tirsdag den 4. december 2012

Billeje og Europcar

Når vi rejser sydpå, lejer vi altid en bil når vi har danet os et indtryk over området. Vi har ingen favoritbilfirmaer, og kan sagtens finde på at bruge de lokale og ofte noget mindre udlejningsfirmaer, hvis hotellet eller guiderne siger, at det er reelt og sikkert nok. Nogle gange kan der nemlig være en del penge at spare ved at benytte sig af dem, selvom man altid skal tegne en lille tilvalgsforsikring for at være helgarderet, som vi gerne vil være. Heldigvis har vi aldrig haft brug for vores forsikring, så vi ved af gode grunde heller ikke hvordan det ville være forløbet, hvis uheldet havde været ude, men denne gang ville det i så fald have været en rigtig dårlig oplevelse.
P1070171 Da vi var på Mallorca i oktober, faldt valget på Europcar, som ved underskriften fortalte, at hvis vi fik brug for deres hjælp, skulle vi bare ringe til det telefonnummer som stod øverst på kontrakten, ganske som vi altid får oplyst, og næsten uanset hvor på øen vi befandt os, ville de være fremme i løbet af 20 min. Da vi kørte her spurgte jeg Allan, om han troede Europcar kunne nå frem på den lovede tid. Det mente vi så ikke de kunne.
Da vi havde afleveret bilen i den skønneste orden opdagede Allan næste morgen, at han manglede en ting. Jeg mente den var nød til at være i bilen, så vi gik ned i hotellets reception for at bede dem hjælpe os med at finde det lokale udlejningsbureau, så vi kunne gå hen og spørge om de havde fundet en glemt ting. Det viste sig, at det ikke var så nemt. Det telefonnummer der stod på lejekontrakten var hovedkontoret som lå i Madrid. Der bad de receptionisten ringe direkte til det kontor, hvor vi havde lejet bilen. Problemet var bare, at det var der ingen, der vidste hvor var. Jeg sagde til receptionisten flere gange, at hun ikke skulle gøre mere ved det, men hun fortsatte. Jeg kunne se hun var rimelig irriteret over det hun blev budt, men jeg forstod ikke meget, fordi de selvfølgelig talte spansk. Dog var der et meget tydeligt kropssprog fra receptionistens side, og på tonefaldet at dømme, kom der vist noget lignende ud af hendes mund. Hun refererede på engelsk til mig, når hun hang ventende i røret. Europcar i Madrid, påstod hårdnakket, at vi ikke havde lejet nogen bil gennem dem, fordi vi ikke stod i deres system, også selvom receptionisten stod med vores lejekontrakt og det påtrykte kontraktnummer i hånden. På fastlandet fik de oplyst øens navn, hvor bilen var lejet, hvem der havde rekvireret den. De fik oplyst navn og adresse på det hotel vi boede på, samt Allans navn og adressen herhjemme og ikke mindst det kontraktnr., der åbenbart ikke eksisterede. Endelig efter tre kvarters telefonsamtale, fik hun udleveret et telefonnummer på øen, som hun kunne ringe til og fik samtid oplyst at det var en gammel udgået kontrakt der var blevet brugt. Det telefonnr. hun fik oplyst, hvor de kunne hjælpe os videre i systemet, svarede ikke. Her kapitulerede receptionisten endelig, og vi droppede den videre efterforskning. Jeg var bare endnu mere lykkelig over, at vi ikke havde haft brug for forsikringen undervejs. P1070173
Vi fortalte en af guiderne vores historie. Han synes det lød mærkeligt, for de havde aldrig hørt noget tilsvarende, og jeg fornemmede at han ikke troede mig over en dørtærskel. Jeg synes denne historie skulle opklares, så i lufthavnen fik jeg fat i en mere garvet guide, som sagde det samme, men han ville dog lade deres chef undersøge det. Jeg ville nu også selv gerne have haft et svar på hvad der foregik, så da vi kom hjem pøvede jeg at kontakte rejseselskabet. Jeg ledte efter en mail på deres hjemmeside, men fandt ingen, kun disse fortrykte kontaktformularer. I stedet ringede jeg, men de tager sig åbenbart kun af at salg over telefonen. Beskeden var at al korrespondance skulle foregå via deres specielle kontaktformularer. Jeg bad om en mailadresse, fordi kontaktformularerne kun havde nogle faste emner, som slet ikke var relevante for os. Vi har ingen mail, det er kun kontatkformularen der kan benyttes. Hmm… altså… Det kan jo næsten kun ende galt.
I min anmeldelse opgav jeg min mail og mit telefonnr., fordi det var mig, der havde taget mig af sagen. Allan åbner nødigt munden, hvis ikke han kan tale dansk, så han lyttede slet ikke med under samtalen. De sendte svar til Allans mail, det er ham der har bestilt rejsen, at der ville gå 5-7 uger før vi ville få et endeligt svar, og at vi bedes indbetale 300,- kr. hvis de skulle behandle sagen, og at de havde brug for at vide, hvad de skulle lede efter. Jeg skrev tilbage, at de ikke skulle lede efter noget, men forholde sig til problemet omkring billeje gennem Europcar. I min skrivelse havde de åbenbart hæftet sig ved de tre ord, '”glemt en ting,”  som var nøglen til hvordan, vi havde opdaget at systemet hos Europcar ikke fungerede. For tredie gang skrev de til Allan, at de var nød til at vide hvad de skulle lede efter. Jeg måtte igen skrive med meget store bogstaver.
GavekortI sidste uge ringede Falk Lauritsen … gæt selv til hvem…selvom det kun var min mail og tlf. nr. der fremgik af skrivelsen, og sagde, at vi fik et gavekort på 300,- kr. og at de nu havde bedt alle Europcars afdelinger på Mallorca, om at bruge de nye formularer. Vi havde bestemt ikke regnet med at få et gavekort. Jeg skrev udelukkende for at redde andre for at havne i en total håbløs og kedelig situation. Om vi får brugt gavekortet, der gælder i tre år, vil kun tiden vise. Det kan nemlig ikke bruges på de rejser vi oftest bestiller. Vi vælger ikke rejser efter bestemte rejseselskaber og dette var vores første rejse med dette selskab. Ikke fordi jeg tror, det er hverken værre eller bedre end alle de andre, men jeg undres, når jeg hører dem selv sige, at de er et rejseselskab i vækst i kraft af den ældre generation. Det hænger ikke sammen i min verden. Måske er vi bare for “selvkørende”  for hvis vi var blevet på hotellet eller udelukkende havde benyttet os af rejseselskabets udflugter, så var dette jo aldrig sket.

