søndag den 22. maj 2016

Pinsetur til Sønderborg Slot og Løjtland

Vi elsker slotsbesøg, så når vejret ikke var bedre, var det knapt så vigtigt at være ude og noget lettere at overleve en biltransport. Derfor blev destinationen Aabenraa, hvor vi travede rundt om formiddagen i bygevejr. Derefter tog vi turen til Sønderborg Slot.
P1110148
Det relaterede gevaldigt meget til mit job i fredags. Det var ikke fordi det havde nogen indflydelse på dagens valg af oplevelser. Det var bare et sjovt sammentræf, jeg kom til at tænke på, da vi gik og så udstillingerne. Det gamle Sønderjylland, altså alt det der mangler på kortet for 1865, i forhold til kortet fra 1863, fylder stadig utroligt meget i sønderjydernes bevidsthed, selvom man umiddelbart nok vil tro, at den yngre generation er hoppet fra for længe siden, så er det stadig et varmt emne, der tales meget om og markeres på forskellig vis.
Jeg kan ikke påstå jeg nogensinde har været historieinteresseret. Nærmere tværtimod. Det har i hele min skoletid og ungdomsår overhovedet ikke kunne fange min interesse. Uanset hvad jeg læse eller fik oplyst, kunne det ikke blive hængende. Det har jeg så mange gange siden ærgret mig over. Er man historieinteresseret, er det absolut et anbefalelsesværdigt sted, men også interessant uden denne interesse. Der er dog ikke så meget 'slot' over stedet.  
P1110163 P1110159

Slottet er renoveret og spartansk møbleret, men der der er utallige udstillinger, lige fra legetøj, skolestuer, håndarbejde, værksteder, guldhorn, kister, skellet, plakater, sølvtøj og… ja, jeg kan blive ved. Historien om det hele, slet ikke at forglemme. Der er virkelig meget at læse om, eller lytte til via deres app. Hvad det angår, havde vi slet ikke tid nok.
P1110161 P1110157

Allerede i 1590 kendte man til grafitti. Her har kordrengene og pagerne fået tiden til at gå, når de kedede sig under de lange gudstjenester. Og uanset hvor mange gange vi ser træskærerarbejde i møbler og døre, imponeres vi lige meget hver eneste gang over dette fantastiske arbejde, det har været at lave de gedigne og kæmpe møbler.
P1110132 P1110143

Når man tager bilen til hjælp, kommer man i sagens natur længere rundt på en dag. Det smukke landskab, Løjtland, Løjt Kirkeby og Barsmark kunne vi, når nu vi havde så god tid, lige så godt opleve fra bilruden på hjemturen, som fra cykelsadlen.

Det er et smukt landskab, ingen tvivl om det, men den skønhed er, efter min mening også at finde mange andre steder i vort land, så jeg tog ingen billeder. De giver alligevel ikke det rette indtryk. Vi nød bare synet over det bakkede terræn, som ville have taget det meste af en dag at udforske på cykel, og som vi helt bestemt ville have nydt en dejlig lun solskinsdag.P1110166




















Ved indkørslen til et hus, så vi denne alternative måde at have blomsterkrukker på. Ideen er sjov og hermed givet videre.
Som jeg har nævnt så mange gange før, så er og bliver camping aldrig noget jeg kommer til at holde af. Det er Allans interesse. Absolut ikke min. Bortset fra en frost- og snevejrsdag i marts måned i det svenske, har vi aldrig før haft brug for varme i campingvognen, men nu blev der tændt op, og der blev også dejligt varmt. Alligevel ville jeg allerhelst hjem, og luftede forsigtigt om vi ikke kunne køre hjem i morgen tidlig. Jeg vidste det. Skuffelsen læste jeg tydeligt i Allans ansigt, selvom han intet sagde, og jeg lod emnet ligge.
Vi ville underholde os lidt med vores iPad, men det gratis internet, der kunne have udfald, men ellers virkede på hele campingpladsen, havde vi endnu ikke fået kontakt med. Heller ikke selvom vi stillede os op under masten. (Det kan man da kalde et langt udfald.) Vi har begge internet på telefonen, og ved man kan samkøre andre enheder, men vi har aldrig sat os ind i det. Det gjorde vi så den aften. Sandelig om ikke det lykkedes for os begge. Der er intet, der er så skidt, at det ikke er godt for noget andet. P1110179
1. pinsedags morgen, spurgte jeg igen, om vi ikke skulle køre hjem. Heldigvis var han i løbet af natten, tilsyneladende, kommet på mit parti. Jeg behøvede slet ikke den store overtalelsestale. Havde vi haft en lejlighed havde det været noget helt andet, set med mine øjne. I en lejlighed kan man kan få sig et varmt bad, uden at skulle have en hel rejsetaske med til badeværelset, når det er sådan et vejr. Er det lunt i vejret er det noget lettere.   
P1110182 P1110184

