søndag den 3. november 2013

Kongernes Nordsjælland med gourmetmiddag

P1130764Vi har været på weekendophold på Comwell Borupgaard. En enkelt overnatning inkluderet entre til både Kronborg Slot og Frederiksborg Slot, og da denne udflugt næsten gik lige forbi Camilla, aflagde vi hende et lille visit, og blev trakteret med kaffe og nybagte snegle. Derfra kørte vi til Kronborg. Det fik vi dog hurtigt løbet igennem set, da det ikke er så længe siden, vi var der sidst, og der var ikke sket noget nyt. 
Vi gik en tur i Helsingør og smuttede ind i Kulturværftet. Sikke et eldorado i 3 etager. Vi var også en tur i det enorme  Søfartsmuseum. Allan havde langt fra tid til at dvæle ved det hele, da vi skulle nå at tjekke ind på Borupgaard, og blive klar til middagen. P1130761På vejen dertil mødte vi dette skilt. Min helt egen vej. Tænk, det anede jeg slet ikke. Jeg ved der findes veje med blomster- fugle- og mange andre gruppenavne, men er aldrig før stødt på pigenavne på stribe.
Efter at have klædt om, gik vi til restaurenten, hvor vi blev hentet af en tjener, ikke noget med selv at gå ind, som fulgte os til vores bord. Der blev holdt en lille ‘tale’ over aftenens menu, og derefter henvist til menukortet, som lå på bordet. Når nu det hele skal være så fint, så er det altså at filmen knækker for mig, når tjenerne rækker ind over bordet og henover gæsterne, for at skænke og servere. Hver eneste gang de kom med en portionsanrettet tallerken til os, fortalte de, hvad det var. Fint nok, men så kunne de altså godt tage at servere den fra den rigtige side og ikke bare række ind over på cafémaner, og plante den tilfældigt. Ikke engang til en abefest i et festlokale, vil serveringen foregå så forkert. 
Menukort Terrin af kalv og svampe 
Nu er det heldigvis ikke noget, der ødelægger hverken min appetit eller mit humør, men med et ben i den branche i næsten 40 år, kan man altså ikke lade være at lægge mærke til den slags. Kun EN eneste tjener, serverede og skænkede fra den rigtige side og tog også tallerkener ud igen fra den rigtige side. Pp1130772
Vi kunne ændre på vinen, men ikke menuen. Vi valgte at tage det glas hvidvin, som kokkene havde valgt til første menu, men bestilte en chilensk rødvin til resten af middagen. Klik evt. menukortet større.  Grillet sværdfisk
Kvædechutneyen til terrinen og de syltede rødløg til sværdfisken smagte virkelig godt. Allan var ikke meget for fisken, da han så det på menukortet, men det var kun den første mundfuld der smagte af fisk, sagde han, så det gled fint ned. Hovedretten var oksefilet med dejlige jordskokker og desserten Mazarin.

P1130780 P1130783
Alt i alt en god middag. Vi blev også mætte, men det var ikke noget overdådigt kulinarisk.
P1130785Morgenbordet var til gengæld det helt store, med et væld af muligheder. Allan valgte det helt traditionelle morgenbrød med ost, kaffe og juice, og sluttede af med den evindelige kage, mens jeg prøvede at smage mig igennem alt meget af det andet. Scrambled æg med spinat, yoghurt med blød müsli, yoghurt med alger. Smoothie af broccoli, spinat og ananas, ditto af jordbær og appelsin, samt en gulerod/ingefærjuice med appelsin. Jeg sluttede af med en ostemad og en tår kaffe. Der var ikke plads til at smage alt det jeg gerne ville. Der var heller ikke plads til den frugt, jeg plejer at spise, men jeg havde jo også fået frugt i mine smoothies. Vi tjekkede ud og kørte til Frederiksborg Slot. P1130787 Hold da op. Det er enormt stort. Vi har brugt hele dagen på at gå rundt og studere hver eneste etage. Det er absolut et besøg værd. Man må gerne fotografere, men man må ikke bruge blitz. Desværre er der ikke meget lys derinde, så det er ikke nemt at tage billeder.

