onsdag den 25. september 2013

De sidste gensyn, inden vi siger farvel

Onsdag den 28. august. 8. og sidste feriedag. Det var atter en dag med tåge, men det er jo også de dage, der er allerflest af på Færøerne.
P1120891Vi har ingen problemer med at være ude af hotelværelset kl. 10, og da vi først skulle være i lufthavnen halv to, havde vi masser af tid til rådighed. Der var ingen grund til bare at sidde i lufthavnen og vente, så hellere se det samme et par ekstra gange. Vi havde den lejede bil, lige til vi skulle flyveMilitærbase, fængsel

Billedet til højre er den tidligere militærbase. Den falder vældig godt ind i landskabet. I dag er det omdannet til fængsel. Det ligger ret isoleret, men med den bedste udsigt over hele Torshavn.

Vi kørte til Kvivik, som Allan bestemt mente vi ikke havde været i. Det er mig, der sidder med landkortet, og har styr på hvor vi er, eller har været. P1120915

Da vi nåede frem, kunne han godt genkende det hele, men så gik tiden med det.P1120921

Her var der gratis, og høflig selvbetjening af kaffe eller te, men vi havde jo lige drukket. Ikke engang Allan kunne drikke mere på dette tidspunkt. Sidst vi var forbi, sad og stod folk med regntøj, gummistøvler og paraplyer, og nød en tår varm kaffe.

Da vi nåede Sandavagur på Vágar, havde vi stadig masser af tid, og da vi så et skilt med seværdighed, fandt vi et sted at parkere, og gik på fjeldvandring, ad en pæn lille sti. Hvad der var derude, vidste vi ikke. Vi gik rigtigt langt over vandløb og gennem låger. Hoppede fra sten til sten. Det sidste hop over et bredt brusende vandløb, skulle det rigtige lange skræv i brug, så det undlod jeg, på de våde sten, mens Allan tog den sidste lille tur alene, helt uden at falde i. Serværdigheden var en meget stejl klippe, Trøllkonufingur, som Allan tog billeder af.
P1120932 P1120947
Tilbage i bilen og vi afsluttede ferien med et besøg i Gásadalur, hvor vi faktisk startede. Vi havde talt om, at der måtte være en naturhavn, når båd var den eneste forbindelse til omverdenen, inden tunellen blev indviet. Vi tror også, vi fandt ud af hvor det var, men nu var der ikke tid til at gå mere på opdagelse. Vi ville, som altid, gerne have god tid, til at nå frem til check-in. Efter hjemkomsten, har vi fundet ud af at de stakkels indbyggere, måtte sejle til Bøur, og gå over fjeldet for at komme hjem.
P1120979 P1130004
Da vi landede i Kastrup var det 21° . Normalt står vi og småfryser, når vi kommer hjem fra ferie, men ikke denne gang. Skijakken virkede igen malplaceret, selvom den kun hang på kufferten. Vi nåede at køre lige knapt 1.000 km i bilerne, og gå 88.578 skridt, i snit 11.072 skridt pr. dag.
P1130065 P1130070
Vi kørte hjem i det fineste vejr. Varmere end man kan forestille sig, sådan en dag sidst i august måned. Vi nåede Farøbroen tids nok, til at tage et billede mens solen gik ned. Vi skyndte os videre helt ud til Alstrup Strand, for at få de sidste solstråler med. Her 8 dage efter sejlturen hjem fra Mykines, bliver jeg stadig søsyg ved tandbørstningen.
Færøerne er meget mere, end jeg har vist og fortalt i disse 8 afsnit, så jeg har planer om et indlæg mere, der samler lidt andet op.

1. Hold da op en smuk natur og smukke billeder i har taget, det lyder spændende det du skriver om jeres ferie, jeg får jo helt lyst til at tage derop :-) Kh

1. Det var også interessant, og en anderledes naturoplevelse, så god tur ;-)

2. Jeg har læst alle dine færøerne-indlæg og har nydt dem og de dejlige billeder (kunne dog godt have undværet beretningen om en faldende mand - men det er sikkert sjovt - bagefter), men jeg har desværre ikke nået at få kommenteret noget som helst pga ferie og lidt andre ting.

