fredag den 5. november 2010

Fotoaften

Vi læste i den lokale avis, at Expert ville holde en fotoaften. Overskriften var: ”Få et langt større udbytte af dit spejlrefleks kamera.” Det lød spændende, så vi meldte os som deltagere, selvom jeg ikke har et spejlrefleks kamera, og bestemt heller ikke har nogen ambitioner om at erhverve mig et. Allan købte sig et, for et års tid siden, og det fylder og vejer som et ondt år med ekstra linse, stativ osv. Resultatet er, at han ofte lader det blive hjemme, når vi traver vores ture, og vandrer rundt på vores ferier, fordi det er for besværligt at slæbe det hele med.

Kim Skovsby, Canons eksterne foto-ekspert, underviste os 60-70 fremmødte, i godt to timer Jeg gjorde mit yderste, for at forstå alt det tekniske, som han prøvede at gøre mindre teknisk og mere logisk. I mine ører var det en masse tørt stof, og der var ikke meget der satte sig på min nethinde, men lidt fik jeg da ud af det, men vælger den nemmeste løsning, og bruger standardknapperne. Derfor kan jeg sagtens prøve at spille klog, når Allan ikke får de billeder han vil have.

Kim, som har sin egen hjemmeside http://www.miteos.dk/ hvor der er gratis tilbud med mere end 22 timers videoundervisning, samt over 100 artikler, guider osv. Kig ind hvis du er fotointeresseret.

P7242464PA203056

Jeg lærte bl.a. at ”et godt motiv,” er det, der er godt for mit øje at se på. Ligeså med farver, om de er rigtige eller forkerte, skarpheden – skal det evt. være et lille blad hvor alt andet er sløret. Det hele kommer an på hvem der skal se det, og hvad man vil vise, og hvor man vil vise det og på hvad, om det skal det zoomes eller kun vises i sin oprindelige størrelse. Altså alt er relativt, der er ingen fast tabel for ret meget af det. Et vinderbillede i en fotokonkurrence, er næsten altid noget der har stor kontrast til det liv vi selv lever.

Alt dette og lidt til blev hængende, men konklusionen er, at jeg fortsætter som hidtil, med mit lille Olympus, som kan meget, meget mere end jeg orker at sætte mig ind i.

4 kommentarer:

  1. Ja det er også fint at holde sig til det man kender og hvis det ikke interesserer en ret meget så er der jo heller ingen grund til at bruge tid og energi på at sætte sig ind i alt det tekniske...Jeg f.eks interesserer mig ikke for at sy eller strikke og så er der jo ingen grund til at jeg går ud og køber garn og opskrifter....så heldigvis er vi så forskellige....men tak for tippet...hav en god fredag...

    SvarSlet
  2. Det er nemlig lige det Annemarie. For nogle år siden var jeg også til et par fotoaftener og lærte en smule, men jeg bruger det uhyre sjældent.
    Rigtig god aften og en herlig weekend til dig :-)

    SvarSlet
  3. Jeg synes det er sjovt at fotografere, men jeg har heller ikke energien (og måske heller ikke interessen), til at sætte mig ind i en masse ting omkring det at fotografere. Men derfor kan vi jo sagtens nyde Rejens skønne billeder på bloggen ☺.

    Jeg har lige læst om jeres ferietur, det var da en tur med forhindringer der ville noget.
    Jeg sad og tænkte på, om jeg ville have brokket mig og brugt en masse energi på det eller jeg ville som jer sørge for at få noget ud af ferien, nu I endelig var kommet frem. Jeg ved det ikke, men det er i hvert fald dejligt at læse, at I fik en rigtig god ferie.
    En rigtig god weekend til dig.

    SvarSlet
  4. Annette, jeg vil egentlig også gerne kunne tage flotte billeder, men interessen er åbenbart ikke stor nok hos mig :-) Og ja, jeg nyder Annemaries skønne billeder, og mange andres også.
    Jeg prøver at leve efter filosofi at det er dumt at bruge kræfter på noget man ikke kan ændre på :-)
    Også god weekend til dig.

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)