P1130798 P1130808
Vi har kigget på lofter, så vi har helt ondt i nakken. Vi har kigget på møbler og malerier. Vi har set den ene væg efter den anden broderet med gobeliner. Vi har set gallakjoler og meget, meget mere. Det hele er et gevaldigt flot stykke håndværk der er udført. Det er bare så flot, så flot.
P1130803 P1130813
Vi var også så heldige at kirken var åben, og der hænger tusindvis af disse skjold, eller hvad de nu kaldes. Hele kirkens vægge er broderet med dem, mens der også hænger rigtigt mange ved trappeopgangene.
P1130794 P1130797
Vi nåede også en lille tur rundt i Frederiksborgs have. Den kan man heldigvis gå en tur i året rundt, hvor der er fri entre. Vores ben var ved at være trætte, efter to dage med mange trapper og mange mange tusinde skridt. Dagen var også ved at være forbi, så vi satte atter kursen mod Lolland, hvor det bliver dejligt at sove i sin egen seng, med åbent vindue og sommerdyne. Der var godt nok varmt at sove på Borupgaard. Sengene var så bløde, at vi begge var helt radbrækket i morges, og det nærmest uden at have lukket et øje. Ude godt men hjemme bedst.

26 kommentarer:

  1. Skal vi gætte på at der kun var een uddannet tjener til jeres gourmetmiddag ?
    Sikke en dejlig weekend iøvrigt. Det slot har før kostet mig indtil flere besøg hos min massør efterfølgende, men det er det hele værd.
    Håber i sov godt i egne senge ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan vi godt, men det er ingen undskyldning.Jeg er heller ikke uddannet tjener, men har som det allerførste lært hvordan man gør ;-)
      De lofter giver nogle ømme skuldre og nakke, men man lider gerne for al den skønhed.
      Tak, vi sov godt :-)

      Slet
  2. Ja det er en rigtig skøn morgenmadsbuffet de har på Borupgaard, i skulle da ha' brugt deres spa og welness med alle de skridt i benene.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Et (kort) spa og welnessbesøg er dejligt, eller sjovt at prøve, men det er alligevel ikke rigtigt os, vi vil nu hellere bruge tiden på noget andet :-)

      Slet
  3. Selv om jeg har været der ofte, kan jeg igen og igen tage en tur til Frederiksborg Slot og se på både billeder, sale og høre eller læse historierne - ja det var en dejlig oplevelse I havde dér og flotte billeder du har taget trods meget lidt lys indendørs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan simpelthen ikke nå det hele på en dag, hvis man vil fordybe sig i det hele. Vi nåede rundt og fok det store overblik, men mangler mange historier og detaljer. Jeg har også billeder, man slet ikke kan se hvad er, men tak :-)

      Slet
  4. Det ville også irritere mig med så manglende tjenererfaring - men det er da også på deres menu, at det går galt! Jeg ved ikke, hvorfor det er så svært for restauranter at arbejde med sammensatte ord? Det er nærmest konsekvent, at de bryder ordene op - det er vel timianstegt fx.?

    Men Frederiksborg Slot kan man aldrig blive træt af, tror jeg - der er virkelig smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Menukortet var det første der stak i øjnene, men nu skulle det ikke være udelukkende brok fra min side ;-) Det er åbenbart meget svært for mange, med de sammensatte ord. Der er flere af den slags fejl i menukortet.

      Slottet giver vist nye oplevelser hver eneste gang. Vi har aldrig før været der.

      Slet
  5. Sikke en dejlig weekend I har haft, selvom de ikke kunne finde ud af at servere ordentligt. Den morgenmadsbuffet lyder ualmindeligt lækker, jeg ville også have forsøgt at smage på det hele, men maven siger tit stop før øjnene.

    Det er mange år siden jeg sidst har været på Frederiksborg Slot; måske skulle jeg snart lægge vejen forbi igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker at prøve noget nyt, også når det gælder smagsløgene og mine øjne kan aldrig få nok ;-)
      Det må få passet et slotsbesøg ind i kalenderen.

