søndag den 2. juni 2013

Porten til Lolland – eller porten til friluftslivet

Udklippet fra avisen om indvidelsen af ovenstående i lørdags, har længe hængt på opslagstavlen, fordi det indbød til en dejlig lang cykeltur på steder hvor vi ikke plejer at cykle, men så synes vi, det var for besværligt at transportere cyklerne på traileren for at deltage, og det sociale kaffe- og spisebord var vi slet ikke interesseret i, så det blev først til lidt havearbejde for mit vedkommende og lidt shopping for Allans vedkommende, inden vi pakkede cyklerne, for at tage på årets første længere fælles cykeltur lige efter at have spist frokost.
P1100442 P1100455
På onsdag skal vi på den årlige cykeltur med vores lille grundejerforening, så vi ville ud og sondre terrænnet, for at se om der stadig var borde og bænke, vi kunne spise vores medbragte mad ved. Det er ikke alle der kan komme ned på et tæppe i jordhøjde.
I flere år har jeg også jævnligt talt med en person, som bor på ruten, og som tit har sagt, at jeg skulle kigge ind, når vi var på disse kanter. For ikke så længe siden lovede jeg, at jeg nok skulle gøre alvor af det. På årets første sommerdag, viste vejret sig fra sin allerbedste solskinsside. Derfor blev sommertøjet også fundet frem.
Ramsløg dåvildt
Vi kørte gennem skoven, og den sædvanlige lugt af ramsløg mødte os. Ramsløgene synger på sidste vers, men man kan endnu nå at lave kapes af blomsterfrøene.  Nogen af jer kan måske huske jeg skrev om dåvildt i haven, og det går dem rigtigt godt. De tre er blevet til 7 og hvis alt går som det skal, er der 4 forestående fødsler. Næste år skal de sættes ud i skoven, og så håber vi, de kan huske hvem der har paseet og fodret dem i de tre år, og at de bliver hos os. Når jeg cykler fra arbejde, stopper jeg næsten altid op for at se om jeg kan se dem i vildniset. Hvis jeg er heldig, ser jeg lige skyggen af dem mens de skynder sig væk. I dag nåede vi at fange et af dem.
Sørup Å P1100481
Vi tog nogle fotostop undervejs, og nåede efter 1½ time og mange svinkeærinder endelig frem til bestemmelsesstedet, hvor vi drak vores medbragte kaffe. Kagen som jeg havde taget op af fryseren, stod hjemme på køkkenbordet.
P1100501 P1100515
Der var, alt for rigtigt varmt i den gryde vi havde fundet, så vi steg hurtigt på cyklerne igen for at få lidt luft under vingerne.
P1100519 P1100526
På hjemvejen smuttede vi en tur ind for at hilse på K…. som jeg havde lovet. De bor på en skøn plet, som I kan se på billedet ovenfor. Vi var på havevandring i den enorme have, og blev vist rundt både ude og inde. Tiden fløj bare afsted, og pludselig var det blevet aften, så det blev langt over spisetid inden vi kom hjem. Heldigvis var der en lille rest mad fra dagen i forvejen, ikke det store måltid, men vi gad ikke begynde at kokkere så sent. Der var jo også den kage vi cyklede fra. Dagens cykeltur blev på 23 km, så der er varmet op til på onsdag, hvor turen bliver lidt længere.

1. I får da set og oplevet noget fra jeres pedal-gængere.. jeg kan godt se at det må være skønt at cykle rundt i området og se alt det man ikke ser fra en bil.. en dejlig dag og nu håber jeg at I får en rigtig fin uge... og god tur på onsdag.

1. Selvom vi jævnligt cykler den rute, nyder vi alligevel de små steder rigtigt meget. Det er 100 gange mere interessant at færdes væk fra landevejen. Tak :-) De lover jo fint solskin og vindstille, så må vi se om det holder.

2. Tiden løber når man er i godt selskab, en god uge til dig. ;-D

1. Det gør den nemlig. Tak i lige måde :-)

3. Dejligt at få luft under cykelvingerne igen.. :-)

1. Det er skønt, men det ved du jo alt om :-)

4. Det ser ud til at have været en rigtig god weekendtur på cyklerne med stilfærdig trampen i pedalerne - til mange gode steder.

1. Der var ingen hastværk før vi blev sultne. Vi nød det bare i fulde drag.

5. Dejlige billeder - I er gode til at få en god udflugt :)

1. Tak, vi kan jo lide det, ellers gjorde vi det nok ikke :-)

6. Skønne billeder, som giver et godt indtryk af jeres cykeltur. Det forekommer mig, at der er rimelig fladt, der hvor I bor?
    Her har vi temmelig kuperet terræn, så 23 km. vil være i oeverkanten for mig:-)! God mandag!

1. Du har ret, der er rimeligt fladt, men der er dog et par bakker der skal have tilløb, og det får de så :-)
      Vi cykler også i kuperet terræn bl.a. Møn og Ærø og alligevel kan vi godt tage 30 - 60 km, dog hopper vi af og trækker, når det er værst.

7. Tak fordi jeg måtte komme med på bagagebæreren på jeres cykeltur. Hvor var det dejligt at være med.

1. Velbekomme. Jeg mærkede dig slet ikke :-)

8. Det må altså være skønt at kunne cykle så meget langt fra alfarvej.
    God tur, I fik jer der!

1. Det er det også. Tror du ikke der findes sådanne cykelruter omkring dig også. Brugsen (din) arrangerer da årlig cykeltur har jeg læst. Du må google cykelruter i dit nærområde.