fredag den 20. oktober 2017

Karls Jordbærmarked i Lübeck

Aldrig har vi set noget tilsvarende. Det var en oplevelse ud over alle grænser, og der er gratis entre. Jeg havde hørt lidt om det fra en kollega, men noget må man bare se med egne øjne.P1140481
Da vi parkerede, en tidlig morgen, på en kæmpe parkeringsplads, sammen med en anden lille håndfuld biler, sagde jeg, at vi nok hurtigt fik det besøg overstået, da jeg tænkte det nok mest var for børnefamilier og shoppinglystne gæster, men jeg tog så grueligt fejl. Der er alt. Simpelthen ALT. En masse ansatte var allerede i gang med alt muligt fra vareopfyldning til marmeladeproduktion og servicering af overnattende gæster.
P1140485Vi fik hurtigt øje på de mange tusinde kaffekander højt oppe.
En imponerende samling.
P1140491





Skal vi nu gå til højre eller venstre? Til venstre lå restaurationsafdelingen og legepladsen, så det kunne vi da lige ‘løbe’ igennem. Jamen du godeste. Det er jo et helt museum. Der var høvle, save, bamser og alverdens sager alle vegne. Vi blev ved med at opdage sjove ting, der var placeret rundt omkring. Og sjovest af alt. Meget af det blev brugt nyttigt, og var ikke kun til pynt.
P1140503Læg lige mærke til lamperne i loftet, som består af gamle gryder og sigter. Ikke to er ens. Barstolene er også et specielt design. 
P1140504
 



          Se bare de fine lamper af kopper.
P1140507Eller den her af en symaskinekasse.

P1140499Bemærk også bordene som er lavet af understellet fra gamle symaskiner. 


Jordbærtemaet bruges alle vegne. Selv stolehynderne og tapet er med jordbær.
P1140511 P1140523
Og på legepladsen, som her med de syngende og spillende jordbærbamser. Der var dog også halloweenpyntet med græskar og skeletter, af både mennesker og dyr, på traktorbanen, hvor man kan køre rundt i en stor og rigtig traktor, som dem landmanden bruger. Dog ikke en Fendt 939, men nogle der er noget mindre, som bl.a. Ford. Traktorerne kører selvfølgelig på skinner.   
P1140513 P1140517
I den udendørs pølsebod, var der placeret kødhakkere på stribe. Og indendørs var placeret en stor traktor, som var monteret med flere tappehaner til øl på fronten.
P1140515 P1140518
Det der virkelig holder jordbærmarkedet i live, må uden tvivl være den store butik, hvor der er alt fra regnfrakker, porcelæn og legetøj med jordbær på, til marmelade, saft og andet spiseligt af jordbær.
P1140524 P1140529
Jordbærmarkedet indeholder også en lille slagter- og ostebiks, og man kan både dufte og smage på sæbe, drikkevarer og mere eller mindre søde sager. Man kan se sin egen bamse blive fyldt og man kan se bolsjer blive fremstillet.P1140530







Allan skulle på toilettet, og kom tilbage og sagde, at det godt nok var specielt. Mere sagde han ikke. Jeg var nødt til selv at se det, så jeg gik en tur i kælderen.
P1140532 P1140534
Toiletterne var delt op med pandeplader. Der var gammeldags træk og slip. Flere var i gang med at tage billeder. Håndvaskene var gammeldags gulvspande, hvor der i bunden var monteret en rist. Arrangementet ser flytbart ud, men skamlerne er fastmonteret. Det er også de helt gammeldags vandhaner med slange. Der er selvfølgelig monteret et stort stykke jordbærsæbe på en bøjelig spiralslange på væggen.


P1140488 P1140582

Der er ikke grænser for underholdningen. Der findes så meget, og selvom jeg har prøvet at give et godt indblik i hvad man kan møde, så er der stadig noget der ikke er nævnt. Uanset alder er der oplevelser for alle og enhver. Mens Allan faldt for jordbær i honning og jordbær i marcipan, samt havtornmarmelade, faldt jeg for de lidt stærkere varer, som jordbærsennep og jordbærpeberod, som virkelig har smag. Nogle vil sige det er alt for stærkt, men ikke til mig, og jeg ved jeg får lov at have det for mig selv. En havtorndrik og et stykke sæbe kom også med hjem.  

16 kommentarer:

  1. Jordbær-Karl har jeg ikke hørt om før, men det ser ud til at Karl er en driftig herre.
    Da jeg nåede hertil i kommentarskrivningen, måtte jeg lige afbryde og lede lidt på nettet. Der er jo mange oplevelseslandsbyer og meget andet. Det lyder som et sjovt sted at gøre en afstikker til, hvis man kommer i nærheden og har tid. Tak for historien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karl er en meget driftig herre, der har jordbærmarkeder i mange tyske byer. Kommer vii nærheden af et af de andre markeder, vil vi stikke hovedet ind. Jeg tror de indeholder endnu flere sjove oplevelser. Selvom noget er det samme, ved jeg også fra hjemmesiderne, at de har forskelligt at byde på.

      Slet
  2. Hvor lyder det til at have været en sjov og anderledes oplevelse. Tak fordi du deler den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var virkelig også både sjovt og imponerende at se hvordan de udnytter så meget forskelligt.

      Slet
  3. Utroligt! Der må stå en samlernatur bag, en ildsjæl.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror du rammer plet. Han kan bestemt ikke beskyldes for at være en del af køb og smid væk kulturen.

      Slet
  4. Utroligt! Jeg har ikke hørt om det før, men det skal da helt sikkert opleves, når/hvis vi kommer i nærheden. Det er sådan et sted, hvor man får taget et hav af billeder ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde hørt om kaffekander og en butik med ALT med jordbær, men intet andet, så det var virkelig en overraskelse at opdage den ene sjove ting efter den anden. Der findes 7 (mener jeg) markeder rundt omkrng i Tyskland. De er, efter hvad jeg kan læse på hjemmesiden, vidt forskellige. Du kan hurtigt få slidt et kamera mere op ;-)

      Slet
  5. Nej, hvor ser det morsomt ud. Helt vildt også. Jeg kan godt forstå, du gik lidt amok med billeder. Der er jo noget at se, uanset hvor man vender sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er, som altid, svært at begrænse sig og sådan et syn er man nødt til at forevige. Jeg tror det vil være svært at se det for sig uden billeder. Det hele passer så fint til deres omgivelser.

      Slet
  6. Karl er død for mange år siden - men foretagendet føres videre af 3. generation.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det betyder jo så, at det er et gammelt etableret firma.
      Det viser også at jeg ikke har undersøgt ret meget andet end en adresse på deres hjemmeside, og der var mange at vælge imellem.

      Slet
  7. Der vil jeg altså ind, næste gang vi er på de kanter !! 🙂

    SvarSlet
    Svar
    1. Det forstår jeg godt :-)

      Slet
  8. Det har jeg aldrig hørt om - men hold da op, hvor ser det bare hyggeligt ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter kommentarerne at dømme, er du ikke den eneste :-) Det var også hyggeligt.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)