fredag den 5. april 2013

Rundt i Oslo

Det var godt vi ikke tog til Oslo for at tage på shoppingtur eller for at se museer og den slags, for så ville vi være blevet slemt skuffet. Selv i en storby som Norge er alt lukket på søn- og helligedage. Da rejsen blev så spontan, havde vi intet undersøgt, men spurgte os lidt for på skibets reception, hvor vi fik udleveret et bykort. 
Akershus i Oslo  P1090480
Slottet, fæstningen og museet Akershus var det første vi mødte. Vi sammenlignede det lidt med Kastellet. Det er et kæmpe område, så der gik vi rundt meget længe, men hvis vi skulle nå at se andet, måtte vi se at komme videre. Det var varmt og solrigt plusgrader, så iført skitøj, havde vi alt for meget tøj på.
P1090478 P1090489
Der var ikke de store folkemængder at se nogen steder. Nogen havde ikke fået sejltur nok, så de tog på en hop on – hop off søtur. Andre sprang på turistbusserne. I centrum kørte sporvognene i fast rutefart, der var god plads. Andre valgte at gå eller bare nyde det stille liv i det modernede Nyhavn, som det blev sammenlignet med. På en caffé var der liggestole med tykke madrasser, som nogen havde fundet vej til. Bemærk huset der er bygget som et skib. Klik evt. billedet større.  Vi tog turen ud til Astrup Museum Fearnley.   
P1090495 P1090501
Herefter gik vi hele vejen tilbage til Operahuset, som vi så både ude og inde.
Operahuset Oslo Operahuset Oslo
Jeg tog turen til toppen, mens Allan skånede sine ben, som allerede var belastet af de utallige trappeture på skibet.
P1090522P1090529 
Der var ikke meget planlægning over de timer vi havde til rådighed i byen. Vi kunne have udnyttet tiden meget bedre, ved at være en smule struktureret. Det var vi så ikke denne gang. Vi satte kursen tilbage hvor vi kom fra, for Allan ville se det Anders Breivik havde bombet.
Nu var vi efterhånden godt trætte i benene P1090536begge to, så vi ville gerne sidde ned et sted og nyde en kop kaffe, men selv i Oslos bymidte, fandt vi ikke et eneste P1090535sted vi kunne købe os til noget, og gå helt tilbage til torvet, og den åbne caffé orkede vi ikke. Vi håbede på der dukkede et eller andet op på vej tilbage til skibet. Det gjorde der så ikke, så det var spildt veksling til norske kroner. De tager nemlig ikke kreditkort ret mange steder, fik vi oplyst. Jeg stod i kø en halv time på skibet for at købe os hver en tår kaffe, mens Allan holdt en plads, så vi kunne sidde ned. 
Solnedgang Oslo Jeg benytter konsekvent aldrig en elevator uanset hvor mange hundrede trapper der er, men denne aften måtte jeg overgive mig, min fod gjorde vrøvl, så jeg skånede den for et par lange trappeture den aften. Vi skulle jo se solnedgangen, eller så meget af den vi kunne nå inden det var spisetid, og vi havde da også dagen i forvejen slidt de trapper tynde tusindvis utallige gange.Solopgang på Oslobåden 1.4.2013

Næste morgen ville jeg have solopgangen med, Allan orkede ikke at tage turen op, fordi han mente det var for sent, og jeg kunne ikke overbevise ham om, at jeg havde styr på tiden, selv efter sommertiden. Jeg kom i rigelig god tid. Det var frostvejer, og der lå is på trapper og dæk, men jeg tilbragte tiden på at rende skibet rundt et par gange, mens jeg ventede pænt på at solen tittede frem. Det var nemlig alt for koldt at stå stille. Der er en halv time mellem de to solopgangsbilleder. 
Solopgang på Oslobåden Da solen blev for stærk, gik jeg ned og hentede Allan, så vi kunne få os lidt morgenmad. Turen har været en dejlig oplevelse, og vi vil også gerne opleve turen, når det er sommer og grønt, men 34 timers sejltur ialt, er skisme meget. Heldigvis er skibet stort, så der er masser af plads at motionere på, og det udnyttede vi. Vi havde glemt vores skridttæller, men efter vores bentøj at dømme, har vi gået mindst lige så meget som vi plejer. Jeg plejer i hvertfald ikke at kunne mærke noget, selvom jeg har gået 20–30 km om dagen, men vi har også kun siddet og ligget ned, mens vi har spist og sovet, og det er trods alt ikke det størstedelen af tiden er brugt på. Jeg havde det bedst ved at være i bevægelse.

