tirsdag den 3. september 2013

Strømø og Østerø var forsvundet i tågen

Vores 3. feriedag, fredag den 23. august på Færøerne.Broen til Østerø
Vi stod op til en grå, våd og meget diset dag. Allan ømmede sig, hver gang han skulle fra siddende til stående stilling og omvendt, fordi lår og ben var noget ømme. Denne gang kunne jeg også mærke at musklerne, lige over knæskallen, var brugt godt efter fjeldvandringen i går
P1120228Vi skulle flytte til et nyt hotel i Gjógv. Desværre var der ikke meget udsigt undervejs, for både regn og tåge tog det meste udsyn. Det var derfor fjollet at tage et par afstikkere og få set hele Strømø. Derfor satte vi kursen direkte mod Gjógv over Eidi, i håb om at vejret ændrede sig til det bedre undervejs. Det gjorde det så absolut ikke. Tågen tog til, og vi kunne faktisk kun se den vej, vi kørte på, samt fjeldet i opadgående retning til højre for os. Hele turen på Østerø, kunne vi, efter landkortet at dømme, gå ud fra, at det var lige ned i afgrunden til venstre for os. Da vi nåede så højt, at vi skulle krydse øen, og kom væk fra kysten, så vejret bedre ud, og pludselig kunne vi se vort hotel længere fremme nede.
P1120238 Vi kom selvfølgelig alt, alt for tidligt til at tjekke ind. Vi blev tilbudt at tage ophold i spisestuen, sammen med alle de spisende gæster, til de havde fået gjort klar efter 170 overnattende eller spisende gæster, hvor pokker de så end har opholdt sig henne. Vi kunne slet ikke se, der er plads til så mange. De må have ligget i en stor ‘sovesal’. Vi lånte toilettet, og gik en tur i den lille bygds kuperede terræn og gader, mens Allan beklagede sine ømme ben. Vi blev blæst godt igennem, og det småregnede nu kun af og til.
P1120240 P1120244
Vi gik på havevandring, da jeg opdagede et skilt, hvor der stod, at haven var åben. Først troede jeg det var en kunstner, der boede der, for der fandtes alle former for udsmykning af sten, træ, strik, plastic, meget klædt på i tøj af både stof og strik. Sjovt og anderledes, men stenene var nu generelt, det smukkeste efter min smag. Intet tydede på forretning.
P1120279 P1120271
Vi så rappelling. Værten fortalte senere at det var studerende der ville være pædagogiske ledere. De havde boet på hotellet nogle dage. Vi var en tur helt nede i naturhavnen.
P1120247 P1120254
Vi så fisk hænge til tørre. Byen er ikke ret stor, kun 52 indbyggere, så der var tid til at kigge efter enhver lille detalje alle steder. Der kommer både post og bus, næsten lige til døren.
Fisk til tørre på Færøerne P1120261
Efter en times tid vendte vi tilbage til hotellet, hvor spisestuen var tom for mennesker. Bordene var ryddet for frokost og opvask, og vores værelse var allerede klar en hel time før vi egentlig kunne flytte ind.
P1120281Vi tømte bilen og satte os i Gjaargardurs hyggelige spisestue, hvor vi fik serveret kaffe og nybagte pandekager med flødeskum og hjemmelavet rabarbermarmelade. Det lignede og smagte mere af svesker end rabarber. Forklaringen alene var, at det bliver kogt 3 timer, så det skulle jeg afprøve, når jeg kom hjem. Jeg fik skrevet dagbog, og surfet lidt på iPaden, inden spisetid. Der mødte vi et ældre ægtepar, som vi hyggede os med. Vi sad oprindeligt ved hver vores bord, men da Arnes kone sad med sin iPad, som jeg sad med min, så han sit snit til at hoppe over til os, for at tale med Allan, og da værten fik brug for et ekstra bord, hoppede konen samme vej. Mændene havde rigtigt meget tilfælles, der blev talt om  maskiner værktøj, fotografering og meget andet. P1120291
Det var igen blevet rigtig regnvejr, og jeg hørte et par gæster udtrykke skuffelse over det våde vejr til værten. Han som altid var glad, venlig, smilende og imødekommende, sagde med et smil og smittende glæde. Vi skal da være glade for den regn, ellers ville her ikke være så grønt. Jeg tænkte, manden har da ret. Det er jo det, der gør Færøerne til det, de er. Hans humør og glæde smittede vist også af på disse gæster.
P1120297 P1120304
Allan og jeg gik en aftentur på fjeldet, og grunden gynger stadig under mig, når jeg børster tænder.