18 kommentarer:

  1. Det lyder som noget op ad bakke, godt I ikke fik brug for hjælp undervejs.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes jeg bestemt også det var. Vi priser os lykkelige :-)

      Slet
  2. Det er jo en interessant historie, der er god at få forstand af. For det første viser det at vedholdenhed er godt. For det andet at det er forbløffende at rejsebureauet ikke er i stand til at høre, hvad du sige til dem. Som med Europcar er der for meget autopilot i bureauet.
    Spørg Europcar om de også synes I skal have et gavekort! Først hvis det sker kan man være lidt mere sikker på, at de har forstået problemet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Stædighed belønnes heldigvis stadig hvis man holder ud længe nok. Jeg syntes godt nok de var lidt tunge at danse med.
      Jeg har slet ikke tænkt den tanke at skrive til Europcar, men du har da så ganske ret. Det ville være lige på sin plads.

      Slet
  3. tak for en god. historie,,,, faktisk syntes jeg det. var flot at. rejseselskabet sender et. gavekort, det er jo biludlejningsselskabet der. ikke har. orden i sagerne , gad. vide. om den lokale udlejer. selv stikker pengene i lommerne ,så hovedkontoret. ikke ved. at. bilen var. udlejet ,,,, faktisk sksl man være cret. varsom med at. leje. bil
    f, eks den tur var det. op eller ned af. bjerget. hvor undervognen næsten skraber. på bjergsiden ,der. dækker. forsikringen ikke ,der skal man selv betale,,, det er med at. læse og forstå det. med småt ,godt. der ikke skete. jer. noget , de er altså underlige nede sydpå, et. år lejede vi en bil uden nummerplader,det. var på Samos ,
    det var. ok at. køre. rundt uden plader for bilen var. sprit ny og pladerne. var. ikke kommet. endnu ? mærkeligt, men sådan var. det......