16 kommentarer:


  1. Så smukke billeder fra Skærgården, og hvor ærgerligt for jer, at alt var lukket i Oslo - I må på den igen, når der bliver sommer og på en hverdag, hvor I kan opleve en masse i byen :)
    Det er langt over 30 år siden, jeg har været i Oslo, men jeg mindes byen, som et sted med masser af smukke grønne områder/parker og museer.
    Jeg vil aldrig komme til at sejle der op, for jeg er ikke søstærk- men i dag vil vi jo kunne køre hele vejen, hvis vi tager et par broafgifter med :)
    Jeg venter spændt på, hvad det er, du kaster dig ud i her efter påsken :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal vist gå noget længere tid inden jeg kaster mig ud i den sejltur igen. Jeg er heller ikke søstærk. Jeg kan ikke tåle at kigge ud af vinduerne og har det ikke godt med at sidde stille, for det kan mærkes i maven og det kan bilkørsel også, men det er trods alt bedre. Jeg vil allerhelst cykle eller gå, men der er lidt for langt ;-)
      De grønne områder så vi ikke meget til og museerne var lukkede, men de tiltrækker os generelt heller ikke. Vi er allermest interesseret i naturen som er svær at finde i en storby, men lidt arkitektur kan også tiltrække.
      Jeg skal nok fortælle når jeg bliver en smule klogere :-)

      Slet
  2. Interessant rundtur og beskrivelse i øvrigt. Det særligt bemærkelsesværdige er nu alligevel, at turister er så meget til besvær, at det end ikke lader sig gøre at bruge et par nkr. til at købe en kop kaffe for. Hvad tænker de dog på, de normænd? Står der noget sted at man skal medbringe egen termokaffe i rygsækken? Man skulle næsten tro det var et dansk turistområde efter skolerne er begyndt igen efter sommerferien!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syntes også det var lidt mærkeligt. Selv hernede har tankstationer, kiosker og dagligvarebutikker nærmest døgnåbent alle ugens 7 dage, uanset om det er jul, påske eller pinse. Helligdage er bare hellige i Norge, og hvornår de lukker i hverdagene aner jeg ikke, men sikkert tidligt kunne jeg forestille mig.
      Det stod der ikke noget om, men vi havde medbragt lidt mad og drikkelse for en sikkerheds skyld, og det var vi glade for, selvom vi nok havde overlevet uden, man dør jo heldigvis ikke de først par døgn uden fast føde :-) Jeg er sikker på der ville være penge at tjene på turister. De kunne jo nøjes med at have åbent de relative få timer skibet ligger i havn og vi alle SKAL gå fra borde.

      Slet
  3. Det er nogle rigtig dejlige billeder, du viser os. Der er så smukt på fjorden. Hvor ærgerligt, at det hele var lukket.
    Vi har også været på et sådant minicruise til Oslo. Det var en dejlig oplevelse. Noget af tiden i Norge gik med at tage til Holmenkollen og nyde en skøn frokost der oven på den traditionelle gåtur til Akershus.
    God fredag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er nemlig smukt, og der var lidt dødt i byen, men det store menneskemylder kan vi godt være foruden, vi havde plads og luft omkring os, og det kan vi godt lide.
      Holmenkollen var også lukket fortalte de os på skibet, men vi kunne se den fra byen. Jeg tog også et par billeder, men de er desværre blevet ret uskarpe, nok fordi jeg fik dem zoomet så tæt på, meget tættere end de er i virkeligheden. Det er en fantastisk stor bane.
      Tak og god weekend til dig.

