søndag den 15. maj 2011

Køkkensysler

Vi skal have ny fryser, og det kræver en mindre ombygning af huset. Det lyder meget mærkeligt, men det fortæller jeg  om en anden dag.
P5145387P5145394
I går var jeg nød til at tømme fryseren, så den kunne blive flyttet. Selvom fryseren er på vej ud, blev den alligevel afrimet og jeg fik igen styr på indholdet og lavet en ny aktuel indholdsfortegnelse. Jeg har stadig utroligt mange bær liggende i fryseren fra sidste år, og det varer ikke længe før der igen er en masse, der skal høstes i haven. Derfor kogte jeg en stor portion rødgrød og der blev taget æblemos op til en gang æblekage.

P5145391Mads havde ringet, om jeg var interesseret i at købe et par røgede hornfisk, som han havde fået tilbudt af en kammerat, der havde eksperimiteret med at ryge dem for første gang. Mads ville godt selv have et par stykker, men han ville have nogen at spise dem sammen med. Allan spiser ikke noget med ben i, så Mads og jeg fik hver en hornfisk til frokost. Det smagte dejligt.
Jeg startede cyklen og kørte på skovtur, for at høste ramsløg. Høsten var hurtigt overstået, for de står tæt og overalt i skoven. Hjem og skylle og der var en hel baljefuld. 
P5145398P5145422
Jeg har smagt hele ramsløg, serveret på samme måde som forårsløg. Og jeg ved at blomsterne også kan spises, men jeg havde ikke tænkt tanken, at man kunne lave pesto af ramsløg, før jeg smagte Ellens hjemmelavede sidste weekend. Jeg har googlet lidt, for at finde en opskrift på pesto og fandt en fra Årstiderne, men endte med at lavede min helt egen model.  Jeg havde stadig en masse hasselnødder, som jeg knækkede.
P5145413P5145419

P5145427
Blade, blomster, hasselnødder, olivenolie, salt og peber kom i blenderen sammen med en sjat vand og det hele blev malet fint. Pestoen er kommet på glas og i bøtter. Så har jeg lidt til både køleskabet og fryseren.
Jeg havde nu nok forventet en lidt større portion, end det der kom ud af denne høst, men der er heldigvis mange at høste endnu, så løbet er ikke kørt. Måske skulle jeg prøve at lave kapers senere på sæsonen! Man kan også tørre ramsløg, så mulighederne er mangfoldige.
Aftenens menu valgte vi at indtage på Det gyldne Steakhouse i Vordingborg, hvor vi altid har set, der er stuvende fyldt af mennesker om sommeren, og anmeldelserme på nettet, og restaurentens egne udtalelser lød lovende. Vi bestilte en oksemørbrad, men var ikke imponeret. Smagen var fin nok, grønsagerne var helt perfekte med sprød bid, sådan som jeg gerne vil have dem, men bøffen var ikke helt fri for sener. Vi blev som kompensation tilbudt hver en Iris Coffee, men vi skulle jo køre, i hvert fald den ene af os, så i stedet fik vi et mindre afslag i prisen. Jeg ville nu hellere have haft en rigtig god madoplevelse.

9 kommentarer:

  1. Kan næsten ikke få bær her nede og hvis der er bær at finde i supermarkedet koster de "en mindre bondegård". Det må jo være for varmt her, rigtigt ærgeligt. Heller ikke den frosne udgave kan man få, dog kan jeg engang imellem finde en pose i et lille tysk supermarked, men ville da hellere have friskplukket.
    din pesto lyder spændende :-)

    SvarSlet
  2. Århhh altså... jeg kunne ikke finde ramsløg i går omkring Kirke Hyllinge, og jeg sagde til John, at vi skulle køre længere sydpå, men han mente, jeg havde travlt med at komme hjem og plante krukker til. Det havde jeg nok også... men jeg bliver simpelthen nødt til at finde din skov :-D

    Og pestoen kan sagtens fryses, som du jo også har tænkt dig - det tager den slet ingen skade af.

    SvarSlet
  3. Lene.... Ærgerligt at man ikke kan få det man gerne vil have, men så kan du få så meget andet, som friske appelsiner, citroner osv. Sådan nogle ville jeg gerne kunne plukke ude i haven :-)
    Pestoen, smager altså også godt, kan jeg fortælle dig, og hele huset lugter af hvidløg :-)

    SvarSlet
  4. Ellen... Du/I må da komme en tur til Lolland. Jeg viser dig gerne min skov, så du kan få dine ramsløg :-) Jeg fryser stort set alt. Lidt smag forsvinder der selvfølgelig, men hellere det, end at kassere det, fordi det ikke kan holde sig.

    John havde vist ganske ret, jeg tror du havde nok at gøre i går med alle dine krukker.

    SvarSlet
  5. Det ender med, at hele Danmark er ryddet for ramsløg og man vil kunne gå til enhver grønthandel og bed om et kilo ramsløg og han vil sige "Så gerne" frue.

    Nej spøg til side - dine pestoer ser virkelig godt.

    SvarSlet
  6. Hanne.... Du skulle bare vide hvor mange ramsløg der er på disse kanter. På offentlige områder har naturplejerne i mange år slået meget store områder af ramsløg med le. Så det er bare med at komme før naturplejerne, hvis ikke man kender et privat område.

    Jeg synes også pestoen smager godt :-)

    SvarSlet
  7. Jeg håber, jeg ikke er for sent ude: Når jeg har findelt ramsløg i foodprocessoren til forskellige formål, kommer jeg også mindre portioner i fryseren, og farven og smagen bevares. Jeg har set, at man kan købe tørret ramsløg i glas - det er noget kedeligt gråt noget, som ikke ser spor indbydende ud, så jeg tørrer det kun i ramsløgssalt.
    Elsebeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis du med sent ude, mener at kommentere på et gammelt indlæg, så nej. Jeg skulle gerne opdage sådan noget :-)
      Det tørrede i butikker, ser altid trist ud, og alt hjemmelavet er bedre. Mit ramsløgsalt holder sig også fin grønt, men den flotteste farve har det frisne trids alt.

      Slet
    2. Det gik lidt for stærkt for mig i aftes. Jeg skulle lige nå at svare dig inden vi skulle til møde.
      Der skulle stå: 'men den flotteste farve har det frosne trods alt' :-)
      Jeg synes heller ikke det man fryser mister smag overhovedet, og det uanset hvad jeg fryser, men det påstår mange kloge hoveder. Jeg har dog også hørt, at nogen nu er begyndt at trække i land og sige, at det er lige så friskt fra fryseren.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)