt. billedet større.P1130148
Da vi nåede frem til fyret, spiste vi vores mad og hvilte benene. Vi gik rundt derude, og så et skilt vi undrede os gevaldigt over. P1130157
Godt nok er Albuen beboet, men det er også en ø, hvor der ikke sejler færge. Man kan komme dertil i firhjulstrækker, når landtangen ikke er oversvømmet, men der kommer bogbus? Eller mon der nu gør? Vi har vores tvivl.   P1130160
Allan ville gerne have taget Postbåden tilbage til Nakskov, og gå de 4 km hjem til campingpladsen derfra, fordi det havde været hårdt for hans ben, og allermest hadede han de mitter, vi skulle slås med på hjemturen. Vi hørte der kom en båd, men det var en lystbåd, der lagde til. Postbåden havde desværre sejlet sin sidste tur i denne sæson allerede den 1. september, altså bortset fra de arrangerede ture.
P1130168 P1130169
Vi startede hjemturen, og heldigvis var hver eneste mitte forsvundet. Jeg kunne godt mærke at musklerne helt op i balden, blev brugt. Der er strid vestenvind derude. Det bærer træerne præg af, men også surfere kan mærke det.
P1130178 P1130183
På et tidspunkt gik vi ned ved stranden, i håb om at der var bedre at gå. Det var der dog ikke. P1130189 Her så vi et dødt marsvin, tror vi det var. Det havde ligget længe. Forrådnelsen var i gang. Endelig kunne vi se hjem, og meningen var, at vi skulle have været cyklet til Langø efter at have drukket en tår eftermiddagskaffe, men det orkede vi ikke.P1130218 Det blev i stedet bilen.
Vi aflagde gårdbutikken hos Højbakke Vingård et besøg. Gårdbutikken var utrolig lille. Rundvisningen kunne vi desværre ikke nå. Det kunne ellers være interessant, men der gik vi rundt ude på Albuen. Vi kunne få alle de smagsprøver vi ville, men vi Allan skulle køre, så han nøjedes med en birkevin. Jeg smagte på en af deres rødvine, men den var ikke noget for mig. Den søde birkevin, måtte vi have med hjem.
Langø er, selv her udenfor turistsæsonen åbenbart et attraktivt sted. P1130200Her er der både en Café og indkøbsmuligheder. I Caféen kan man ikke bare købe is og mad, men også alverdens andre ting, som nips, madvarer, gavekurve. servietter og meget andet. Der var vist noget for enhver smag og pengepung. Vi blev noget overrasket over det liv, der var på Langø og på den lille havn. Ikke at der var sort af mennesker, men der var liv. Folk kom og gik. Det gjorde vi også efter at have spist softice og aftensmad. Vi orkede ikke at gå en aftentur. Der blev heller ingen solnedgang. Skyerne var for tunge, så aftenen blev brugt på kryds og tværs.    P1130213
I dag gik turen hjemad, forbi  Kappel Stubmølle, som er fra 1730 og stadig kan male mel.

1. Dejlig weekend tur I har været på.. og balder af stål er ikke det værste vi kan få.. i vores alder.. ;-)

1. Vejret kunne vi ikke klage over, og motion er jo sundt, men vi går aldrig mere begge veje der. Den ene nok. Faste balder er slet ikke tosset :-)

2. Jeg kan sagtens forstå, at det har været en noget anstrengende tur. Det er hårdt at gå i sand - og jeg får nu det indtryk, at I har gået så hatten passer. God uge.

1. Det er rigtigt hårdt, og vi har jo lige gået en masse på Færøerne, så Allans bentøj skal lige restituere sig lidt inden vi kaster os ud i strabadserende vandreture igen. Tak og det samme til dig.

3. Dejligt med campingture i det skønne vejr. Tror desværre ikke vi kommer af sted mere i år, vi skal i gang med at male og ordne, men næste år, så er vi klar igen.
    Kh Helle ;O)

1. Vi bruger også vores campingvogn alt for lidt, men det er ikke nemt at få plads til alt det man vil på en weekend, ind imellem er der ljo også noget man SKAL.