Men færøerne er et af de rejsemål der står højt på ønskelisten og dine billeder har ikke gjort ønsket mindre.

1. Faktisk synes jegikke faldet er sjovt nu bagefter heller. Jeg tror ikke jeg havde overlevet, hvis jeg havde gået bagerst ;-)
      Jeg har også fulgt med hos dig, så jeg ved godt, at det ene problem ferie/pc blev overtaget af noget meget mere alvorligt.
      Færøerne ER et besøg værd.

3. Pudsigt, med billedet af den gamle kaserne. Da vi var på Færøerne i starten af 80'erne byttede vi lejlighed og bil med en bekendt, som var kok på kasernen, og derved fik vi råd til ferien.
    Spændende at følge turen her på bloggen!

1. Sådan en feriebytteordning er ikke værst. Det er jo ikke et af de billigste rejsemål på nogen som helst måde. Egen lejlighed er bestemt at foretrække. Faktisk har vi aldrig prøvet andet - før nu altså ;-)

4. Hvor er der dog smukt - det er nogle fantastiske billeder. Lige som Jette herover får jeg lyst til at besøge Færøerne efter at have fulgt din tur her på bloggen.

1. Hvis man er indstillet på ustadigt vejr og lave temperaturer, kan det næsten kun blive en god ferie.

5. Det har været spændende at følge med jer til Færøerne; hvor har I dog oplevet meget på otte dage. Tak for alle de dejlige billeder.

Billederne fra Farøbroen er et postkort værdigt.

1. Vi har oplevet meget, men det satser vi også altid på, og synes det lykkes os hver gang.
      Det var dejligt at se solen igen, så det var en smuk afslutning ;-)

6. Jeg kunne godt ha' ondt jer, at slutte jeres ophold på de smukke øer med bragende sol og kilometervis af udsyn.. :-)

1. Det ville have været helt perfekt, men vi var heldige at SE solen og det helt klare vejr. Det kan man ikke være sikker på, så vi er glade. Vi har vist oplevet det hele, undtagen sneen :-)

7. Ret godt klaret at køre 1000 km på de små øer, men I så jo også en bunke. Vejret var, som vejret ofte er på Færøerne, men - som Inge - kunne jeg nu også godt ønske, at I havde fået lov at være lidt heldigere med det.

1. At være heldigere end de fleste, er ikke så tosset, men vi føler faktisk at vi var rigtige heldige. Vi var i hvert fald indstillet på 8 dages regn og blæst og slet ingen sol. Så galt gik det jo slet ikke :-D

8. I har altså fået virkelig meget ud af jeres tur, må jeg sige, og vejret - tjah, det er nok bare sådan ...
    Fantastisk, at Allan undlod at falde i, da han skulle over vandløbet ;-)

1. Skulle vi have været der længere, så var der kun fjeldvandring tilbage for at komme ud i andre hjørner. Vejret er bare sådan.
      Ja, jeg var ikke helt vild med ideen, selvom han siger han har færdes sådan i mange år som åmand, men da var han også yngre ;-) Mine vandrestøvler lå i kufferten, Allan havde sine på, ellers var jeg nok hoppet med.

9. Fantastisk tur, I har været på, med mange skønne billeder trods vejret eller måske på grund af det? Tak for turen!
    God torsdag aften!

1. Vejret spiller en stor rolle på alle billeder. Med et andet vejr, havd billederne ikke været de samme.
      Velbekomme og tak i lige måde.

10. Tak for turen Færøerne rundt - det har været en fornøjelse at følge med, og det ses jo af skridttælleren at I ikke har ligget på den lade side.

11. Velbekomme. Det var også en fornøjels at være der :-) Næh,, det var ikke meget vi lå ned, men det var heller ikke planen ;-)