      Slet
  4. Det havde nok været svært at strukturere turen ret meget mere, hvis der alligevel var så meget, der var lukket. Og det ser da ud til at have været en dejlig tur. Flot solopgang! Lige omkring jævndøgn er det vel marginalt, hvor stor forskellen er på DK og Norge mht op- og nedgangstider?

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kunne have lagt en plan, så vi ikke behøvede at rende frem og tilbage, men havde taget det hele i lige linie. Det var også både godt og flot. Der er kun marginale forskelle på de to lande, og jeg havde googlet solop- og nedgangstider hjemmefra. Allan havde bare kigget i kalenderen et par dage i forvejen, men ikke taget højde for sommertiden, derfor mente han jeg kom en time for sent :-)

      Slet
  5. I fik da pænt meget ud af det på trods af et stendødt Oslo. Det undrede også os meget, at der ingenting skete nogen steder, da vi engang var lige så uheldige og var ankommet på en søndag, men det kan åbenbart ikke betale sig at holde åbent, bare fordi der kommer en båd med endags-danskere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi plejer at få udnyttet tiden uanset hvordan det ser ud. En søndag EN gang om måneden har de noget marked, men aldrig på en højhellig påskedag, og det indeholder ikke andet end vi kan købe alle steder herhjemme, fik vi fortalt, så egentlig er vi vist ikke gået glip af meget andet end et hvil og en tår kaffe eller anden fortæring.
      Nu er det ikke fordi jeg går ind for at der skal være åbent alle 7 dage hverken i DK eller andre steder, men man bliver jo forvent med at der altid er åbent og det må da kunne betale sig, siden alle her i landet har det. (De store kæder siger det kan betale sig, men spørger man butiksejerene selv, så er de oftest af en anden opfattelse, i hvert fald i vores storby Nyk. F.) Vores lille Brugs ser dog anderledes på det ;-)

      Slet
  6. Det er dejlige billeder du har taget af solopgangen. Den vil jeg også gerne opleve på et tidspunkt. Heldigvis kom I på en skyfri dag, det kunne have været meget værre.

    Jeg undrer mig også over at de ikke laver en forretning ud af de mange danskere, der vælter ud af båden. Det må da kunne betale sig at holde åbent de fem timer eller hvor meget det nu er båden ligger der. Indtægterne ligge jo lige for. Alle vil gerne have en kop kaffe og en øl eller lignende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en dejligt at solen ville frem den dag :-)
      Det mener jeg også, selvom man selvfølgelig kan købe alt på skibet, så ville vi i hvert fald vælge et andet sted, nu blev den medbragte æblemost og banan i stedet indtaget på en bænk.

      Slet
  7. Sikke en god ide med en sviptur til Oslo, lidt ærgerligt at der var lukket og slukket overalt, men jeg kan se og læse at I alligevel kom rundt og fik set og oplevet en del.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes vi også :-) Ja, vi fik set det der var at se i overkommelig afstand, tror vi. Vi kunne i hvert fald ikke nå mere, og kunne heller ikke gå mere :-)

      Slet
  8. Altid skønt med spontane beslutninger - og Oslo er jo en smuk by, selvom den var så lukket ned i påsken. Jeg har ikke været der i mange år efterhånden - men husker tydeligt den smukke indsejling. I har vist også haft fantastisk blå himmel og sol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smukke af Oslo, bortset fra indsejlingen, må jeg tilstå vi har tilgode. Det var et stort byggerod alle vegne. Vejarbejde, om- og udbygninger, bombede gader og huse. Og ellers "bare" storby og det har vi aldrig kunnet se noget smukt i. Det smukke er der sikkert et eller andet sted :-)
      Da vi tog fra DK var det diset og overskyet, og ingen sol, men vejret var bestemt med os i Norge. Da vi nærmede os DK igen var det atter diset.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)