fredag den 12. juni 2015

Gyldne stunder og en god latter

Det er bare med at nyde det gode vejr, så meget man nu har mulighed for, mens det er her. I  mandags da jeg cyklede på arbejde, et sted hvor jeg rigtigt træder til i pedalerne fordi det er nedad, og jeg lidt længere fremme skal op ad en lang og sej stigning. Jeg trådte i bremserne for at få stoppet cyklen fordi jeg ville se om jeg kunne nå at få et billede af dem i fuld firspring. Lige før de forsvinder ind i krattet stopper de op, men de er allerede langt væk, så der er zoomet alt hvad der var muligt. En hund gav sig sig til at gø. Dyrene forsvandt, og det gjorde jeg også.P1070076a
I onsdags holdt Allan udenfor kontorvinduet og ventede på jeg havde fri. Han havfde pakket cyklen med kaffen. Vi kørte ned til vandet, hvor vi nød udsynet og stilheden, mens hejrerne fløj frem og tilbage. Et egern kom og satte sig og kiggede nogle få sekunder på os, hvorefter det forsvandt lige så hurtigt, som det kom. P1070083Mens vi drak kaffen, kunne jeg høre nogle plask, men vi kunne intet se. Jeg gik ned ad skrænten for at gå på opdagelse. Så var lyden der igen, og jeg fulgte den. Det kom fra en stendynge hvor vandet næsten var forsvundet. Jeg kunne se noget sort noget bevæge sig. Jeg kaldte på Allan. Der var flere fisk i den ‘hule’. En sjov art, som vi ikke umiddelbart vidste var var. Efter at have spurgt Google, er vi nået frem til at det må være Sortvels.  
P1070096 P1070095

Der var også masser af muslinger. Hvis det ellers var noget jeg havde kendskab til eller befattede mig med, kunne jeg samle flere spandfulde. Vi holdt os til noget helt andet sommermad, hvor der ikke er fare for forgiftning. 
P1070086 P1070043

Dagens indlæg slutter med et godt grin. Det var i hvert fald hvad jeg fik mig, da jeg læste en lærer fra Silkeborgs Gymnasium havde rettet studenternes danskopgaver. Her kommer et par eksempler fra deres stile.
"For de fleste mennesker er den højeste form for lykke den der opstår, når de første gang sætter et barn til livs." 
"Jeg synes, at forfatteren er alt for kritisk overfor ungdommen. Hun sætter alle ud på et brædt og skærer dem over med en kam."
“Da Anne Grethe begår selvmord, er det for hende første gang, at hun gør det.”
Vil du have mere at grine af, kan du finde flere sprogblomster her og her, hvor jeg har fundet dem ovenfor. 

16 kommentarer:

  1. Fine billeder og god mad. Tak for det gode grin. Det er mageløst, hvad man dog kan finde på at skrive. Det tyder på for lidt læsning og forsøg på forståelse af udtryk og vendinger. Man må selvfølgelig huske at formuleringerne er indsamlet i løbet af 15 år, så der må jo være nogle det ikke går galt for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Ja, havde jeg haft kaffe eller andet i munden, da jeg læste det, var det da gået helt galt. Der er mange der ikke kan skrive, men der er heldigvis også mange unge der er fantastisk dygtige. Jeg har selv lige siddet med en stak beviser.

      Slet
  2. Det har sine fordele, oplevelsesmæssigt, at bo så tæt på naturen, som I gør. Og sikken er pragtfuldt vejr vi har haft til at nyde det i dag. :-) Sortvels havde jeg aldrig hørt om, før jeg læste dette indlæg - man lærer noget nyt hver dag ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi nyder det også i vid udstrækning. Det er sønt og uvant for i år, men det ser ud til at være det samme i dag og så er det jo heldigt at vi har mulighed for at være ude :-)
      Allan, som ellers er lystfisker, havde heller aldrig før set sådan en fætter.

      Slet
  3. Tak for dejlige billeder fra jeres smukke natur. Sortvels måtte jeg også google, det var et nyt ord! Det lader til at være en sjælden fætter...
    http://www.fyens.dk/assens/Ny-sortvels-til-Fjord-og-Baelt/artikel/125763
    De lærere trænger vist også til lidt at grine af... Tankevækkende ordbrug hos ungerne!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også nyt for os og hvilket ord sætter man i søgefeltet, når man intet ved? Jeg skrev sort fisk... og vupti, så var der både billeder og historier om de meget sjældne fisk, som man endda kan spise :-)

      Slet
  4. Sortvels - vi er vist en del, der har lært noget i dag :-)
    Jeg elsker bare de ungers forsøg på at formulere sig 'voksent', og hatten af for de lærere, der gør sig den ulejlighed at samle forsøgene sammen til os andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er nogle stykker der er blevet klogere :-)
      Det kunne være sjovt at få en opfølgning på, hvad de unge mener om deres egen tekst senere i livet.

      Slet
  5. Sikke et dejligt sted at drikke kaffe efter arbejde. Der er nogle stunder af de gode, smukke, som man husker, - en lys aften hvor temperaturen er tilpas, og man ser de smukke træer og går uden at bliver overfaldet af myg :) og den slags.

    Dansk er et svært sprog, men dette er metaforer, som løber løbsk, det er farlig læsning! Man risikerer at dø af grin! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er vældig tilfreds med den plet vi har valgt at bosætte os i. De lyse og især varme aftener har drr ikke været mange af i år, men man kan jo håbe på de kommer og at vi forbliver myggeplagen fri.
      Selv grin kan være farlige ;-) Man må finde grænsen mellem det farlige og det sunde også i dette tilfælde ;-)

      Slet
  6. Skønne sproglige fejltagelser, men dansk er jo også svært (stakkels udlændinge), og når så end ikke danskerne kan omgås korrekt med vores metaforer, hvor er vi så henne?

    Det var da en dejlig onsdag aften I havde, så smukt med solens stråler ned gennem trækronerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dansk er er af de sværere sprog, siges der jo. Det tænker man jo ikke så meget over, når man er opvokser med det, og mon ikke de samme elever ville være på glatis også, hvis de var i hvilket som helst andet land?
      Det var en dejlig dag. Nu er det sommer :-)

      Slet
  7. Selv om vi ser rådyrerne meget tit, ja så er vi stadig lige fascineret, når det sker og det er imponerende, hvor gode de er til at gemme deres kid - vi har for et par år siden set et moderdyr gemme sit afkom nede på marken, hun kom morgen og aften og forsvandt ned i græsset til det - min mand var nede og se, om han kunne finde det, og selv om han havde nogle observations punkter fandt han det ikke.
    Skøn skovtur I var på og sjove sætninger, du har fundet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ser også rådyr flere gange hver eneste dag, når jeg cykler, men der var første gang i år jeg mødte denne familie. Nej, de er gode til at gemme sig, men på min cykelrute kender jeg dyrenes veksler og ved hvor de opholder sig, og så længe jeg bliver på cyklen, bliver de stående, med mindre de står lige på midt på skovstien eller vejen.
      Vi nyder udelivet, når vi har mulighed for det.

      Slet
  8. Det er en vidunderlig årstid for skønne ture ud i det blå (og grønne). Det var dog en 'underlig fisk' I er stødt på. Så er det godt at have lommekameraet med sig, så mysterierne kan opklares senere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det nemlig, og i denne weekend har vejret været upåklageligt. Vi har nydt at være ude de allerfleste af døgnets timer. Ja hvad skulle man dog gøre uden kamera og internet :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)