      Slet
  6. Meget enig med Nille :-)
    Men alt i alt lyder det som om I havde en god tur. Vi har været på Frederiksborg slot mange gange - det er vildt imponerende, og jeg tror aldrig, man når at se det hele.
    Borupgård har jeg være på et par gange i forbindelse med arbejdet, men det har været med buffet, så jeg har ikke oplevet de dårlige tjenere ;-)
    Kulturværftet er alt for koldt og for meget cement til mig ... men det var da sjovt at se.
    Der er rigtig mange veje og gader med med pigenavne i Danmark - Google foreslår tre Piaveje :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det havde jeg godt regnet med, du var ;-)
      Der er meget at se på slottet og man kan jo altid finde noget at falde i staver over og gå i detaljer med.
      Nej og sikkert heller ikke de dårligt skrevne menukort ;-)
      Cement eller ej, der var faktisk utroligt varmt ;-) Jeg ved selvfølgelig godt hvad du mener, men jeg tænkte nu også mest på alle de muligheder der er, for at benytte internet, alene eller studiegrupper. I store åbne, eller små aflukkede rum. Legeafdelinger, hyggehjørne til leg eller læsning osv. osv. Sådan noget er vi altså ikke forvent med på disse kanter. Der står folk i kø for at benytte de to pc´er der er, og der er tidsbegrænsning på.
      Okay, det vidste jeg ikke, og jeg har ikke googlet.

      Slet
  7. Har kun hørt godt om Borupgård - men har nu aldrig før hørt at de har sådan nogle fjottede tjenere der ikke ved hvad der er ret og vrang på en servering. Undrer mig lidt for de vil da ellers gerne gi indtryk af at de har styr på tingene og tiltrække kræsent publikum - men sådan er der jo så meget.

    Grinede lidt af at du fandt din Pia-vej.. nej det er vist ikke så tit man ser gader med personnavne, men godt der er undtagelser..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lød nu som om de ikke tog det særlig højtideligt, da jeg forhørte mig. Jeg ved ikke hvor mange der ser sådan noget, men det stikker altså mig gevaldigt i øjnene, især når skænkning af vin, foregår på den fine måde, at holde om flaskens bund. Det bør afpasses så det stemmer overens med det fine de gerne vil være.
      Jeg syntes også Piavejen var sjov :-)

      Slet
  8. I får da oplevet noget du og Allan, det er super skønt og det lyder til i har haft en dejlig tud. Sjovt med en vej opkaldt efter dig Pia :-) eller........
    Jeg har lige hørt sangene fra din bror Mark Stig, hold da op en skøn stemme han har, "Kære dagbog" og "Et bedre sted" gik rent ind hos mig, den vil jeg høre flere gange :-) han er da da super god :-) Kh Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Oplevelser kan man ikke få for mange af, og når vi er på tur, uanset hvilken, er det netop for at opleve.
      Det er nok ikke mig vejen er opkaldt efter, men sjovt, ja ;-)
      Det bliver Mark glad for at høre. Et bedre sted er en sang lavet til minde om vores far. Du kan finde meget mere fra hans hånd på YouTube. Han har også en hjemmeside, der viser lidt fra et af de bands han også spiller i. https://sites.google.com/site/onehourbehind/

      Slet
    2. Tak skal du have, den vil jeg kikke på :-) ja du kan godt fortælle ham, at han har fået en fan :-) Kh

      Slet
    3. Det gør jeg :-)

      Slet
  9. Dejligt med oplevelser og I har da fået et par stykker bare ærgerligt at serveringen ikke var i orden. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gode oplevelser kan man altid bruge, og de dårlige skal man bare glemme ;-)

      Slet
  10. Sikke nogle spændende oplevelse - dejlige billeder du har taget!

    SvarSlet
  11. Ih, jeg sad netop igår og læste om det nye søfartsmuseum. Det har åbenbart været en helt vild - teknisk set - udfordring at lave det som BIG ville det. Er det et besøg værd? Hihi, jeg har også en vej. Inde midt i Gellerup-området i Århus ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kom tilfældigt forbi, så vidste ikke noget om det på forhånd, og ved stadig ikke ret meget. Om det er et besøg værd, kommer jo an på ens interesser. Allan kunne godt have brugt noget mere tid, mens det ikke interesserer mig. Det er stort og fornøjelsen er ganske gratis.
      Du har også din egen vej ;-)

      Slet
  12. I har da ellers oplevet noget de par dage. Jeg hæfter mig særligt ved tjenerne, der åbenbart ikke kan finde ud af, hvorledes servering foregår. Det betyder at stedet foregiver en kvalitet, der ikke helt er belæg for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Netop. Det havde klædt dem bedre at holde det i et afstemt niveau. I øvrigt var vandet i hanerne også kun lunkent (de ved det og arbejder på sagen, fik jeg at vide) Håber sandelig deres spaophold er pengene værd, for de der har bestilt det.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)