tirsdag den 31. juli 2012

Ferie på Samsø 1. del

Da Samsø ikke er særlig stor, og vi havde en rimelig tidlig færgeafgang, fik vi god tid til at se os om på øen allerede på ankomstdagen. Campingvognen blev hurtigt stillet op på Sælvigbugtens Camping. Som sædvanlig havde vi cyklerne med og vejret var på højde med det der normalt findes syd for alperne. Det var godt nok varmt, men på cykel lufter det dejligt, så vi fik luft under vingerne med det samme, da vi cyklede ud til Stavns flyveplads og ned til den lille hyggelige havn, hvor et par fiskere var ved at ordne fisk og garn. Stavns Samsø
Med små afstikkere ned af sidevejene fortsatte vi turen til Langør, hvor ishuset kaldte, inden vi vendte hjemad, fik lavet os lidt mad, og tog aftenkaffen med op på bjerget, for at se den skønne solnedgang, som vi havde fornøjelsen af at se alle dagene.
Solnedgang Sælvigbugten Fredag var det cykel- og vandretur fra morgen til aften. Det første der stak os i øjene, da vi kørte rundt på øen, var de meget anderledes marker, som mest var grøntsagsmarker. Der var den ene mark efter den anden med rødkål, kartofler, løg, rødbeder, asier osv. osv. Solbærmarker i massevis var der også. De frø- og kornmarker vi så, havde den flotteste solskinsgule farve, som jeg aldrig har set andre steder. Alle billeder kan klikkes større.
P1060455 P1060456 P1060470
Vi cyklede og gik toppen af øen tyndt og krydsede Nordby flere gange, og så utroligt mange der holdt ferie i hestevogn.
Hestevognsferie på Samsø Cykeltur på Samsø
 P1060469  P1060465
Turen gik over Nordbys Bakker til Issehoved, hvor vi spiste vores medbragte mad.
P1060457 Nordbys Bakker IMG_6768
Issehoved er et kæmpe naturområde, hvor vi fik travet en del rundt og kom helt ud til spidsen, som minder lidt om grenen ved Skagen. På Samsø, er der blot mere plads mellem alle turisterne, som dog er der, hvis du klikker billedet større.
Issehoved Issehoved Samsø
Turen tog vi hjem over Ballebjerg. Samsøs højeste punkt. Pyh, nogle seje bakker. Vi måtte af og skubbe cyklerne nogle gange, men vi mødte en mand, endda en ældre en af slagsen, der så ud til at have rundet de 60. Han tog turen op og ned fire gange. De tre af dem, mens vi var på vej op, og han kørte i samme tempo op og ned. Hold k… sikke en fart. Vi blev enige om, at han måtte være på epo og træne til næste års tour de france.
Ballebjerg Udkigstårnet i Ballebjerg
Vi ville ind i Nordby og handle lidt på vejen hjem og ledte efter en Brugs eller lignende, men fandt ingen. I stedet så vi Per Stig Møller og fik også købt en softice. Vaffel til Allan og selvfølgelig et bæger til mig, som ikke spiser de søde vafler. Vi spurgte om vej til et indkøbssted, og fik at vide at vi skulle til Mårup, da der ingen indkøbssteder var i Nordby mere, så vi cyklede selvfølgelig til Mårup for at handle lidt ind. Dagens cykeltur blev på 37 km og flere lange vandreture.
Per Stig Møller på Samsø   Vandretur på Samsø
Den opmærksomme vil se, at de fleste af mine billeder, desværre har op til flere mørke pletter. Jeg opdagede de to inden ferien, men jeg ville altså ikke undvære mit lille Lumix kamera. Nu er der kommet to pletter mere, men der er stadig garanti på kameraet, så i dag har Allan været inde og aflevere det. Øv altså, nu er det 14 dage uden kamera.

10 kommentarer:

  1. Der er så smukt på Samsø, og hvor har I fået set meget af øen, ja I kom vel rundt overalt stort set.. :-)
    De mørke pletter lyder som samme problem som jag havde med mit Lumix,som jeg også fik renset på garantien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er smukt og ja, der er vist ikke mange små kroge tilbage vi ikke har set :-)
      Jeg tænkte faktisk på dig og dit kamera, da jeg opdagede mine pletter, så jeg håber at mit bare fejler det samme.

      Slet
  2. Skønne billeder fra jeres Samsø tur, vi sov også på Sælvig Camping for et par år siden da vi var derovre...Og der er smukt på Samsø..;-D

    SvarSlet
  3. Vi synes det var en hyggelig campingplads og den ligger så dejligt tæt på færgen, når vi skulle have de tidlige morgenafgange :-) Helt enig -:)

    SvarSlet
  4. smuk beskrivelse og fine billeder af Samsø, jeg hardesværre aldrig været der.Øv hvor ærgerligt med dit camera,,,

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er ellers et attraktivt sted for "små" kunstnere, der gerne vil inspirere hinanden. Det må helt klart være noget for dig, tror jeg.
      Kameraet har allerede været savnet mange gange :-)

      Slet
  5. Sikke nogle dejlige feriebilleder! Det var sjovt at se dem og læse din feriedagbog, for jeg har holdt mange ferier på Samsø. Jeg har stadig flot keramik, som jeg købte i Nordby, og jeg husker tydeligt Tranebjerg, hvor der dengang var et fint konditori, og Brundby, hvor vi lejede hus. Og så husker jeg, at jeg fik lov til at gå ud og grave kartofler op på bondens mark - og plukke af hans jordbær. Uhm, hvor det smagte!! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gamle minder der vækkes til live er sjovt, når det er de gode ting det handler om. Og det liv du beskriver, med opgravning af kartofler osv. sådan er min hverdag den dag i dag :-) Jeg nyder at høste det hele fra egen have, godt nok i et noget mindre målestoksforhold end bondens :-)

      Slet
  6. Jeg troede ikke at der var nogen, der holdt ferie i hestevogn! Men hvorfor ikke, det må da være meget hyggeligt, hvis man har forstand på heste :)

    Det er en stribe skønne billeder, og ja, det var heldigt med vejret og cyklerne, en god kombination!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør man åbenbart meget på Samsø og jeg mener faktisk også vi har mødt det et andet sted i DK, men kan ikke huske hvor. Man behøver ikke have forstand på heste, der er grundig instruktion og opsyn under hele ferien hver aften.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)