Som nævnt her, tog vi de sydfynske alper hjem og blev klogere på flere ting. Bl.a. så vi en lille flok mennesker på en mark. Alle med rumpen i vejret. På et skilt stod der hyben.dk

Vi ved nu også at der stadig er både avis- batteri- og flaskeindsamling på Fyn. Overalt på hele sydfyn, stod der med jævn afstand skilte om at man skulle huske indsamlingen.

P1110188
Samtidig nød vi gensynet med den smukke natur i et noget blandet vejr, der spændte fra slud og ordentlige regnskyller til fin solskin. Hjemturen tog 9 timer med indlagte pauser undervejs, til at få strakt benene og indånde frisk luft, men selvom der var lunt i bilen bag ruderne, når solen skinnede, var det koldt at opholde sig ude. Og her dagen efter, (altså 16. maj) er det ikke kun mig der er glad for at være hjemme igen. Allan er et par gange kommet med bemærkningen om, at det vist var godt vi kørte hjem en dag før tid. Vejret er ikke blevet bedre. Det blæser ekstra meget, og der er sikkert også en masse pinsetrafik alle vegne.  
Denne weekend ser vejret til gengæld noget anderledes ud. Sol og varme. Det er noget vi kan lide. 

15 kommentarer:

  1. Sådan havde jeg det desværre også med historie i skolen, men heldigvis er der ingen, der forhindrer os i at forsøge at indhente det forsømte. Der var alt for meget politik ind over det dengang til, at det kunne fange mig.
    ... Og man kendte skam graffiti helt tilbage i det gamle rom - jeg har læst både frække tilbud og politiske slagord, der var over 2000 år gamle :-)
    Det er rart at kunne bruge telefonen som hotspot, når alt andet svigter - det bruger vi også en gang imellem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rom. Byen. Ikke drikken ;-)

      Slet
    2. Nej, det er der ingen der forhindrer os i, men der er meget at indhente ;-) Du har ret i det med politikken.
      Det gjorde man. Jeg tror måske bare, at der er mange unge, der tror det er et nymodens fænomen. Jeg var godt med på Rom, og ikke rom, men registrerede det ikke før du pointerede det ;-)
      Det er rigtigt rart, at vi nu også kan det. Det er noget nemmere at arbejde med en iPad, end en lille telefon.

      Slet
  2. Jeg kunne vældig godt lide historie i skolen, og faktisk begyndte jeg at læse historie, men et bestemt mord ved et karneval i Stockholm fjernede interessen i så høj grad at jeg skiftede studium.
    Jeg kan helt klart også gode lide at se slotte og amle ting og sager. De kunne noget, de gamle, der må hae haft bedre til det udførelsen.
    På Løjt-kanten har vi vært mange gange og gået mangt en tur. Herligt område.
    Pinsevejret kunne ikke være sig selv bekendt. Så går det bedre i denne weekend - men det er vel bare dansk vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da noget af et skift du gjorde. Jeg tænker, om det mon var dette mord, der gjorde at du helle ville prøve at hjælpe mennesker på rette vej, hvis man kan udtrykke det sådan.
      Hvad årsagen end skyldes, så kunne de et håndværk, man ikke ser meget af i dag, og da slet ikke i det størrelsesforhold.
      I Løjt og omegn kan man helt sikkert få mange timer til at gå ved at vandre rundt.
      Nej, det kunne ikke. Det var meget, meget bedre i denne weekend. Man kan aldrig vide sig sikker med det danske vejr.