1. Faktisk giver det langt flottere billeder når det er overskyet end når solen skinner.. Jeg er vild med de røde farver du har fanget over fjeldene.

1. Der mangler bare lidt skarphed, når det er tåget, men det kan jo ikke være anderledes. Det så også godt ud, også med regnbuen der skinnede på fjeldet i baggrunden :-)

2. Det er en sand fornøjelse at se dine billederne fra øerne.

1. Det var også en fornøjelse at se det i virkeligheden :-)

3. Der er dejligt grønt på Færøerne og smukke billeder du har fanget. ;-D

1. Det er der, takket være al deres regn. Tak :-)

4. Ja, sådan en gang fjeldvandring er sikkert hård ved lårene ;-) Godt, tågen ikke kom rullende, mens I var på Mykines! Og trods tåge og regnvejr har I da oplevet en masse.

1. Fjeldvandringen gik ikke helt u(be)mærket hen ;-) Det er vi også glad for. Vi har oplevet meget, og egentlig syntes vi, at vi havde godt vejr - set i forhold til hvad vi kunne være blevet udsat for.

5. Sikke nogle dejlige billeder! Der er ikke noget, at sige til, at I var ømme efter den megen vandring.
    Når man tager til Færøerne, må man vist påregne en vis portion tåge og regn, og grøn er jo også den gennemgående farve på dine billeder! God onsdag!

1. Ned i hug mange gange, kan godt mærkes, når man ikke har smugtrænet ;-) Vi var helt klar over at vi ikke kunne forvente sol og tørvejr. Vi er ganske tilfredse :-)

6. Det er da en fantastisk ferie I har været på - flotte flotte billeder og en dejlig beskrivelse, det lige før, jeg føle, at jeg er med :)
    Jeg har aldrig overvejet at tage til Færøerne, p.gr. af vejret og at jeg absolut ikke er søstærk - men det er da lige før, jeg kunne fristes :)

1. Det er da dejligt hvis flere kan få glæde af turen. Det er den dyreste ferie, vi nogensinde har været på.
      Jeg er bestemt heller ikke søstærk, men man kan jo klare meget, hvis man virkelig vil :-)

7. Pragtfulde billeder! Færøerne er et meget smukt sted, hvor jeg aldrig har været, men efter din beskrivelse, får jeg lyst til at tage af sted. Sikke en skøn ferie I har haft.

1. Jeg er også sikker på, at det ville være noget for dig. Der findes 4 dages ture, og det skulle være rigeligt til at opleve Færøerne.

8. Det er nok, som man må regne med, at det er deroppe: meget blandet vejr. Måske skal I i virkeligheden være glade for den sol, I har fået :-)
    Igen flotte billeder.

1. Vi er faktisk rigtig glade for det vejr vi blev tildelt. Det kunne have været meget værre. De første to dage var med fuld sol. Det er ikke alle der får lov at opleve det. Og jeg overlevede jo også sejlturen ;-)
      Tak :-)

9. Jeg kan forestille mig at dine fantastiske billeder får tændt nogle endnu mere fantastiske billeder i din erindring. Det ser ud som om, I har haft en helt særlig tur.

10. Det gør de helt sikkert efterhånden som tiden går. Når de er gået en rum tid, har virkeligheden jo med at ændre sig inde i ens hoved og man husker det man vil huske :-)
    Turen var noget særligt, men sådan er det heldigvis med alle vores ferier.

11. Dejlige billeder fra et smukt sted, jeg desværre aldrig har besøgt.

1. Vi kan vist alle finde mange steder i vort eget kongerige, vi aldri har set.

12. Der er så smukt på Færøerne. Jeg var der for mange år siden - i 1979 - som barn så jeg kan ikke huske andet end det jeg kan se på mine billeder. Men hvor er der dog skønt. Jeg vil så gerne der til igen. Det lyder som en skøn ferie du har haft :) Skønne billeder derfra.

13. Der er nok sket en del, siden du var der. Ikke at øerne, som sådan har forandret sig, men det er blevt lettere at komme rundt. Et gensyn vil sikkert være godt. :-)