mandag den 22. juni 2015

Spoleret ferie og for mange kokke

DeP1070281at er flere måneder siden, en veninde spurgte mor, om hun ville med på ferie igen i år. Deres sædvanlige rejseselskab havde kun de samme ture, de havde været med på tidligere, med mindre de tog udenlands. Med deres alder, og andre ting taget i betragtning, mente de, de gjorde klogt i at blive i Danmark. Venindens niece fandt et rejseselskab, der kunne opfylde nye drømme, og hun skulle nok ordne det hele for dem, samt køre dem til Køge, hvor de skulle stige på bussen.
I torsdags, fire dage før de skulle afsted, ville mor gerne have den vigtigste viden om rejsen og ringede til veninden. Det var en ‘telefonpasser’, der tog telefonen. Senere på aftenen viste det sig, at det var Falck, der havde ageret telefonpasser. Veninden var blevet indlagt med dårligt hjerte. 
Mor blev kontaktet af niecen, om hun vil tale med sin rejseforsikring, for at høre om hun kunne få sine penge tilbage, eller en ny rejse senere. Det blev min opgave. Jeg ringer tilbage til mor og fortæller, at det kan hun ikke. Det er jo ikke dig, der er syg, og du er ikke nært beslægtet med din rejseledsager. Bopælsadressen er heller ikke den samme. Selvom mor havde set frem til nogle hyggelige dage i venindens selskab, så besluttede hun at tage afsted alene, da hun ellers ville mistede alle sine penge. Dette ringer hun og meddeler niecen, som lovet.
Næste dag, altså fredag eftermiddag, havde jeg atter mor i røret. Nu var hun helt ude af den, og vidste ikke hvad hun skulle gøre. Veninden havde lovet at niecen ville komme med mors billet, men da mor talte med niecen, kendte hun ikke noget til det, og hun kunne ikke komme forbi før i næste uge. Mor fik udleveret telefonnummeret til rejseselskabet, men hun kunne ikke komme igennem, så nu var hun ved at opgive det hele. Det var jo snart weekend, og hun skulle afsted mandag morgen kl. 6. Hun havde hverken mødeadresse, klokkeslet eller billet. Jeg ringer med det samme, siger jeg, og håber de ikke allerede er gået hjem.  P1070310a
Efter lidt ventetid, fik jeg fat i omstillingen, men der var  ingen ledige rejsekonsulenter og ingen andre kunne tage sig af det. De lovede at ringe mig op senere, men der ville nok gå en rum tid.
Da jeg blev ringet op, spurgte konsulenten efter et reservationsnummer, men jeg vidste desværre kun, at rejsen startede med bus fra Ølby mod Jylland på mandag.
Hmm.. lad mig se.. Kan du give mig navnet på den person rejsen er bestilt i? Vil du stave det? både for- og efternavn er specielt. Det er her, siger han, men rejsen er annulleret, og der står, at din mor tager hele tabet selv.
Det forstår jeg ikke, siger jeg. Der må være sket en fejl. Det er kun den ene person der ikke skal med, med mindre mor kan få en ny rejse eller pengene tilbage.
Det kan hun ikke. Alt er tabt for hende.
Sådan har vi også forstået det, og derfor rejser hun alene. Vi vil blive meget glade, hvis du kan sørge for hun kan komme med.
Jeg kan se vi stadig kan få en ledig plads, men det kræver at I bestiller en ny rejse. Der kommer så et tillægsgebyr oveni på et enkeltværelse, men det går jo nok.
Det var jeg nu ikke helt enig med ham i. De to ‘tanter’ havde jo netop valgt at snorke sammen, som de selv siger, for at spare hver 800,- kr. 
Det kan jeg godt se. Vent nu lidt, så må vi se, hvad vi kan gøre. Først skal jeg bestille et nyt værelse og flytte lidt rundt på nogle tal, så de indbetalte kroner kommer til at stemme.    
Jeg kunne høre ham ‘mumle’ lidt med sig selv om hvorfra og hvortil de forskellige beløb skulle placeres, inden han sagde, nu fik jeg det til at gå op. Jeg har tryllet lidt, og din mor får ingen ekstraregning. Han bad om en mailadresse, da de ikke kunne nå at sende papirer og billet med posten. Jeg takkede for hjælpen og et øjeblik efter kunne jeg printe det hele her, og ringe til mor og sige, at hun godt kunne falde til ro. Det hele var klaret.
P1070321aHvis nu mor havde haft billetten hjemme hos sig selv, havde vi ikke haft alt dette postyr. Vi havde i god tro kørt hende til Køge, hvor hun havde stået med en pakket kuffert, uden at kunne komme med på ferie, selvom hun havde betalt hele ferien med helpension, udflugter, entreer og underholdning. Det havde været surt. 
Søster plejer at dosere mors medicin for et par uger ad gangen, og da jeg var en smut hos mor i går formiddags, for at slæbe kufferten ned og andre småting, siger mor at hun ikke vidste hvornår K. kom og lavede medicin til. Måske kom hun først i morgen tidlig, hvis hun skulle på arbejde i eftermiddag. Så må du hellere ringe til hende med det samme, for i morgen tidlig er det for sent. Søster siger, jamen du skal da ikke på ferie nu… I har da fået det udsat. Nej, det kunne jeg ikke siger mor, så jeg rejser alene. Nå, jamen jeg kommer i aften, når vi har spist, hvis det er tids nok. Det var det. 
Allan er nu på vej til Ølby med hende, og har lovet at hente hende samme sted, når ferien er slut. 
Billederne er fra haven, hvor jeg har tilbragt en stor del af weekenden, med at få den til at se præsentabel ud, mens jeg har nydt det gode vejr.