      Slet
  3. Vejret er absolut en faktor for campinglivet! Især transporttiden!
    Jeg er blevet meget magelig med alderen, men vi bibeholder teltvognen til sommerture, hvor alt er optaget i campinghytter mm.
    Jeg har ikke været på Sønderborg slot siden.... alt for længe siden! Helt klart en forsømmelse; jeg hører hjemme i marsken. Vi skal da en tur til den østlige side af sønderjylland. Sønderborg, Dybbøl, Gråsten, Flensborg fjord er også en smuk rute.
    Tak for turen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Uanset vejr, så har campinglivet aldrig tiltalt mig, heller ikke sydpå, hvor der er garanteret sol og tørvejr. Jeg har bare bøjet mig for flertallet i min lille familie. Selvom vi nu kun er to til at 'stemme om det', så må jeg bøje mig med jævne mellemrum.
      Det er da det I skal :-) Als har vi ferieret på (i en lejlighed) Vi mangler 'kun' at udforske Flensborg fjord, det andet har vi besøgt nogle gange.
      Velbekomme :-)

      Slet
  4. Jeg tror det har noget med lærerne og selve undervisningen at gøre. En god lærer kan få en til at lytte, selv efter kedeligt og tørt stof.
    Jeg ved ikke helt hvad jeg skal give skylden. Vi har gode senge, bløde sofaer samt køkken og toilet i vognen. Jeg elsker endda friluftslivet i naturen til fods og på cykel, men camping siger mig absolut intet.

    SvarSlet
  5. Normalt savner jeg ikke at have bil, men til lige præcis sådan en slotstur ville det være fint med mobiliteten. Jeg bliver altid imponeret af gamle bygninger, hvor man kan se, at der er lavet masser af gedigent håndværk til både det ene og det andet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her vil man have svært ved at leve et liv, hvis man ikke har bil, da vi har langt til alting og ingen offentlige transportmidler, før man har taget 10 km på en cykel først, og så kan man alligevel ikke komme derhen hvor man gerne vil.
      Det samme gør vi. Der har været mange dygtige håndværkere til.

      Slet
  6. Spændende at se Sønderborg Slot indefra. Jeg har endnu ikke været der. Til trods for en forøget historisk interesse med alderen og en MEGET historieinteresseret og sønderjysk husbond, der faktisk stammer fra Løjtland. Vi forsøgte engang at planlægge en DVL-vandreweekend på Løjtland, men det var svært at finde sammenhængende stier og undgå asfalt, så foreløbig er det lagt på hylden, til vi finder en anden måde at gøre det på.

    SvarSlet
    Svar
    1. p.s. og JA, det sønderjyske (og tabet af Sønderjylland osv.) fylder ekstremt i sønderjyders bevidsthed.

      Slet
  7. Sjovt som den historieinteresse vokser med alderen for mange af os. Der skulle da ellers være mange vandrestier der, langs mark og vand. Jeg tog Naturstyrelsens kort med ruterne, men vi fik ikke gået nogen af dem, og når jeg tænker mig om, var de måske også relativ korte til jeres brug.
    Det gør det i den grad. Hvis ikke man, på en eller anden måde 'er en del af det' vil man ikke tro det.

    SvarSlet
  8. Spændende tur til det sønderjyske. Dejlig fortælling, og skønne billeder du der har fået skudt.
    Jeg var selv på weekendtur på Als for ja, en del år siden, hvor turen gik på Sønderborg Slot. Var så heldig at have en god fortæller (min veninde) med, hun går rigtig meget op i Danmarkshistorien, og havde samtidig lige haft et vikariat på Als et ½ år, så der var rigtig meget fortælling bag, ikke kun det vi kunne læse os frem til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Als er et dejligt sted og en god guide og en levende fortæller, kan bøger og andre skrivelser ikke hamle op med. Man kan stille spørgsmål, og for det meste få endnu en god historie med sig.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)