4. Vejret har jo været dejligt lunt om end noget blæsende. Håber bentøjet er kommet sig igen og balderne til at sidde på. ;-D

1. Bentøjet går ok, og balderne kan sagtens klare kontorstolen :-) det var kun mens jeg gik, jeg tænkte på, at det måtte være godt :-)

5. Smukke billeder du har taget Pia, håber ikke du er alt for øm i dag :-) vi var på camping i Horsens (Husodde strand camping), dejlig sted lige ned til vandet :-) Kh Jette

1. Faktisk kan jeg overhovedet ingenting mærke, men jeg er sikker på jeg har haft godt af turen :-) Det frie liv er dejligt, og ikke mindst i sådan en herlig sensommerweekend.
      I dag er der også vand her lige udenfor alle døre og vinduer :-) Vi har endelig fået regn. Noget vi ikke har fået i flere måneder.

6. Campinglivet giver en fantastisk masse muligheder, og dem er I rigtig gode til at udnytte, for I kommer da langt omkring.

Det er rigtig hårdt at gå i sand. Da jeg var på Kilimanjaro foregik bestigningsnatten i løst sand opda i en vinkel på 45 grader, det var også virkelig hårdt at tage to skridt og så falde et skridt tilbage.

1. Nu har vi jo ikke frygteligt langt til Nakskov, selvom vi selv bliver overrasket over det hver gang. Vi kommer bare sjældent vestpå, her på øen.
      Det er er nemlig hårdt. Havde der været bjergbestigning i sand, havde vi fundet et andet sted at gå tur. Jeg vidste ikke Kilimanjaro består af sand. Godt klaret af dig :-)

7. Når man ikke kender Albuen, så giver sådan en overskrift helt forkerte billeder. Lige pr. omgående :-) At I endnu engang har formået at udnytte en weekend til fulde, er der vidst ikke nogen tvivl om.

1. Jeg kan godt se det for mig :-) Jeg har udført den billedøvelse mange gange, og det kunne godt være tid at tage den op igen :-)
      Jeg elsker at udnytte hvert minut. Tid er kostbar :-)

8. I er godt nok aktive. må jeg sige. De steder, du nævner, har vi aldrig været, men det lader til at være en tur værd. Jeg tror, at jeg havde fravalgt balder af stål i den omgang, men I er jo virkelig i træning fra Færøerne.
    God aften, Pia!

1. Hvis det er noget I på nogen måde påtænker at kaste jer ud i, så vil jeg anbefale en tur med Postbåden i Nakskov Fjord. Der får man set meget, meget mere. Vandreturen skal man kun tage, hvis man elsker at gå, og alligevel vil jeg anbefale Postbåden den ene vej :-)

9. wow sikke en dejlig week- end og vejret var jo forrygende dejligt,,,, i dag. har det været koldt og regnen siler bare ned ,,,,,

1. Det var fantastisk sommervejr, og i dag er det efterår, men vi har sukket efter vand i flere måneder, så det er rart med et par dråber :-)

10. Py ha, jeg bli'r helt stakåndet ved tanken om alt det, I når på en weekend ;) Sikken dejlig tur - og ja, vejret var fantastisk i weekenden. Vi tog forteltet ned, og det var virkelig varmt. Flere campister gik til stranden iført badetøj - og kom våde tilbage; det indbød altså stadig til en dukkert her i september ;)
    Her øser det ned i lårfede stråler, men vi trænger også meget til vand, så det er helt ok med mig :)

1. Vi bliver frygtelig rastløse hvis ikke vi er på farten. Vi rejste slet ikke solsejlet, og forteltet ligger på loftet hele året. Vandet er heller ikke koldt, men jeg nøjes med at soppe og badet vil jeg helst have under bruseren :-) Vi trænger rigtigt meget til vand. De 17 mm vi fik i går er slet ikke nok, men jeg vil ikke klage over tørvejret i dag :-)