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du godt have ret i, men rejseselskaberne gør jo et stort nummer ud af at man benytter deres ordninger, fordi de garanterer at der er orden i sagerne. Vi spørger altid om vi er HELT dækket af forsikringen og det er meget forskelligt fra land til land hvilke ordninger de har, men vi betaler gerne det det koster for at være helgarderet med både undervogn og hjul eller hvad det nu måtte være. Ofte er lejekontrakterne på engelsk, men denne var kun på spansk. Det første vi undrede os over da vi så bilen, var at den manglede reklameskiltet for Europcar, alle udlejningsfirmaer plejer da gerne at ville reklamere for dem selv. Og da vi opdagede denne historie havde jeg også tanker, som dem du nævner, eller dem der er værre :-)
      Uden nr. plader? Hmm... det lyder heller ikke betrykkende.

      Slet
    2. smiler ,,,, ja man kommer ud for meget underligt når man er syd på , og når man som mig går med både livrem og seler, er det ikke altid jeg er helt tryk ved de kontrakter , for selv på dansk kan forsikringer være noget kringlede at forstå ...

      Slet
    3. Jeg er det også godt med livrem og seler :-)

      Slet
  4. det var dog noget omstændigt noget at skulle igennem, meget lidt smidigt og hjælpsomt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan kun være helt enig med dig.

      Slet
  5. Tankevækkende historie, som bare viser, at det kan være umådeligt svært at gardere sig. Man kan gøre alt det rigtige, og så er det bare ikke godt nok alligevel, når nogen lusker med papirerne. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad konsekvenserne ville have været for jer, hvis I var blevet involveret i en trafikulykke. Gys!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan være rigtigt svært, ser det ud til. Konsekvenserne ville have været helt uoverskuelige, så meget er jeg i hvert fald blevet klar over, og det var også det der fik mig i blækhuset. Nu kan man kun håbe at det er en enlig svale i den store verden.

      Slet
  6. Vi har tit talt om, hvorvidt vi skulle leje bil hjemmefra gennem rejseselskabet eller lokalt, når vi kommer frem. Indtil videre har vi for det meste valgt at bestille hjemmefra. Jeg er godt klar over, at det kan være noget dyrere, men måske også mere betryggende? Ifølge din historie er det i hvert fald.
    Som flere har skrevet, var det godt, at I ikke fik yderligere brug for Europcars hjælp. God onsdag aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mange år siden vi undersøgte billeje hjemmefra, men da skulle vi leje den en hel uge, det er vi ikke interesseret i. Jeg tror faktisk stadig det er sådan, men er ikke sikker. Hvad der er mest betryggende tør jeg slet ikke udtale mig om. Lige nu er jeg ikke sikker på noget som helst :-)
      En god torsdag aften til dig.

      Slet
  7. Sikke en historie. Det er så svært at vide, hvad der er ret og vrang, når man er væk hjemmefra.

    SvarSlet
    Svar
    1. At finde ud af ret og vrang, kan være utroligt svært.

      Slet
  8. Tak for den historie! Man må sandelig ikke håbe, at man får brug for dem undervejs ...
    Nu ved vi da hvem vi skal undgå, når vi skal til at leje bil dernede. Det var sandelig en meget dårlig reklame.
    Jeg synes næsten, at du skal sende et link til dette indlæg til Europcar DK - jeg vil faktisk gerne tro på, at det var det lokale kontor, der var noget galt med og ikke firmaet som sådan.
    På den anden side ... det med deres formularer ... hmmm ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Man håber selvfølgelig altid at man ikke får brug sådan en forsikring også selvom det fungerer. Heldigvis fungerede lægesystemet upåklageligt, så jeg leverer både den gode og den dårlige reklame.
      Jeg forstår ikke hvorfor jeg slet ikke har tænkt på at kontakte Europcar efter hjemkomsten, først da Jørgen nævnte det i en kommentar var det da indlysende :-) Faktisk så sendte jeg en mail til Europcar i aftes efter deres kontortid var slut. Jeg fik prompte et automatsvar: " Alle mails vil blive besvaret samme dag eller SENEST hverdagen efter modtagelsen." Så jeg venter... igen.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)