16 kommentarer:

  1. Hold da op en historie med din mor! Det var godt, at rejsebureauet i sidste ende viste sig at være fleksibelt, men jeg synes nu nok, det holdt lidt hårdt at få dem til det. Det er ret sejt, at hun tager afsted alene; det tror jeg ikke, der er så mange andre, der ville gøre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes nu rejseselskabet var meget imødekommende, selvom de ikke lige selv kom på den tanke at undlade at opkræve gebyret for et enkeltværelse.
      Hun er også lidt spændt på hvordan det skal gå. Når hun rejser med det sædvanlige busselskab, er der jo andre lokalkendte med fra området. Denne gang ser det noget anderledes ud.

      Slet
  2. Hvor er det godt din mor har dig og jer, ellers havde hun mistet både penge og ferie. Jeg håber hun får en god ferie, også selv om veninden ikke kommer med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så havde hun nok opgivet. Det håber vi også, selvom det startede med at hendes kaffemaskine ikke ville virke i morges, og Allan måtte ringe til rejseselskabet, og sige de blev lidt forsinket, fordi han havde kodet en forkert adresse ind på GPSen. Nu ved han, der er forskel på Ølby station ved Køge og Køge station :-)

      Slet
  3. Det er selvfølgelig nemt at sige, men det manglede da bare, at rejseselskabet handlede, som de gjorde! I teorien kunne selskabet jo selvfølgelig have solgt turen igen til anden side, så der ikke havde været noget at gøre, men det var din mors held, at det ikke var sådan. Og ja: Det var ret heldigt, at hun ikke havde fået tilsendt sine billetter.
    Alt i alt en happy ending, selv om I skulle så grueligt meget igennem. Jeg håber mor får en god tur, selv om hun er alene - hun har da normalt heldigvis kke svært ved at snakke med andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har heller ingen klager over rejseselskabet. Jeg synes vi fik en fin service. Det var lige netop det der kunne være sket, men det hele skete jo så hurtigt. De kunne selvfølgelig have haft nogen på venteliste, de havde haft ringet til. Sådan noget er jo hørt før.
      Så slemt var det nu heller ikke. Kun for den stakkels kone der nu venter på at blive opereret. Næh, hun skal nok finde nogen at snakke med, som hun siger er hun godt nok taget alene på ferie, men hun er jo ikke alene, hverken i bussen til middagen eller på udflugterne.

