tirsdag den 8. juni 2010

Slægtsforskning

For godt og vel 20 år siden, begyndte jeg at slægtsforske.
Det var før materialet var lagt på nettet. Så flere timer, en gang ugentlig, var jeg afsted på det lille lokale arkiv. Og tit blev det til en ekstra ugentlig tur på biblioteket, eller andre små lokale arkiver. Der har været ture til Landsarkivet i Kbh, og et par dage i en sommerferie blev brugt til at forske i Sverige. Denne slægtsforskning, brugte jeg ca. 10 år på. Så fik det lov at hvile nogle år, for i ny og næ at blive taget op. Slægstforskning bliver man nemlig ALDRIG færdig med.

Nu er det, som nævnt tidligere, blevet meget lettere, men der skal stadig være nogle timer at tage af, inden man går i gang. Og så finder man måske alligevel slet intet. MEN for et par måneder siden, var jeg lige inde på DIS-Danmark, som så mange gange før, for at se om der var noget nyt og spændende under AneEftelysning. Pludselig fik jeg øjne så store som tekopper, der var en svensker der skrev, at hun søgte sin mormors familie i Danmark. Jeg blev helt ellevild, og kaldte på min mand, Allan, kom, skynd dig, der er noget interessant her. Det er din familie der søger oplysninger om din farmor og farfar. Så fik jeg gang i den varme linie, og kunne levere en del oplysninger, som hun slet ikke havde. Og ikke mindst, kunne jeg udlevere mail-adresser og navne på nulevende personer, som vi selv har kontakt med. Svenskeren C. blev vældig glad og meget taknemlig. Nu var der en masse hun kunne viderebringe til sin mor, (min mands kusine) som bliver 80 i år. Hun flyttede nemlig som ganske ung, til Sverige fordi hun ville se det land hendes mor kom fra, og det endte med hun blev der. Alle kan vel regne ud at C. også slægtsforsker, så jeg fik til gengæld leveret nogle svenske aner, fra hende, til min mands stamtæ. De svenske aner halter nemlig en del bagud her i huset, da det er en noget mere vanskelig opgave, end at forske i eget land og på eget sprog. Vi har ellers nok af de svenske aner at tage fat på, da både min mands farmor og mormor kom fra Sverige, og ligeså min egen oldemor.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)