      Slet
  4. Jeg tror, at vi er mange "ældre" kvinder der er lykkelige for at vi har vores dygtige effektive døtre - stort tak for dem.
    Håber, at din mor trods alt får en rigtig dejlig ferie.
    Vh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg du har ganske ret i, og jeg ved også at det er sådan med mor.
      Det håber og tror vi på. Der var en meget sød og venlig guide, der tog imod mor ved bussen, så vi er sikker på hun er i trygge hænder. Hvis alt er gået efter planen er de ankommet nu og er i gang med aftensmaden.

      Slet
  5. Uh, det var tæt på at blive noget værre øv. Godt, du nåede på banen og kunne få banket igennem, at din mor fik sin rejse, selv om rejseselskabet ikke virkede særligt imødekommende. Jeg vil krydse fingre for, at din mor får en god ferie, trods alt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne godt være endt anderledes, men det gjorde det heldigvis ikke. Rejseselskabet var nu meget behjælpsomme, så jeg slap for at banke noget igennem. En mild protest var nok til, at rejse og pris blev det samme, som de havde bestilt. Tak,det gør vi også. Hun synes godt nok det er startet med en masse forhindringer. Nu må vi se hvad hun siger, når hun kommer hjem igen.

      Slet
  6. Hold nu op for en indviklet historie - der skal man vist have hjælp, uanset ens alder. Jeg håber, din mor får en god ferie. Flot at hun orker at tage af sted alene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Alene kan det ikke klares :-) Det kræver som minimum en person i begge ender af røret, men så gik det også fint. Det håber vi også. Var rejsen ikke bestilt og betalt, havde hun helt sikkert ikke taget afsted, men den ferie koster hende en hel måneds pension, så det var mange penge at sætte til. Nu får hun en masse gode oplevelser alligevel, er vi sikker på.

      Slet
  7. Pyha, sikken historie, men du holdt da hovedet koldt i kampens hede! Trods alt bøvlet synes jeg egentlig, at rejseselskabet handler fleksibelt og imødekommende, al den stund at rejsen er annulleret. Annulleret ved en fejl, nuvel, men næppe rejseselskabets fejl, gætter jeg på. Sagen er et klassisk eksempel på, hvor vigtigt det er at få sine dokumenter, når andre arrangerer noget for en.

    SvarSlet
    Svar
    1. Endnu er jeg ikke nået dertil, hvor sådan en fejltagelse kan hyle mig ud af det, men det kommer måske en dag, hvem ved! Jeg synes også vi blev behandlet godt, og klager ikke. Hvor og hvem der er skyld i fejlen, har jeg ikke spurgt ind til, det er jo ikke vigtigt. Jeg er helt enig, men der var kun en billet, med begge navne på, som når ægtefæller bestiller en rejse sammen. Rejsen var beskrevet i et tykt rejsekatalog, som indeholdt alle rejser de arrangerer, med båd, fly og bus. Da jeg kendte destinationen, kunne jeg finde rejsebeskrivelsen dag for dag på nettet.

      Slet
  8. Det var da en forfærdelig situation at ende i. Jeg er bange for rejseselskaber, jeg tror jeg engang er blevet snydt for 2000 kr. fordi et biludlejningsfirma sagde at de ikke havde fået penge af rejseselskabet. - Men det var godt du klarede det, og det er vel egentlig, som Eric skriver, meget venligt af det rejseselskab at det lykkedes at "få rejsen tilbage" - de kunne nok se at det virkede helt urimeligt at man skulle betale, når man ikke havde afbestilt! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ikke den sjoveste situation for de to der skulle på ferie. Vi har nu kun haft gode oplevelser med diverse rejseselskaber. Rejseselskabet har uden tvivl godt kunne se at de måtte gøre hvad de kunne, og det lykkedes jo også fint, sådan at alle blev glade :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)